Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin stopper etter 1 sekund

Anbefalte innlegg

Etter å ha åpnet den stasjonære maskinen min for å fjerne støv, vil den ikke starte. Når jeg prøver å starte den begynner alle viftene å gå, men etter under ett sekund, stopper alt. Det ironiske var at jeg skulle få besøk for å spille over lan.

HJELP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som har kortsluttet? Hva gjorde du inne i kabinettet, da? Hva slags redskaper brukte du? Husk at støvsuger og børster lett blir statisk ladet og kan kortslutte ting hvis man er uheldig.

Og sånn som været er nå, kan man ikke sitte inne og LANe!

Lenke til kommentar

Koble ut alle viftene, og så prøver du å starte.

Koble ut alt som er unødvendig, bare ha CPU vifta gående.

om den starter så kan du etterhvert koble til en ting og en ting.

Regner med at det er en vifte som ødelegger :\

SLÅ av pcen før du kobler til noe :)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å ta ut hovedkortvifta, skjermkortvifta og den store vifta som står i bak, men det var ingen forskjell. De eneste viftene jeg ikke tok ut var cpu og strømforskyningsvifta. Jeg har prøvd å ta ut harddisk og dvden også, men det gjorde heller ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ingenting. Er den 12 volts-kabelen til cpu-kjøleren? Når jeg starter maskinen uten den i går alle viftene, men skjermen forblir svart og det kommer ikke noe pip. Men med den i så stopper alt etter et sek. Er det hovedkortet som har problemer?

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg ingenting. Er den 12 volts-kabelen til cpu-kjøleren? Når jeg starter maskinen uten den i går alle viftene, men skjermen forblir svart og det kommer ikke noe pip. Men med den i så stopper alt etter et sek. Er det hovedkortet som har problemer?

8241853[/snapback]

Du har altså dratt ut CPU vifta ? Da kan det være grunnen til at PCen din ikke viser bilde, eller booter som det også kalles. Du kan ha svidd CPUen eller HK ditt ved å ta ut den ledningen.

Han mente nok den ekstra 12V 2x2 pluggen som noen HK har som skal gi ekstra strøm til HK.

Lenke til kommentar

Jeg tok ut den ekstra 12V 2x2 pluggen, ikke CPU-vifta. Men hva kan det være som gjør at maskinen ikke starter når den kabelen står i, i motsetning til at den starter uten å boote når den ikke står i?

Endret av Ciffa
Lenke til kommentar
Jeg tok ut den ekstra 12V 2x2 pluggen, ikke CPU-vifta. Men hva kan det være som gjør at maskinen ikke starter når den kabelen står i, i motsetning til at den starter uten å boote når den ikke står i?

8242124[/snapback]

Den skal jo stå i for å gi HK nok strøm, så at den ikke booter når den er ute er vel normalt. Det at PCen bare går i 1 sekund når kabelen er i, vet ikke jeg noe om egentlig. Høres veldig rart ut, så lenge du bare har tørka støv uten å røske i kablene eller lignende.

Jeg har desverre ingen gode løsninger på akkurat det. Lett støvtørk skal ikke skade så mye.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

8241853[/snapback]

Den 12 volts kabelen må være i for å få bilde på skjermen i det hele tatt. og nei den er ikke til cpu KJØLEREN ( les ordet "kjøler" dvs den trenger ikke strøm.. men viften gjør det.. ) det er til cpu (tror jeg) ATX 12V elns

Sannsynligvis er det et eller annet gærent med HK eller Strømforsyning

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar

prøv å koble fra alt og sett det sammen igjen. Det kan fikse mye rart. Du kan også prøve å sette sammen pcen utenfor kabinettet. Da kan det bli litt lettere å feilsøke. Den 12 volts kabelen dere snakker om er strømmen til cpuen. Uten den kan ikke pcen starte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Nå er det en stund siden maskinen sluttet å fungere og den fungerer fortsatt ikke, men det har kommet fram ny informasjon.

Det startet med at jeg for litt siden kjøpte trykkluft på boks for å fjerne absolutt alt støvet fra maskinen. Jeg hadde bestemt meg for å sende maskinen til reperasjon, men tenkte at jeg burde i alle fall prøve den en gang til først. Da startet den! Men gleden var kortvarig - når jeg hadde renset maskinen for støv hadde jeg tatt ut harddisken og satt den nå inn igjen. Der startet den ikke lenger...

Da tenkte jeg at det måtte være harddisken som var problemet, selv om jeg trodde jeg hadde testet det før. Jeg bestilte så en ny. I dag fikk jeg den og satt den inn. Det virket ikke...

Så nå skjønner jeg nesten mindre enn før. Kan det være strømforskyningen? Maskinen starter når bare dvdbrenneren står i, men ikke når bare harddisken står i. Jeg sjekket temperaturene når jeg kom inn i biosen uten harddisken og der så alt bra ut, så det kan jo ikke være det.

Kan noen komme med noen lure forslag igjen?

Åh ja, jeg bør vel fortelle hva slags strømforskyning jeg har: NorthQ 4001A, 120mm - Effekt: 400 Watt. Effekten er kanskje litt liten, men det har jo fungert helt til nå...

Endret av Ciffa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...