Kiro Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) I Denne tråden kan du skrive om hvilken Norsk Dialekt som er din favoritt og om hvilken dialekt du mest misliker.. NB:Begrunn Svaret. Edit: det ble etter hvert i denne tråden mange som oversatte dette eventyret til sin egen dialekt.... Reven som gjeter Det var en gang ei kone som skulle ut og leie seg gjeter. Så møtte hun en bjørn. "Hvor skal du hen?" sa bjørnen. "Å, jeg skal ut og leie meg gjeter," sa kona. "Vil du ikke ha meg til gjeter?" spurte bjørnen. "Jo, bare du kan lokke, så," sa kona. "Hø-iii!" sa bjørnen. "Nei, deg vil jeg ikke ha," sa kona da hun hørte det, og gikk sin vei. Da hun hadde gått et stykke, møtte hun en ulv. "Hvor skal du hen?" sa ulven. "Jeg skal ut og leie meg gjeter," svarte kona. "Vil du ikke ha meg til gjeter?" spurte ulven. "Jo, bare du kan du lokke, så " sa kona. "Uuuuh-uuuuuh!" sa ulven. "Nei, deg vil jeg ikke ha," sa kona. Da hun hadde gått et stykke til, møtte hun en rev. "Hvor skal du hen?" sa reven. "Å, jeg skal ut og leie meg gjeter," sa kona. "Vil du ikke ha meg til gjeter?" spurte reven. "Jo, bare du kan lokke, så -" sa kona. "Dill-dall-holom!" sa reven, så vakkert. "Ja, deg vil jeg ha til gjeter," sa kona og så satte hun reven til å gjete buskapen sin. Første dagen reven gjette, åt han opp alle geitene til kona. Den andre dagen gjorde han ende på alle sauene hennes. Den tredje dagen åt han opp alle kuene. Da han kom hjem om kvelden, spurte kona hvor han hadde gjort av buskapen hennes. "Skallen er i elva og kroppen i skogen," sa reven. Hun sto nettopp og kjernet smør, men hun syntes hun likevel måtte se etter buskapen. Mens hun var borte, smatt reven ned i kjerna og åt opp fløten. Da kona kom hjem igjen og fikk se det, ble hun så sint at hun tok den vesle fløteskvetten som var igjen, og kastet den etter reven, så han fikk en skvett på enden av halen. Derfor har reven hvit haletipp. Endret 18. juni 2007 av Missy9001 Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Min ynglings dialekt er iallefal Bergensk....eg e fra bergen".. ,en den dialekten jeg misliker mest er trønder dialekten "tronjem" Endret 20. mars 2007 av Missy9001 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Favorittdialekt? Aner ikke. Den jeg snakker. Bokmålsk med ændalsk i seg. Hatedialekt? Kristiansandsk og Bergensk. *grøss* Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Man kan ikke snakke bokmål, ei heller nynorsk. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Man kan ikke snakke bokmål, ei heller nynorsk. 8196957[/snapback] Oslosk, da. "Vanlig" snakk. F.eks: Jeg sier "e" istedenfor "jeg", men jeg snakker ikke like "blaudt" som en ordentlig Arendalitt. Sier ikke "kage", men "kake", ikke "bagå", men "bakå" osv. Istedenfor -er-edninger bruker jeg å-endinger (bakå, løpå, kjørå osv) Endret 20. mars 2007 av Knut_ Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Min ynglings dialekt er iallefal Bergensk....eg e fra bergen".. ,en den dialekten jeg misliker mest er trønder dialekten "tronjem" 8196550[/snapback] Kunne ikke vært mer enig! Bergensk FTW Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Du snakker sannsynligvis det som er 'vanlig' for deg, ja. Men det som er 'vanlig' for deg, er kanskje ikke 'vanlig' for meg? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Favorittdialekt: Jæren Den er fantastisk nydelig. Trondheimsdialekta er også fin, det samme gjelder Bodø-dialekta. Verste: Helgelandsdialekt. Skal de snakke østlending, nordlending eller trøndersk? Bestem dere FFS! Totendialekta er heller ikke spesielt pen, bare morsom og ganske så ... dust. Edit: Til informasjon så snakker jeg selv en herlig (ironialarm!) blanding av moldenser og østlending. Tenk Bondevik, bare omvendt. Jeg kom fra Østlandet til Molde ... Endret 20. mars 2007 av OML Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 har ikke noen favoritt dialekt men syns det Svenske språket er mye finere en det norske, er rett å slett vakkert Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 21. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2007 Vet ikke om jeg har en favoritt dialekt som jeg synes er spessielt fin, men Steinkjers dialekten er iaffal veldig morro å høre på. Den jeg mest misliker er muligens Bergens dialekten, men jeg stiller meg vell heller mer nøytral til den. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 21. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2007 Grievdus: Enig der Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 21. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2007 Dialekta de har i bergensområdet må være den fineste , veit ikke helt hvorfor jeg syens det egentlig. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 21. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2007 Favorittdialekt: Jæren Den er fantastisk nydelig. 8200223[/snapback] omg enig. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 21. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Jeg liker: Kvemming-målet, det jeg snakker... Jeg HATER: Bergensk. Det er den mest overlegne dialekten som finnes! Endret 21. mars 2007 av ZenCo Lenke til kommentar
andm Skrevet 21. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg bor i Bergen, snakker selv nokså rent bokmål, kall det gjerne en form for østlandsk om du vil, synes de sørlige dialektene er de fineste, og misliker egentlig østlandsk. Lenke til kommentar
heismann Skrevet 21. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2007 Jenter som kommer fra Haugesunds-området er nydelig å høre på! Ellers er jeg generelt glad i vestlands-dialekter.. Veldig mange fine! Trøndersk må jeg innrømme at ikke er spesielt pent.. Hehe.. Er østlending selv, men skulle gjerne ønske jeg hadde en helt annen dialekt! Lenke til kommentar
.sere Skrevet 21. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2007 Favorittdialekt: Jæren Den er fantastisk nydelig. 8200223[/snapback] omg enig. 8201725[/snapback] Dette må være første gangen jeg har hørt det! Liker best å høre på mossing og vossing. De dialektene er morsomme. :!: Haugesundsdialekt er helt klart penest å hørre på. Kommer ikke på noen jeg ikke liker. Eneste må være hissige bergensere, eller ivrige trøndere, men bare fordi jeg ikke skjønner hva de sier. Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 21. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg hater bergensk. Men jo lenger nord mennesker kommer fra, desto bedre liker jeg dialekta deres. Skulle gjerne ha bodd oppe i isødet i Nord-Finnmark, bare for dialektas skyld. Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg liker veldig godt sørlandsdialekten og(men bare på gutter.) østlandsk eller Oslosk høres helt forfærdelig ut i mine ører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå