Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjemme PC eksploderte...


trn100

Anbefalte innlegg

Jeg vet jo godt at man ikke har de samme rettigheter som firmakunde og dermed ikke dekkes av forbrukerloven i samme grad om man kjøper hjemme-PC via jobben som når man kjøper en PC privat. I alle fall er dette et argument som ofte blir brukt i mot hjemme-PC ordningen...

 

I forbindelse med at strømforsyningen på min vel 16 måneder gamle hjemme-PC til ca. 50 lapper nettopp blåste sikringene ut av skapet (Forøvrig en Mist PSU!) lurer jeg allikevel på hva som gjelder når slikt skjer...

 

Vet enda ikke om de øvrige komponente er intakte da jeg ikke har annen PSU og teste med, men siden det muligens kan dreie seg om noen kroner utover ny PSU er jeg litt opptatt av å finne ut av dette.

 

1. Er ekstra forsikring automatisk innbakt i hjemme-pc ordningen, eller er dette opp til hver enkelt leverandør/kunde? Lurer på dette fordi det første firmaet vi kjøpte hjemme-pc'er hos hadde en spesialforsikring innbakt i avtalen....

 

2. Så lenge hjemme-pc'en ikke er fullt betalt eies den vel fortsatt av firmaet? Om noe uforutsett skjer med den, er det da firmaets eller den ansattes ansvar?

 

Nå er jeg IT ansvarlig i firmaet og har egentlig aldri vært helt fornøyd med de som har levert maskinene.

 

Men først av alt ønsker jeg å høre innspill i denne konkrete saken med hjemme-PC ordning...

 

Takker på forhånd :)

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg vet jo godt at man ikke har de samme rettigheter som firmakunde og dermed ikke dekkes av forbrukerloven i samme grad om man kjøper hjemme-PC via jobben som når man kjøper en PC privat. I alle fall er dette et argument som ofte blir brukt i mot hjemme-PC ordningen...

 

I forbindelse med at strømforsyningen på min vel 16 måneder gamle hjemme-PC til ca. 50 lapper nettopp blåste sikringene ut av skapet (Forøvrig en Mist PSU!) lurer jeg allikevel på hva som gjelder når slikt skjer...

 

Vet enda ikke om de øvrige komponente er intakte da jeg ikke har annen PSU og teste med, men siden det muligens kan dreie seg om noen kroner utover ny PSU er jeg litt opptatt av å finne ut av dette.

 

1. Er ekstra forsikring automatisk innbakt i hjemme-pc ordningen, eller er dette opp til hver enkelt leverandør/kunde? Lurer på dette fordi det første firmaet vi kjøpte hjemme-pc'er hos hadde en spesialforsikring innbakt i avtalen....

 

2. Så lenge hjemme-pc'en ikke er fullt betalt eies den vel fortsatt av firmaet? Om noe uforutsett skjer med den, er det da firmaets eller den ansattes ansvar?

 

Nå er jeg IT ansvarlig i firmaet og har egentlig aldri vært helt fornøyd med de som har levert maskinene. De har bare fulgt med på en fisjon for noen år siden, som jeg ;) På mange måter er den gamle avtalen vi har med dette firmaet lite fordelaktig for oss i dag.... Vi betaler vel 50.000,- pr. år til dette firmaet som bare kommer innom 1 gang pr. måned for å oppdatere 1 av i dag 7 servere...

 

Så jeg kan selvsagt bruke det mot de om det skulle bli en reklamasjon.... Si opp avtalen med bakgrunn i mislighold...

 

Men først av alt ønsker jeg å høre innspill i denne konkrete saken med hjemme-PC ordning...

 

Takker på forhånd :)

 

Edit! Firmaet jeg snakker om sier nesten aldri NEI, men det tar forferdelig lang tid og koster flesk i tillegg! Som kontraktskunde betaler vi foruten 4200,- pr. måned også 720,- pr. time utover hva som ligger i avtalen. Jeg har derfor av og til brukt et firma vi IKKE har avtale med som kommer på 30 minutter og tar vel 600,- pr. time... når vår servicepartner ikke har tid...

 

Har uansett lurt på å si opp denne avtalen i lengre tid....

 

Blir kanskje OT, men er det noen som kjenner til et firma som kan overta avtalen hvor vi får litt mer for pengene?

8276830[/snapback]

 

 

Her spør du om svært mye.

 

1. Be forhandler sjekke serienummeret på maskinen for å se alt av detaljer om og i maskinen.

 

2. Ta kontakt med forbrukerkjøpsloven, kanskje de kan hjelpe deg ang lov/rett når det gjelder dette.

 

Jeg ville reklamert på denne etter å ha fått et sertifisert verksted til å gi deg en.. *glemte ordet i farten* på maskinen din. (Dette koster noe, men det kan hjelpe deg i ettertid)

 

At de kommer og oppdaterer en av syv servere, vel hvorfor ikke ta den siste serveren selv og si opp avtalen?

 

Jeg sitter og lurer på hva slags komponenter som befinner seg i maskinen til den prisen.

 

Kondolerer også med tanke på maskinen.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg vet jo godt at man ikke har de samme rettigheter som firmakunde og dermed ikke dekkes av forbrukerloven i samme grad om man kjøper hjemme-PC via jobben som når man kjøper en PC privat. I alle fall er dette et argument som ofte blir brukt i mot hjemme-PC ordningen...

 

I forbindelse med at strømforsyningen på min vel 16 måneder gamle hjemme-PC til ca. 50 lapper nettopp blåste sikringene ut av skapet (Forøvrig en Mist PSU!) lurer jeg allikevel på hva som gjelder når slikt skjer...

 

Vet enda ikke om de øvrige komponente er intakte da jeg ikke har annen PSU og teste med, men siden det muligens kan dreie seg om noen kroner utover ny PSU er jeg litt opptatt av å finne ut av dette.

 

1. Er ekstra forsikring automatisk innbakt i hjemme-pc ordningen, eller er dette opp til hver enkelt leverandør/kunde? Lurer på dette fordi det første firmaet vi kjøpte hjemme-pc'er hos hadde en spesialforsikring innbakt i avtalen....

 

2. Så lenge hjemme-pc'en ikke er fullt betalt eies den vel fortsatt av firmaet? Om noe uforutsett skjer med den, er det da firmaets eller den ansattes ansvar?

 

Nå er jeg IT ansvarlig i firmaet og har egentlig aldri vært helt fornøyd med de som har levert maskinene. De har bare fulgt med på en fisjon for noen år siden, som jeg ;) På mange måter er den gamle avtalen vi har med dette firmaet lite fordelaktig for oss i dag.... Vi betaler vel 50.000,- pr. år til dette firmaet som bare kommer innom 1 gang pr. måned for å oppdatere 1 av i dag 7 servere...

 

Så jeg kan selvsagt bruke det mot de om det skulle bli en reklamasjon.... Si opp avtalen med bakgrunn i mislighold...

 

Men først av alt ønsker jeg å høre innspill i denne konkrete saken med hjemme-PC ordning...

 

Takker på forhånd :)

 

Edit! Firmaet jeg snakker om sier nesten aldri NEI, men det tar forferdelig lang tid og koster flesk i tillegg! Som kontraktskunde betaler vi foruten 4200,- pr. måned også 720,- pr. time utover hva som ligger i avtalen. Jeg har derfor av og til brukt et firma vi IKKE har avtale med som kommer på 30 minutter og tar vel 600,- pr. time... når vår servicepartner ikke har tid...

 

Har uansett lurt på å si opp denne avtalen i lengre tid....

 

Blir kanskje OT, men er det noen som kjenner til et firma som kan overta avtalen hvor vi får litt mer for pengene?

8276830[/snapback]

 

 

Her spør du om svært mye.

 

1. Be forhandler sjekke serienummeret på maskinen for å se alt av detaljer om og i maskinen.

 

2. Ta kontakt med forbrukerkjøpsloven, kanskje de kan hjelpe deg ang lov/rett når det gjelder dette.

 

Jeg ville reklamert på denne etter å ha fått et sertifisert verksted til å gi deg en.. *glemte ordet i farten* på maskinen din. (Dette koster noe, men det kan hjelpe deg i ettertid)

 

At de kommer og oppdaterer en av syv servere, vel hvorfor ikke ta den siste serveren selv og si opp avtalen?

 

Jeg sitter og lurer på hva slags komponenter som befinner seg i maskinen til den prisen.

 

Kondolerer også med tanke på maskinen.

8276896[/snapback]

 

Komponentene i den maskinen det gjelder satte jeg sammen selv og finnes i signaturen min... Den har fungert optimalt helt til i kveld ;)

 

I og med at jeg har plukket komponentene selv og ikke kjøpt en "ferdig" maskin er jeg kanskje ute å kjøre?!

 

Ellers takk for kondolasjonene.... Var nær ved å skrive et innlegg Gledesutbrudd da det skjedde.... Under overskriften "Hasta la Vista - Bueno Dias XP Pro...." Så gikk det bare i dass ;)

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, du er ikke det. Det er bare slik at i pakkeløsninger slenger de med den ene servicen etter den andre som regel. Jobber selv på Support for en del firmaer.

 

I signaturen din ser jeg ikke noen spesifikasjoner..

 

EDIT:

 

Fant den..

 

Asus A8N-SLI Premium,

AMD 64x2 4800+ 2MB,

Corsair TWINX2048-3200C2Pro,

Gainward GF 7800 GTX 256MB SLI,

Creative X-Fi Fatal1ty,

2xWD Raptor 74 GB SATA 8MB (Stripe),

3xHitachi 7K500 500GB SATA2 16MB (Raid 5),

Plextor PX-716SA SATA DVD-RW,

Sony IDE DVD, Lian Li V1000B Plus,

Mist 580W PSU,

Eizo 21 LCD FlexScan S2110K.

 

Dette er da ikke dårlig. Ser jo umiddelbart at skjermen og HDD'er drar prisen opp kraftig. Men nå vet jeg ikke om skjermen er med i prisen.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Har via maskinleverandøren nå fått en RMA i forhold til Microplex og PSU'en er på vei til Sarpsborg... Samsvarer godt med min erfaring med Microplex :)

 

Tar det derfra nå, men problemstillingen er fremdeles aktuell... Har i dag lest gjennom avtalen vi har med jobben, og så vidt jeg kan se er er maskinen jobbens ansvar...

 

I følge kontrakten jeg har med min hjemme-PC er det firmaet som eier den, og jeg bare leier... Så lenge jeg ikke har påført maskinen skade er den firmaets ansvar....

 

De kan jo ikke forlange at jeg fortsetter å betale leie for noe som ikke virker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Microplex har i kjent stil gjort en flott jobb i forhold til første etappe... De mottok PSU'en den 4.4 og i dag 11.4 fikk jeg tilbake en splitter ny Mist :)

 

Om maskinen ellers fremdeles lever får jeg først sjekket til helgen, og om den ikke gjør vil jeg tro det neste kan bli en interressant problemstilling for brukere av "Hjemme-PC ordningen" generelt....

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...