artisdeb Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 hei lurer på om det finnes en form for kjøling\vifter til bærbare maskiner tenker helst på noen som står utpå maskine eller under .- .-. vil helst ikke in i maskinen. (pga garnati og sånt) -Arthur- Lenke til kommentar
astradoz Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) http://www.microplex.no/product.aspx?pid=NC02B&mcat= søk på bærbar på søkemotoren der.. så kommer det opp div Endret 20. mars 2007 av astradoz Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ja, det finnes. Selv kjøpte jeg en slik, og maskinen blir ikke så mye som en grad kaldere når jeg bruker den. Mulig det finnes bedre typer enn den jeg kjøpte, men styr for all del unna denne... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) slike notebook-kjølere har vist seg å ha liten eller ingen effekt på temperaturen på de interne komponentene (dette sier seg egentlig selv, når man blåser romtemperert luft på utsiden av kabinettet, hvor mye kjøleeffekt tror du er igjen når den har gått gjennom kabinettet, hovedkortet og eventuell luft før den kommer frem til de mest varmeutviklende komponentene?), den eneste praktiske nytten med en slik sak er om du bruker å sitte med maskinen på fanget, så slipper du å få varmen fra maskinen på lårene (men du må leve med støy fra flere vifter enn nødvendig). De beste rådene for å få ned temp'en i en laptop er å rense den for støv innvendig, og å legge ett nytt, akkurat passe tynt lag kjølepasta mellom heatpipe og cpu (og gpu dersom denne er koblet til heatpipen). Dette innebærer naturligvis at man må åpne kabinettet, som trådstarter tydeligvis er noe skeptisk til. Endret 20. mars 2007 av ventle Lenke til kommentar
mortensol Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Har problemer selv med et for varmt skjermkort. har et go 7600 skjermkort på min bærbare asus a6t. De siste dagene har det kommet en del prikker som etterhvert har blitt til ganske mange prikker. I stad var skjermkortet oppe i 74 grader etter kun vanlig bruk (dvs. surfing etc). Noen som har noen vise ord? Har lest litt rundt på forumet, og der fant jeg blant annet noen som sa at det kunne være en idè å reinstallere drivere til mus, brikkesett etc. Setter pris på alle hjelpsomme ord! Lenke til kommentar
seidon Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Har problemer selv med et for varmt skjermkort. har et go 7600 skjermkort på min bærbare asus a6t. De siste dagene har det kommet en del prikker som etterhvert har blitt til ganske mange prikker. I stad var skjermkortet oppe i 74 grader etter kun vanlig bruk (dvs. surfing etc). Noen som har noen vise ord?Har lest litt rundt på forumet, og der fant jeg blant annet noen som sa at det kunne være en idè å reinstallere drivere til mus, brikkesett etc. Setter pris på alle hjelpsomme ord! 8194713[/snapback] Jeg har en HP med samme skjermkort go7600. Jeg har ikke opplevd noen svarte prikker, men jeg har opplevd høy temperatur. Akurat nå så ligger skjermkortet på 65 grader. Lenke til kommentar
mortensol Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 prikkene er grønne og oppfører seg akkurat som "snø" på en tv. nå ved internett surfing ligger temperaturen på ca 60 grader og det høres jo ikke ut, i følge det du sier, som det er noe for mye. sjekket ikke temperaturen på kortet før problemet oppstod. ringte akkurat asus support, men ikke altfor kyndig han som satt der akkurat... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Har problemer selv med et for varmt skjermkort. har et go 7600 skjermkort på min bærbare asus a6t. De siste dagene har det kommet en del prikker som etterhvert har blitt til ganske mange prikker. I stad var skjermkortet oppe i 74 grader etter kun vanlig bruk (dvs. surfing etc). Noen som har noen vise ord?Har lest litt rundt på forumet, og der fant jeg blant annet noen som sa at det kunne være en idè å reinstallere drivere til mus, brikkesett etc. Setter pris på alle hjelpsomme ord! 8194713[/snapback] tidligere nevnte støvrensing internt i maskinen vil nok hjelpe også i ditt tilfelle, dersom det er lenge siden sist du gjorde dette (bør gjøres minst 1-2 ganger i året). Lenke til kommentar
mortensol Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 hvordan er det egentlig med åpning av maskinen og garanti? er det riktig at garantien faller bort dersom maskinen åpnes? sorry, dette står sikkert et annet sted på forumet, men er ganske blank... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 produsentens egen garanti kan ryke (varierer mellom produsentene), men med mindre du har utvist særlig stor uforsiktighet er du fortsatt dekket av forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett. Dersom du blir nektet bruk av reklamasjonsretten senere må også verkstedet/forhandler/produsent påvise at maskinen ble ødelagt som følge av at du åpnet den. Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Så lenge det løper garanti på maskinen, ville jeg ha unnlatt å å åpne kabinettet. Gjør heller som Ventle sier. KJøp luft på boks og rens maskinen for støv ved å blåse gjennom ventilene. Jeg gjorde det nettopp på min egen fordi teperaturen var begynt å bli såpass høy at systemet ble ustabilt. Tok meg under ett minutt og etterpå var den like god som ny. Husk bare å blåse ut i luften før du blåser inn i ventilene slik at du er sikker på at det ikke er fukt i luften. Det er greit å slå den av, frakoble AC og ta ut batteriet i tillegg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå