Donnie Darko Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg er da en av de som skal holde foredrag om Pearl Harbor om to dager. Jeg skal snakke om konsekvensene av det, men har lite av stoff. Har det som står på wiki, men det holder ikke. Foredraget skal vare i 5min. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Det jeg har nå: Selvom angrepet var en enorm suksess tapte US Navy bare to skip. Slagskipene USS <<Arizona>> og USS <<Oklahoma>> Fire skip som sank under angrepet ble hevet og reparert, de viktigste var slagskipene: USS <<California>>, USS <<West Virginia>> og USS <<Nevada>> I et strategisk perspektiv var angrepet en katastrofe for Japan. De amerikanske hangarskipene hadde ikke blitt ødelagt, og de skulle seks mnd. etter gi den japanske marinen dens første knusende nerderlag i slaget ved Midway. Amerikanske ubåter kom også til å spille en viktig rolle, ved massive senkninger av japanske handelsfartøy tvang US Navys ubåter Japans økonomi i kne. Det viktigste resultatet av angrepet var dog at det feide vekk sterke isolasjonistiske stemninger som arbeidet for å holde USA utenfor krigen. Angrepet på Pearl Harbor markerte fremveksten av hangarskipet som det sentrale instrument for sjømakt, til fortrengelse for slagskipet. Den allierte seieren og USAs senere dominans skulle komme til å prege internasjonal politikk frem til våre dager. Amerikanske tap: Ødelagte fly: 188 Beskadelige fly: 150 Drepte: 2.403 Sårede: 1.178 Japanske tap: Drepte: Under 100, - derav 55 flygere Dvergbåter: 5 Jagerfly: 9 Styrtbombere: 5 Torpedofly: 5 I alt 29 fly. Senkede amerikanske skip: Arizona California Nevada Oklahoma West Virginia ( skipet kunne reddes,-og det ble reparert og modernisert.) Beskadelige amerikanske skip: Maryland Pennsylvania Tennesse Som dere ser er ikke det nok, men jeg finner lite av dette her, så hvis noen kunne ''utvidet'' teksten eller hjelpe meg hadde jeg satt stor pris på det. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Har et bilde jeg skal bruke også som jeg trenger hjelp til. Hvis noen kunne tegne en strek på bilde hvor den første angrepet startet, å det der. Vet ikke helt hvor mange angrep det var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå