Gå til innhold

Et par små Access spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Følgende er utdrag av tabeller fra en database jeg har i Access:

 

Kunder------->Ordrehode------>Ordrelinje<---------Produkt

 

1. Det første jeg lurer på er: Hvordan får man til i Access at en ordre som er fullført ikke får endret informasjonen om f.eks. prisen på produktet senere skulle bli endret? Hvordan prisen da altså forblir det den var da ordren ble fullført, og ikke prisen etter en prisøkning på et senere tidspunkt.

 

Spørsmål to kommer snart, eventuelt i morgen.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville satt opp dette i tre tabeller:

En kundetabell, med Kunde-ID, navn, adresse og annen kontaktinfo.

En varetabell med Vare-ID, navn, annen vareinfo og veiledende pris.

Og en ordretabell med Kunde-ID, Vare-ID, Dato, antall og avtalt pris.

 

Mekanikken er altså at veiledende pris ganger antall kommer som et kvalifisert gjett, men at du kan manuelt endre prisen ved salg. Så er det denne prisen som lagres som tall, helst som stykkpris.

 

(Og så ville jeg laget en fjerde tabell som tar seg av Vare-ID, dato, antall ut av lager/inn til lager, så har du orden på lagerbeholdningen også.)

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Jeg ville satt opp dette i tre tabeller:

En kundetabell, med Kunde-ID, navn, adresse og annen kontaktinfo.

En varetabell med Vare-ID, navn, annen vareinfo og veiledende pris.

Og en ordretabell med Kunde-ID, Vare-ID, Dato, antall og avtalt pris.

 

For tabeller er vel dette omtrent som jeg har gjort? Bare at jeg har splitta ordreregistreringen i to (hode/linje), og det er vel ganske fornuftig...

 

Jeg har vel egentlig med alt du nevner, med unntak av at jeg ikke skiller mellom veiledende og avtalt pris. Noe av "problemet" er at prisen i lange perioder er lik, slik at det er unødvendig lite effektiv å mantuelt skrive inn avtalt pris hver gang...

 

Finnes det noen mulighet i access for å sette et felts standardverdi til å være et annet felt? Altså at standardverdien til avtalt pris = veiledende pris.

 

Ikke at feltet har lik verdi altså (for da vil jo prisen i orderen også bli oppdatert hvis prisen for varen blir oppdatert på et senere tispunkt), men at den har det som standardverdi...

 

(Og så ville jeg laget en fjerde tabell som tar seg av Vare-ID, dato, antall ut av lager/inn til lager, så har du orden på lagerbeholdningen også.)

 

Jeg har ikke noe lager, så den trenger jeg ikke :D

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Jeg har vel egentlig med alt du nevner, med unntak av at jeg ikke skiller mellom veiledende og avtalt pris.

Men det er hele poenget at du må. Veiledende ligger lagret i varekatalogen, avtalt skal lagres i hver ordre.

Det er trolig meget enkelt å dytte veiledende stykkpris også i avtalt-stykkpris-feltet idet du velger vare, om ikke annet så med litt VBA. Men jeg er ikke god nok i Access-forms og kjenner ikke oppsettet ditt, så en løsning kan jeg ikke tilby. Foreslår at du spør spesifikt om det i forum Programmering - Databaser, gjerne med detaljer om hvordan skjemaet er laget.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...