Gå til innhold

Tett vannblokk, hva er dette?

Anbefalte innlegg

I dag "hang" min maskin seg etter stabil drift i lang tid. Har en Opteron @3.01Ghz, X1800PE, og DFI NF4, med hver sin vannblokk. Har merket meg at tempen har vært litt høy i senere tid, men ikke brydd meg så mye om det, da stillhet i mitt hovedmål med vannkjøl.

Men fant da ut at det praktisk talt ikke er sirkulasjon på vannet lenger nå. Når jeg ser på cpu blokken (som nok er den mest restriktive av blokkene) ser jeg også hvorfor. Den er rett og slett tett av et eller annet.

den har gått med destilert vann/frostvæske det siste året ca. Før det brukte jeg noe spesialvæske som lagde belegg i slanger og blokker, så renset da bla cpu blokk før overgang til frostvæske.

Er det noen som kan si hva dette som har tettet min blokk er for noe (bildet), og eventuelt hvorfor?

Har forøvrig et par meter lange slanger på denne maskinen (delvis utsatt for sol), da radiatoren står litt unna, og pumpen har gått 24/7.

Må jo nå bare demontere dette og få den renset, men er litt nyskjerrig på hva dette er for noe. :)

post-56388-1175270740_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra bildet, ville jeg heller sagt biologi; sopp, bakterie eller alger. Alt etter alderen på anlegget ditt, samt type slange etc ... det at du har sollys! Det kan også bare være slangemateriale som har løst seg opp ...

Dersom korrosjon, ville jeg ventet en krystalstruktur med grønnlig eller blålig farge (Cu), eller noe orange rødt (Fe).

Jeg ville gjettet på en slags sopp eller bakterie siden det ser fargeløst og slimete ut ... (har du mulighet for closeup?)

Jeg ville renset alt i 2,5% eddikvann, samt satt på nye slager. Hva med lystette slager der du har slager utenfor kabinettet?

EDIT:

Når du åpner opp, lukter det?

Det at du har brukt kjemikalier mot alger, vil ikke nødvendigvis hindre bakterier eller alger ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
drbo Postet i dag, 00:17

Jeg ville gjettet på en slags sopp eller bakterie siden det ser fargeløst og slimete ut ... (har du mulighet for closeup?)

Det ER closeup :p

Men jeg tenker litt i samme baner, dette er ikke korrosjon i vanlig form i alle fall, og det ser som du sier fargeløst og slimete ut. Ser også at jeg har en bitte liten ansamling av dette stoffet i vanntanken også. Denne er av plast, men med aluminium bunn, med en stang opp som holder en plastpropell. Der klamrer dette stoffet seg fast til bunnen av denne aluminium- stangen.

Men jeg skal se om jeg ikke kan få tatt et skikkelig close-up bilde av blokka når jeg har fått den ut. Kommer ikke nærmere slik det står nå. Dette er en maskin som har vært brukt til mye eksperimentering, og det er alt for mye greier bygget etter kråkereir-prinsippet, og det i et alt for lite kabinett, så særlig servicevennlig er det ikke... :!:

Takk for forslag så langt ;)

post-56388-1175336867_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Herregud for er jævela rot  :!:

8280966[/snapback]

Jeg skjønner ikke hva du mener... :roll:

Du sier du har brukt kjemikaljer, kansje kjemikaljene har løst opp slange litt?

Ja, kjemikaliene det er snakk om er altså korrosjonsbeskyttelse for vannkjøling fra Aquacomputer, AC-Fluid.

Hvis dere ser på det siste bildet, er det fortsatt klare spor av den såkalte beskyttelsen. Se på slangene som kommer ut av Aquacomputer grafikk- blokka. Den til høyre har vært der like lenge som destilert vann/frostvæske og er helt klar og fin. Den til venstre (og de fleste andre) er så bra det ble etter gjennomspyling for å få ut Aquacmputer dritten.

I tid har dette gått mye lenger med frostvæske, enn med AC-fuid, men det er helt klart at sistnevnte lager masse avleiringer. Ser derfor ikke bort fra at det er rester etter dette problemet som har pakket seg i min cpu- blokk.

Slangene er forøvrig vanlig 13mm plastslanger fra Microplex. Disse ser ut til å fungere fint sammen med frostvæske i alle fall. Ikke noe synlige avleiringer i de slangene som ble byttet samtidig med overgang til ny væske.

Eneste minus med de er at de er litt stive, og dermed enten må lages med store svinger, eller mange bend om man vil ungå spenninger på blokker.

Har en annen maskin her også, som også den har lange slanger (ekstern radiator) og der ser jeg ikke noe mystisk guffe. Men denne har da heller aldri kjørt på noe annet enn frostvæske og destillert vann. Så tror ikke det er lys i seg selv som har skapt disse problemene.

Lenke til kommentar

Frostveske inneholder karbon ( C ), AC-fluid og andre korrosjonsbeskyttende væsker diverse ioner, kjøleblokkene og niplene diverse metaller. Moa kun et tidsspørsmål før en får sopp eller bakterievekst (dersom lys er også alger mulig), med mindre alt utstyret var sterilt og satt sammen under sterile omgivelser (noe det selvfølgelig ikke er).

Så uansett, skift vann av og til ....

Det ser ut som biologi for meg, sopp eller bakterier.

Lenke til kommentar

Da har jeg i alle fall fått fikset maskinen igjen, og fått vekk den snørraktige guffen.

Tok et bilde til før jeg fjernet det, og jeg henger meg på de som tror dette er noe biologisk, ser sånn ut for meg også.

Takk for forslagene :)

post-56388-1175432321_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...