Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) God dag! Etter et maskinen min hang seg tidligere i dag, har maskinen etterpå ikke vært i stand til å starte Windows (XP Pro x64). Jeg får blåskjerm med feilmelding "STOP 0x00000078B" (mer info om den her), og maskinen restartes. Greit nok, tenkte jeg - på tide å reinstallere Windows uansett, noe jeg da forsøkte - dette endte dog nok en gang med blåskjerm, når installasjonen har lastet inn enhetsdrivere og står på "Starting Windows". Jeg har to harddisker i maskinen, en 250GB og en 500GB, begge SATA. Jeg har selvfølgelig testet å legge inn Windows på begge, men samme resultat - blåskjerm. Har også forsøkt å ta ut en av minnebrikkene, uten at det så ut til å hjelpe stort - med mindre begge brikkene er b0rked, da. Småting som jeg merket før ting gikk på dunken, er at det har stadig vært unødvendig mye harddiskaktivitet, selv på småting, så jeg antok dette kunne ha sammenheng med lite ram (1GB). Boot sector er scannet for virus med de antivirusprogrammene som ligger på Ultimate Boot CD, og ingen av dem klarte å finne noe - kjørte fra før av Symantec Antivirus på maskinen, så jeg vil tro maskinen er clean. Jeg vil tro feilkilden her kan være hovedkortet eller cpu, men det er fortsatt merkelig at det skal skje såpass fort. Har noen her noen gode idèer til hva feilen kan skyldes, og hvordan dette kan fikses? EDIT: Maskinen det gjelder har følgende hardware: DFI LANPARTY UT RDX-200 AMD Athlon 64 Processor 3700+ 1024MB RAM ATI Radeon X1900 GT Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 Windows XP Professional x64 Edition EDIT2: F-Prot Antivirus (som ligger på UBCD 4.0) dytter ut følgende feilmelding når den scanner gjennom disken (250GB, dvs. bootdisken): CauseWay error 08 : Selector allocation error. 4DOS server error -- Memory allocation error Fatal error -- reboot the system or restart the session Endret 25. mars 2007 av Slettet-t9DveYkZ Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Kudos for at du har søkt på feilmeldingen først. Har du en IDE disk du kan prøve å installere på? Vet ikke om det hjelper, eller om du har mulighet, men alt er mulig. Ut fra feilmeldingen F-Prot gir så virker det som disken er dårlig, på et vis. Jeg ville egentlig bare prøvd forskjellige disker, og andre versjoner av XP kanskje. Kan også prøve å koble en av dine disker til en annen maskin, og se om du får samme der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hei ivellios, og takk for svar Jeg har som sagt testet med begge de to SATA diskene, men disse gir begge samme feil ved installasjon av Windows - testet nå også med en IDE disk, og fikk samme feil. Jeg begynner å tro at det kan være hovedkortet som har bestemt seg for å ta kvelden, så da blir det vel retur til Komplett. Hvorfor det plutselig bestemte seg for å legge på røret er dog helt uforklarlig, men det kan jo være at harddiskkontrolleren(e) har tuppa'n. Med mindre noen her har noen fler gode idèer til hva problemet kan være. Erroren er jo spesifikk til harddiskene, og når samme feil kommer på tre forskjellige harddisker, på fler forskjellige porter, så vil jeg tro hovedkort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Skal dog teste et par ting til før jeg sender hovedkortet til retur: - Teste med et annet PCI-E skjermkort - Teste med en blank SATA disk Har dog ikke stor tro på at dette vil føre frem, men er verdt å teste før alt skrus ut og blir sendt avsted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Fikk nå testet med en ny SATA disk, og da fungerte det å legge inn Windows på nytt, selv om det virker som om noe fortsatt er bittelitt ute å kjøre. Det er 4kb med bad sectors på den gamle disken, og det ser da ut til at de har havnet på det mest ubeleielige sted, da jeg nå også klarte å få lagt inn Windows XP på den andre 500GB SATA disken min. Skal nå ta backup av disken før den sendes i retur til Komplett. Saken her kan anses som løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå