Gå til innhold

Vista treig med brukrekontoe?

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har et spørsmål ang brukerkontoer, har 1admin konto, og jeg har en konto, og dama her en egen konto.. Det jeg lurte på var, blir vista noe treigere da?? Er det beste å ha en admin konto, og jeg og dama en sammen, altså bra to kontoer? eller blir det akkurat det samme om vi har en sammen eller en hver??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har en admin konto, som jeg ikke bruker, har hørt det lønner seg og ha dette.. og deretter har jeg to brukerkontoer med begrenset tilgang, er dette unødvendig??

Bør jeg ikke opprette en admin konto for seg selv? og så to brukerkontoer som jeg bruker hele tiden??

Endret av atomera
Lenke til kommentar

håper noen kan hjelpe meg med problemet mitt her nå. Har lagt inn Vista på nytt, og det jeg lurer på er, jeg skal ha en admin konto, der jeg endrer system filer og sånt, bør jeg aktivere den innebygde admin kontoen?? Er jo en innebygd admin konto, som vanlig vis er deaktivert, lønner det seg å aktivere denne og bruke den som admin, og så opprette en standard bruker på meg, og en standart bruker til dama... Lønner det seg??

En annen ting, blir maskinen treigere av flere brukerkontoer??

Lenke til kommentar

Du er admin automatisk, når du skriver inn navnet ditt første gangen du starter opp Vista etter fulført instalasjon. Så da lager du bare en konto til dama di du så slipper hun å rote i sakene dine. :thumbup:

eks på min laptom med Vista instalert, er admin automatisk.

post-43894-1174391355_thumb.jpg

Lenke til kommentar

jeg hehøver altså ikke aktivere den innebygde admin kontoen da?? Men som sagt, man oppretter en admin konto ved installasjonen, lønner det seg at f.eks jeg bruker denne? eller bør jeg lage en standarkonto som jeg bruker daglig??

Er vel ikke lurt og kjøre som admin hele tiden??

Og hvorfor finnes denne innebygde admin kontoen? (som til vanlig er deaktivert)

Endret av atomera
Lenke til kommentar

Jeg ser bare fordeler med å være admin hele tiden. Du er sjefen over maskinen og ikke maskinen over deg. Oppretter du en underkonto så vil du ofte få begrensninger osv. Slik så har du full kontroll til enhver tid når du selv er admin.

Lenke til kommentar

ok, men tenkte kanskje det hadde noe med sikkerheten å gjøre?? At det er sikkrere å være standardbruker??

Og det ang den innebygde admin kontoen, den bør jeg altså ikke aktivere eller noe?

Er det lurt at jeg kjører som admin hele tiden? Eller bør jeg lage en standart bruker til meg selv, og en til dama?? Blir maskinen evt treigere med flere brukerkontoer??

Endret av atomera
Lenke til kommentar

Sikkerhetsmessig kan det være lurt å ikke være logget på som administrator hele tiden. Det vil blant annet forhindre at en nettside kan innstallere et program uten at du vet om det, og du må aktivt godkjenne alt som endrer maskinen din.

Hjemme hos oss har vi en admin-konto med passord, og to standardbrukere uten passord. Når vi en sjelden gang skal innstallere noe, er det stort sett bare å skrive adminpassordet i vinduet som kommer opp. Enkelte ganger må vi inn i adminbrukeren for å få innstallert ting, men det er svært sjelden.

Det har faktisk skjedd at vi på denne måten har blitt hindret i å legge inn ting vi egentlig ikke ville ha på maskinen.

Ja, vi kjører vista og har gjort det siden 7. februar.

Lenke til kommentar

Okay, nå skjønte jeg litt mere.. En annen ting jeg lurer på, bruker dere den kontoen dere opprettet ved installasjonen som en admin konto?? OG å opprettet dere to standartbrukere ved siden der.. Eller har dere vært inne å aktivert den innebygde admin kontoen i vista som vanligvis er deaktivert??

Og en annen ting, er det større risiko for at spyware/adware, hakkere og sånn har lettere tilgang hvis man kjører som admin, enn når man kjører som standarbruker?

Endret av atomera
Lenke til kommentar
Så konklusjonen er, at jeg bør ha den admin kontoen som jeg får når jeg installerer maskinen. Og deretter oppretter to standardbrukere som jeg bruker til daglig?? Sånn og forstå?

8195359[/snapback]

Du oppretter kun én standardbruker under installasjonen. Når du da kommer inn i Windows går du inn og aktiverer den innebygde. Så oppretter du de andre brukerne du vil ha på maskinen.

De første to-tre ukene kan du regne med at du vil bli møkk lei av å skrive inn adminpassordet, så det kan være lurt å velge et enkelt et i begynnelsen. Etterhvert som man får inn det man vil ha av flash-løsninger og programmer og whatnot, vil admin-passordet måtte brukes langt sjeldnere, og da kan man evt vurdere å bytte til et sikrere passord slik at kun den/de datakyndige i familien har mulighet til å endre viktige innstillinger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...