Gå til innhold

Kubuntu og ubuntu, kun grafisk forskjell?

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Jeg har lest litt om begge disse og det virker for meg at disse er bygget på samme kjerne, men at kubuntu er en litt finere grafisk versjon av ubuntu. Er det noen forskjeller på disse utenom dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu bruker Gnome mens Kubuntu bruker KDE som Desktop Environment. Ellers bruker f.eks Xubuntu Xfce. Gnome og KDE er de to mest brukte DE, men hvilken som er "finest" må være opp til hver enkelt å vurdere.

Det er uansett ikke noe særlig til valg da samme hvilken du velger kan du med én kommandolinje installere ett alternativt DE og få sekunder senere ha satt det i bruk.

Installing KDE on an Ubuntu system

Bytt ut med xubuntu-desktop for Xfce.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Ubuntu bruker Gnome mens Kubuntu bruker KDE som Desktop Environment. Ellers bruker f.eks Xubuntu Xfce. Gnome og KDE er de to mest brukte DE, men hvilken som er "finest" må være opp til hver enkelt å vurdere.

Det er uansett ikke noe særlig til valg da samme hvilken du velger kan du med én kommandolinje installere ett alternativt DE og få sekunder senere ha satt det i bruk.

8178929[/snapback]

Kort fortalt, hva er gnome og kde? Noe som gjør at man kan fikse snarveier o.l. på desktopen? (alla gadget's på vista?).

Så jeg kan bytte mellom kubuntu og ubuntu etter at jeg har f.eks installert ubuntu på en enkel måte? Høres veldig bra og fleksibelt ut:)

Lenke til kommentar

Det er en smakssak. Jeg synes at gnome er finere. Gnome er bygd opp med gtk toolkit, mens kde er bygd med qt toolkit som er utviklet av et norsk firma faktisk som heter trolltech. De 2 skrivebordsmiljøene har forskjellige programmer, men man kan fint bruke kde programmer i i gnome og omvendt. Xfce bruker også gtk. Det finnes også en hel haug andre windows managers som det heter. Mange av disse er designet for å brukes på gamle maskiner da de krever ekstremt lite ressurser. I de andre kan man i likhet også bruke både gnome (gtk) og kde (qt) programmer. Noen av disse er for.eks fluxbox, enlightenment og icewm. :) Bare å søke i pakkesystemet etter window managers. Installere de, logge ut og velge en annen window manager i innloggings behandleren. Det som er fint med linux. Valgfriheten. :)

Lenke til kommentar

Jeg beveger meg på ganske dypt vann her nå, så alt jeg skriver er ikke nødvendigvis helt korrekt, men du får hvertfall et bilde av hvordan ting omtrentlig henger sammen.

Bak det grafiske i de fleste GNU/Linux og andre *NIX versjoner ligger X som er hva som tegner alle elementer på skjermen, men hva og hvordan som skal tegnes blir bestemt av en Window Manager. En Window Manager er ofte en del av et Desktop Environment som basicly er en pakke med bla en WM og en samling basisprogrammer.

Så valget av av DE endrer hvordan programmer ser ut, hvordan de blir tegnet og hvilke programmer som følger med til de vanligste oppgaver.

Her er en liten sammenligning av de tre DE jeg har nevnt :

Window Manager :

Gnome = Metacity

KDE = KWin

Xfce = Xfwm4

Filbrowser :

Gnome = Nautilus

KDE = Konqueror

Xfce = Thunar

Web browser :

Gnome = Epiphany

KDE = Konqueror

Mediaspiller :

Gnome = Totem

Xfce = Xfmedia

KDE = Amarok

--------

Som du ser er det egentlig ikke stor forskjell mellom de forskjellige DE, og så vidt jeg vet kan alle programmene kjøres i de forskjellige DE, det er bare vinduers utseende og oppførsel, default installerte/brukte programmer som er annet, og at et program laget for et DE vil starte litt tregere i et annet fordi det da må laste inn det andre DEs biblioteker.

Og til det siste spørsmålet ditt er svaret ja, etter å ha installert Ubuntu kan du veldig lett installere kubuntu-desktop og få valg om å starte det som i praksis er akkurat likt som om du hadde installert Kubuntu. Der du skriver brukernavn og passord for å logge inn kan du da velge Gnome/KDE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...