Agathos Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Heisann, Jeg skal til å kjøpe komponenter til min første HTPC. I tillegg til å kunne spille film og musikk ønsker jeg også kunne spille spill på den. Den skal også være så støysvak som mulig, og selvsagt ta seg bra ut. Mitt foreløpige oppsett er som følger: Kabinett: Silverstone SST-LC20M PSU: Silverstone ST30NF Hovedkort: ? CPU: Intel Core 2 Duo E6300 CPU-kjøler: Zalman CNPS7700-Cu Minne: Corsair Value PC5300 2x512MB Skjermkort: XFX GeForce 7950GT 610M 256MB Lyd: Creative SB X-FI Xtreme Audio Harddisk: Samsung Spinpoint T166 500 GB DVD-rom: Samsung SH-162C Black Keyboard: Microsoft ZV1-00032 Trådløst kort: SMC EZ Connect Wireless Som dere ser mangler jeg å finne et HK til denne saken, har dere noe forslag? Vil de komponentene jeg har plukket ut fungere godt sammen? Er det noe jeg mangler? Alle råd mottas med takk! Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 For og starte ,, så tror jeg nok psu din er litt svak for det skjermkortet ,, så kan du satse på ett asus hk , Bra og billig stille psu tagan 530 har selv 480 og den støyer svært lite! jeg sover godt om natten ,, og det er meget bra kvalitet ellers så hadde jeg kanskje tatt ett hopp opp til 2gig ram Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 er poenget med skjermkortet at det er vifteløst? tv kort kanskje? Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ville byttet ut lydkortet med Creative XtremeMusic Lenke til kommentar
arnomd Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Om du ikke skal spille - eller redigere vidoer samtidig med opptak - greier du deg bra med en hkort med integrert grafikk som ECS C51GM-M for 424 kr og en AMD Sempron til 325. En gig ram er mer enn nok for en enkel mediamaskin. - Merket selv ingen forskjell da jeg doblet ram til 2 kjappe Gb. Større cpu ga bare raskere redigereing av filer. Bedre skjermkort hadde nesten ingen effekt ved oppgradering fra 32 til 128 Mb Endret 20. mars 2007 av arnomd Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Om du ikke skal spille - greier du deg bra med en hkort med integrert grafikk som ECS C51GM-M for 424 kr 8197028[/snapback] Ånei du. Litt power trenger man for å kjøre VMR9 på anstendig vis uten tearing, og det er dessuten en fordel med hardwarebasert dekoding av diverse materiale. Byttet fra et R9600 til et kort med støtte for Purevideo (7600GS) i min HTPC, og forskjellen i bildekvalimex var rett og slett enorm! Som en bonus går avspilling av tunge filer veldig lett, selv med en beskjeden cpu. Når det gjelder lydkort - skal du kjøre spdif ut til receiver for film og musikk trenger du egentlig bare et kort med anstendig spdif passthrough. Ikke umulig at det som er integrert på hovedkortet kan gjøre jobben greit, men det er store forskjeller. Noen kort resampler lyden før de kjører ut på spdif, og noen har mer jitter enn andre. To gode steder å begynne er www.avforum.no samt www.avsforum.com . Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Skjermkort: Gå for et 8800GTS så er du klar for DX10 Minne: 2GB sett er å foretrekke (veldig billig for tiden), om du ikke har råd så gå ihvertfall for 1stk 1GB brikke (med tanke på senere oppgraderinger) Om du ikke har planer om overklokking er selv det billigste minnet på 667MHz bra nok. Strømforsyning: Sjekk ut Seasonic, Mist, Corsair og Tagan (versj med 2stk 80mm vifter). Hovedkort: om du ikke skal overklokke så er selv ca det billigste som støtter c2d og har tilkoblingene du trenger bra nok (de dyreste er det mest pga overklokkings egenskaper). Selv bygger jeg ofte med de billigste fra ECS og har aldri opplevd noe problemer der. Lydkort: Trenger du det (de aller fleste er storfornøyd med det integrerte, men det er selvsagt avhengig av anlegget ditt og måten du kobler på). Endret 20. mars 2007 av nahojdat Lenke til kommentar
arnomd Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Ånei du. Litt power trenger man for å kjøre VMR9 på anstendig vis uten tearing, og det er dessuten en fordel med hardwarebasert dekoding av diverse materiale. Byttet fra et R9600 til et kort med støtte for Purevideo (7600GS) i min HTPC, og forskjellen i bildekvalimex var rett og slett enorm! Som en bonus går avspilling av tunge filer veldig lett, selv med en beskjeden cpu. Har ikke brukt VMR9. Ville tro at hardwarebasert KODING gjør det unødvendig med kraftig prosessor. Men et problem da jeg sist så på dette var at disse TV-kortene bare støttet mpg2 og ikke mpg4 Endret 20. mars 2007 av arnomd Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Har ikke brukt VMR9. Ville tro at hardwarebasert KODING gjør det unødvendig med kraftig prosessor. Men et problem da jeg sist så på dette var at disse TV-kortene bare støttet mpg2 og ikke mpg4 8197152[/snapback] VMR9 gir best bilde i de fleste avspillere som støtter dette, f.eks. Theatertek, Media Portal og Zoomplayer. Merk at jeg ikke omtaler tv-kort, men skjermkort når jeg skriver om hardware-basert dekoding av diverse formater. Les om Purevideo her. Purevideo gjør ikke all jobben, men det avlaster cpu. Så du trenger en brukbar cpu for å spille f.eks. 1080p selv om du har et kort som tar en del av jobben, men en C2D er uansett mer enn kraftig nok til dette. Poenget med Purevideo er ikke bare å avlaste cpu, men også den glimrende bildekvaliteten det gir. Endret 20. mars 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Agathos Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Takk for alle svar. Jeg glemte å presisere at skjermkortet jeg har valgt ut har passiv kjøling. Det var det kraftigste jeg fant uten vifter. Det er ikke aktuelt å sette inn et skjermkort som genererer støy. Når det gjelder strømforsyning er jeg også bekymret for at det kan være for svakt (Silverstone SST-LC20M), men igjen, det er vifteløst. Av alternativer med vifte, hvilket bråker minst? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Husk at strømforskyning uten vifte gjerne medfører at du trenger en ekstra vifte til kabinettventilasjon, og vinninga går opp i spinninga. Selv skal jeg hente en Seasonic S12 på posten i dag. Dette er den stilleste psu de har målt på www.silentpcreview.com. Må si jeg er spent... EDIT: Stilleste psu med vifte. Endret 21. mars 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Tillater meg å bumpe litt med en erfaring fra Seasonic S12 380W`eren jeg fikk i posten i dag. Jumpstartet den på bordet for å teste, og ble veldig overrasket. Dette er uten tvil den stilleste psu`en jeg har vært borti noensinne - måtte legge øret nedtil den for å høre noe. En Mist 350-watter jeg har høres ut som en orkan i forhold... Og når den var montert inn i Silverstone LC10-kabinettet gjorde den ikke noe mer ut av seg da heller. Selv om den dro varmen fra en Celeron M [email protected] , et 875p chipsett og et 7600GS skjermkort gjennom seg. Hører ikke psu`en i det hele tatt når den er montert. Det er to andre potensielle støykilder i boksen; en Zalman 7000 kobberkjøler som kjører på 5 volt samt en Samsung PL40 3.5" disk. Disken er forresten den stilleste jeg har vært borti. Kort og godt, denne psu`en var en hyggelig overraskelse og kan anbefales. Lenke til kommentar
Agathos Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Takk for tipset! Jeg har lyst til å teste min opprinnelige, passive Silverstone ST30NF først og se om den er god nok. Har lest en del positiv omtale av den som tyder på at den kan takle langt mer hardware enn hva man først skulle tro. Dersom den ikke er tilstrekkelig får jeg heller teste ut Seasonic-en du anbefaler. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Har forresten ingen kabinettvifter utenom den i psu. Det fulgte med to 60mm samt en 92mm i kabinettet, men de ble fjernet umiddelbart. Jo flere vifter, jo mer bråk... Lenke til kommentar
Agathos Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Har forresten ingen kabinettvifter utenom den i psu. Det fulgte med to 60mm samt en 92mm i kabinettet, men de ble fjernet umiddelbart. Jo flere vifter, jo mer bråk... 8205755[/snapback] Jepp, jeg har ikke tenkt å ha noen vifter i det hele tatt bortsett fra Zalman CNPS7700-Cu til CPU-en. Jeg har forstått at denne er noe av det mest stillegående som finnes. Klarer du deg uten CPU-vifte? Kan jeg klare meg med passiv CPU-kjøling på min Intel Core 2 Due E6300? Det hadde i så fall vært helt suverent! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå