Gå til innhold

Hard disk mysterium

Anbefalte innlegg

Hei,

En 250GB WD Caviar Sata disk, ASUS MN2-E hovedkort. Dette funker aldeles utmerket med Win2kSp4.

Så legger jeg til en 320GB WD Caviar Sata disk, partisjonerer og formaterer, og kopiere r en masse fra den gamle til den nye.

Men så: Hvis jeg kobler fra den gamle disken, og starter med CD (tenker jeg skal installere Win2k på den nye disken), så får jeg først beskjed om at det sjekkes en 131072 MB disk, deretter kommer en korrekt opplisting av partisjoner - men beskjed om at partisjonene er skadet eller lignende, og det hjleper ikke å formatere, installasjon av system nytter ikke. Jeg har t.o.m. startet fra en Win98SE floppy og kjørt SYS C:, men den vil ikke boote.

Noen forslag?

Jeg vet ikke om det er trygt å installere Win2k på den nye disken, som vil være disk1 hvis jeg booter fra den gamle som disk0. Jeg forsøkte å installere XP på den måten, men det endte med at Win2k på disk0 ble skamfert (booter ikke, ber meg kopiere hal.dll til ...\system32). Etter å ha installert Win2k i en ny mappe på disk0 får jeg startet igjen, men bare hvis jeg har en CD inne. Hvis jeg da venter uten å boote CD, får jeg tre valg:

Win2k (nytt)

XP

Win2k (gammelt)

Noen gode råd?

Rolf

Endret av rofl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres for meg ut som din win2k ikke har støtte for 48-bit LBA. Det er denne støtten som gir mulighet for å bruke store disker (over 137 GB). Denne støtten kommer i en eller annen servicepack så om du får tak i en plate med integrert SP4, eller slipstreamer en slik selv kan det hende problemet blir borte. Hvordan du slipstreamer vet jeg ikke.

Du kan lese mer om 48-bit LBA støtte her

Lenke til kommentar
'131072' er helt klart et problem med 48-bit LBA. Det kan være risikabelt å boote gamle CD'er som ikke har slik støtte.

8166710[/snapback]

48 bit LBA? tja, er det egentlig relevant ved SATA? Jeg finner ikke noe om LBA i BIOS, men skal lese i manualen enda en gang, tror ikke jeg har sett noe der heller.

Men jeg har jobbet litt på egene hånd: Gikk in på Western Digital, og fant noe stoff om drivere, og bruk av F6 ved installasjon av Windows.

Etter det tok jeg ASUS cd'en, den bootet selv, og ga meg mulighet til å generere en driver--diskett, og jeg forsøkte først med 64-bits drivere, men fikk da beskjed om gærne filer. Så valgte jeg 32-bits drivere, 2 stk - både RAID og en til - og med F6 ved installasjon ble nå disken reapportert som 305GB, og partisjonene ble markert som helt OK.

(Det kan ha vært feil ved disketten ved 64-bits - jeg formaterte en ny diskett før jeg valgte 32-bits drivere - vet ikke om 32 er nok?)

Installasjon funket - men ved første reboot får jeg forsatt "Feil under lasting av operativsystem".

Når jeg så booter maskinen med original disk kan jeg se at WINNT mappen ligger der med en del filer - så jeg regner med at det er boot-track/sektor som er problemet.

Jeg husker fra min første, opprinnelige installasjon på 250GB at jeg hadde noe plunder med diskstørrelsen, og at jeg etterhvert fikk orden på det, særlig fordi jeg oppgraderte til SP4. Såvidt jeg husker hadde jeg problemer med en IDE-disk hvor jeg måtte fikse LBA, men den er ute av systemet nå.

Iflg. ASUS manualen ser det ut til at det meste? som har med SATA å gjøre er automatisk og ikke trenger å settes for LBA eller lignende.

SÅ nå vet jeg sannelig ikke lenger, men jeg kan jo prøve å la systemet formattere parisjonen før jeg forsøker å installere - men installasjonsprogrammet burde jo sette partisjonen aktiv og følge med at det får skrevet boot-sektor riktig?

Endret av rofl
Lenke til kommentar

SATA er ikke noe entydig mht 48-bit LBA, det kommer an på hvordan kontroleren er implementert. Den kan se ut som en SCSI interface, og da er det ikke noe problem. Men hvis det er native så brukes ATA protokollen.

Når du laster en driver med F6 så blir det vel delvis som å bruke en nyere CD, du har jo da en nyere driver som håndterer 48-bit. Men det spørs om det ikke vil skjære seg senere når Windows starter.

"Feil under lasting av operativsystem" meldingen kommer fra MBR. Den klarte ikke å lese bootsektor fra aktiv partisjon.

Lenke til kommentar
SATA er ikke noe entydig mht 48-bit LBA, det kommer an på hvordan kontroleren er implementert. Den kan se ut som en SCSI interface, og da er det ikke noe problem. Men hvis det er native så brukes ATA protokollen.

Når du laster en driver med F6 så blir det vel delvis som å bruke en nyere CD, du har jo da en nyere driver som håndterer 48-bit. Men det spørs om det ikke vil skjære seg senere når Windows starter.

"Feil under lasting av operativsystem" meldingen kommer fra MBR. Den klarte ikke å lese bootsektor fra aktiv partisjon.

8168686[/snapback]

OK, det er derfor driverne er beskrevet som SCSI, så da skulle det være i orden, lurte litt på det.

Lurer bare på, i stedt for å benytte de drivere som ASUS leverer med på CD, det finnes jo en masse nForce driver man kan laste ned ellers også, går disse like bra montro - eller kanskje bedre?

Lenke til kommentar

LBA = Logical Block Addressing

Windows XP SP1 er nyeste operativsystem som støtter disker over 137 GB.

Hvis du installerer Win2k, eller 95-98/98se-Millennium. Blir harddisk størrelsen begrenset til 128 eller 137 gb..

Hvis du har PARTITIONERT disken til mer en 137 eller 128 Gb FØR du prøver å installere Win2k, så blir det et helsikes baluba på disken..

Når disk størrelsen reduseres, så er den ikke kresen på hvilken del av disken som blir redusert, det kan godt hende at det er lagra noe på den delen som blir redusert, noe som kan føre til korrupte filer ++++

Det kan også være en begrensning i Bios\Hovedkort, men siden du har Sata så er vel hovedkort så nytt at det ikke er problemet.

Hvis du insisterer på å bruke windows 2000 så MÅ du laste ned siste Service Pack til Windows 2000, og lage en windows 2000 service pack 4 boot disk.

Her kan du laste ned Windows 2000 service pack 4

Guide til å lage en Bootbare Win2000 sp4 disk:

Win2K introduced to service packs the slipstream ability, which lets you apply a service pack to a Win2K installation distribution point so that any clients you instal from that location automatically have the service pack applied. Without much more effort, you can burn this slipstreamed installation to a CD-ROM to enable Win2K installs from a bootable CD-ROM.

1. Copy the entire structure of the Win2K CD-ROM to a folder on your local disk (e.g., c:\temp\win2000pro).

2. Slipstream the service pack to this installation point (you must point to the root of the CD-ROM's COPIED location and not to the I386 folder—e.g., c:\win2ksp2\i386\update\update -s:c:\temp\win2000pro.)

3. The installation point will now have the service pack applied, and the root will include a couple of extra files; the important file is the one that indicates that the service pack is installed. This is an empty file with a name of cdrom_sp.tst if Service Pack 1 (SP1) is slipstreamed or cdromsp2.tst if SP2 is slipstreamed.

4. Other important files that should be in the root of the distribution area are listed below:

* CDROM_NT.5—Identifier indicating that the CD-ROM contains Windows NT 5.0 (i.e., Win2K)

* CDROM_IP.5—Identifier indicating that the CD-ROM contains the professional version

* CDROM_IS.5—Identifier indicating that the CD-ROM contains the server version

* CDROM_IA.5—Identifier indicating that the CD-ROM contains the advanced server version

5. Create the CD-ROM.

6. You need the boot sector for the CD-ROM, which I explain how to get in FAQ How do I create a bootable windows 2000/nt installation Cd-Rom?. Or you download the boot sector that I extracted: w2kcdbt.zip.

7. You should then burn the CD-ROM (see the FAQ mentioned in the previous step). Steps 8 through 18 are the steps you would perform if you use Adaptec's Easy CD Creator.

8. Start Easy CD Creator.

9. From the File menu, select New CD Project, Bootable CD.

10. For the boot settings, set the emulation to No Emulation, Load Segment to 0x7c0, and Sector Count to 4. Click Browse, and select the boot image (e.g., w2kcdbt.bin). Click OK.

w2kcdboot.gif

11. Add all the files in the Win2K folder to the CD-ROM folder (so CDROM_NT.5, etc. will be at the root of the CD-ROM).

12. Right-click the root of the CD-ROM, and select Properties.

13. Change the volume label to W2PFPP_EN for Win2K Professional, W2SFPP_EN for Win2K Server, and W2AFPP_EN for Win2K Advanced Server.

14. Change the File System to ISO9660.

15. Click OK.

16. Click Record.

17. Under Record Method, select Finalize CD, and under Record Options, select Record CD. Click Start Recording.

18. When the recording is complete, remove the CD-ROM. You can delete the temporary Win2K local folder.

Lenke til kommentar

(Det kan ha vært feil ved disketten ved 64-bits - jeg formaterte en ny diskett før jeg valgte 32-bits drivere - vet ikke om 32 er nok?)

Ang 32/64 bit drivere, dette har med om operativsystemet ditt er 32 eller 64 bit å gjøre..

Akkurat nå er det vel kun Windows Xp 64 bit, og Windows Vista 64 bit du har behov for 64 bit drivere. Dette er spesielle utgaver av Windows beregnet på 64 bit prosessorer.

Windows 2000 har ikke støtte for 64 bit, så drivere til 64 bit må du IKKE bruke, (er umulig for operativsystemet å bruke disse driverne uansett)

Lenke til kommentar

Hei SatanClaws,

Joda, jeg har laget Win2kSp4 system-CD, så den skulle være grei - men jeg skal gå igjennom det du skrev og se om det er noe mere jeg burde gjøre.

Men det kan hende jeg sletter alt på den nye disken og forsøker helt fra scratch - for det skulle vel egentlig ikke være noe problem når 250GB funker, så ligger vel kravene for 320GB også innenfor de samme rammer.

Godt at jeg fikk oppklart dette med 32 kontra 64 bits - en ting mindre å bekymre seg om.

Lenke til kommentar

Du har en disk og du oppdager at den blir detektert ikke riktig på grunn av LBA.

Du har alle dine data intakt på den gamle., så ikke mye å være engstelig for.

Etter alle de forviklinger du får her, så vil jeg anta at følgende alternativ kunne vurderes, slik at du eventuelt kommer videre.

Med begge disker tilkoplet og med Win2kSp4 som operativ, bruk verktøy … diskpart… og utfører commando… clean, på den 320.

Da blir den 320GB uinitialisert, ingenting å finne av mbr kode og partisjonstabell.

Deretter kopler du fra den gamle, kople om du vil, den andre til port0 (master).

Starte opp med CD og installere Os på en partisjon av x størrelse på det som blir detektert (130GB), manglende plass vil komme opp seinere. (det forutsetter at du laster drivere for riktig OS versjon)

Deretter oppgraderer du til sp4.

Nå kan du partisjonere resten, kopiere det du vil over fra det gamle til det nye.

Når det gjelder feilmeldning om \system32\hal.dll feilmeldningen, så man må alltid kontrollere boot.ini file, før man kaster seg over til en hal.dll, opplegg.

Om det er drivere til kontrolleren som forårsaker dette, hjelper ingenting å kopiere en hal.dll fil, for eksempel.

Og det kan ikke ta så lang tid å finne ut om det går an eller ikke.

Om du vil gjøre det litt spennende. Så kan du skrive ned informasjon om de partisjoner som du har på denne disken, med å bruke en diskeditor, og utfører allikevel det som er nevnt ovenfor. Det er da kun nødvendig å passe på at: den første og eneste partisjon du oppretter på den ”130GB” disk, er ikke i konflikt med de andre.

Så vis den partisjon som du i utgangs punkt hadde opprettet på denne disken er under de 130GB, så angi den samme størrelse under installasjon.

På denne måte:

-du behøver ikke å formatere hele disken, eller bedre sagt du behøver ikke å miste dine allerede partisjoner på disken------før, det er umulig å unngå det----

Lenke til kommentar
Hei SatanClaws,

Men det kan hende jeg sletter alt på den nye disken og forsøker helt fra scratch - for det skulle vel egentlig ikke være noe problem når 250GB funker, så ligger vel kravene for 320GB også innenfor de samme rammer.

8175842[/snapback]

Hvis jeg var deg, ville jeg satt inn den gamle disken i lag med den nye, boota fra den gamle, gått inn i windows, og sletta alle partisjoner på den nye.

Slått av pc'n, tatt ut den gamle disken-

Reboota med windows 2k plata i.

Installert Windows 2k på den største partisjonen du får lov til å lage. f.eks 250 gb.

Brukt endten Partition Magic til å utvide partisjonen, eller brukt windows disk manager til å lage en til partisjon med det som eventuelt er til overs (320gb - 250 =70 gb).

Så stappa inn den gamle disken, og kopiert over det du ville ha.

Lenke til kommentar

Det du skriver låter vettugt, og står på programmet - men jeg forsøker alle mulige alternativer først.

Dette kunne være veldig interessant for de/den som liker å snuse, men det forutsetter vel at man er litt mere inne i BIOS og HD boot funksjoner.

Og det er noe som menigmann absolutt bør slippe å bry seg med. Nå er jeg gammel i tralten, men har dog heller ikke vært nødt til å grva for dypt i akkurat denne materien.

Men her er siste nytt:

Jeg forsøkte igjen ved å sette 320GB disken på første SATA kontakt, men vet ikek om det skulle ha noe å si. I tillegg valgte jeg nå å la Windows formattere partisjonen, og da fikk jeg en annen melding enn tidligere ved første reboot - og det var jo litt interessant: (Jeg skrev den ned på engelsk, meldingen var på norsk):

(Jeg må ha uteglemt noe, det stod noe om at systemet hadde søkt etter 0005, men resten stemmer:)

Boot record signature not found (0002 found)

Windows 2000 could not start due to an error in hard disk configuration.

Could not read from the chosen boot diskette. Check boot path and diskette .

Consult documentation for Windows 2000 about configuratino of hard drives and in user manuals for your hardware for further information.

Dette kan jo tyde på at disken er konfigurert på en måte Windows ikke liker, selv om den altså er konfigurert fra det samme systemet.

Men en ting var litt snodig:

Når jeg gikk tilbake til 250GB-systemet og gikk inn i diskehandling, stod det tidligere at første partisjonen på den nye disken var Aktiv.

Etter dette siste forsøket stod det imidlertid bare OK - mens neste partisjon nå var blitt satt til Aktiv.

Men jeg antar at jeg nå må krype til korset, så jeg scratcher nå den nye disken og partisjonerer og formaterer den pånytt fra Windows CD-en, og da bare SKAL det funke . men sannelig om jeg er trygg på det!

Det jeg er mest redd for er bare at jeg skal få problemer med den gamle disken før jeg har fått den nye til å spille 100 %.

Det er imidlertid enda en opsjon som jeg lurer litt på. Kan jeg installere Windows på en annen partisjon på den første disken - og boote fra den, dertter slette hele første partisjon, hvorpå jeg igjen installerer Windows på første partisjon?

Da har jeg selvfølgelig kopiert alt jeg vil beholde først.

Med det samme: Jeg forøkte å gå inn i

Kontrollpanel

System

Advanced

Startup & Recovery

og der hadde jeg tenkt å komme videre til

Setup

Edit

men den muligheten fantes ikke. Der skulle jeg ha kunnet fjerne de oppstarts-alternativer jeg ikke ønsket. Men hvis dette ligger i en fil, kunne jeg kanskje gjøre det med notebook?

Jeg er logget på som Administrator

PS. Kanskje jeg skulle installere disken med den gamle Win CD'n, og så installere SP4 etterpå - slik det ble gjort med den første? Bare en tanke, håper jeg får det til før jeg må prøve det...

PS PS:

Jeg fant en gammel tråd på diskuter.no som jeg lagde da jeg strevde med den opprinnleig installsjonen, og der hadde jeg bl.a. skrevet:

"Jeg har studert problemet nærmere, og husker nå at jeg ved første gangs installasjon måtte kjøre en utility, EnableBigLBA etter å ha oppgradert Win2k med SP4, for å kunne adressere hele disken."

Men da tror jeg problemet bare var aksess av det høyeste området, så det skulle vel ikke berøre de første, mindre partisjonene...

Endret av rofl
Lenke til kommentar

Suksess!

Ja, ganske fornøyd, men litt gjenstår. Skylder å redegjøre for status:

Jeg slettet den nye disken helt med det gamle systemet, fortmaterte og installerte den fra scratch med F6-driver-installasjon - og det magiske:

Etter oppstart av det nye systemet som nå gikk fint, det mnå vel være fordi disken nå ikke var partisjonert og konfigurert som en 320GB disk, i stedet fikk Win2k nå anledning til a lage seg en partisjon og kunen overse resten.

Men her er et viktig poeng for alle som fremdeles vil benytte Win2k:

Jeg synes det er et ok system ok har ikke behov for annet.

Men det er altså to ting man må gjøre: Skaffe seg SP4, og helst lage seg en CD med Wind2 og SP4 integrert i.h.t. isntruksjoner. Men se, det er ikke nok!

Benyttes disker over 137GB MÅ man også - enten bruke regedt32 (jeg starter den fra dos-prompt, men kan sikkert også gjøres i start-kjør osv) og der sette parameteret EnableBigLba (D-WORD, verdi 1) - eller kjøre en tilsvarende utility.

(Søk 48-BIT LBA Support for ATAPi hos Microsoft for dok.)

Da først er Win2k i stand til å håndtere store disker.

Og deretter kan man i diskmanager partisjonere resten av disken.

Jeg synts å merke noen små tendenser til hikke i det nye systemet, f.eks. da jeg skulle legge inn Logitech driverne, det har jeg aldri hatt før, så litt shaky er det kanskje, men pytt, nå har jeg taket på det!

Men nå skulle jeg gjerne likevel fått fikset det gamle systemet, det funker nemlig veldig bra, bortsett fra en plagsom ting:

Etter å ha fjernet en masse snusk som kom inn på maskinen, og ble kvitt det, ser det ut for, er det noe som gjør maskinen treg.

Det viser seg først under oppstart - 'Klargjør nettverk' meldingen så veldig lenge. Og under bruk, o det later til å ha med nettverskbruk å gjøre, blir maskinen staid plutselig treg som sirup, da må jeg baare vente til den våkner til liv igjen for å komem videre. Det eneste jeg kan gjøre imens er å flytte pekeren, det går ok.

Men klikker jeg på ting, vil de tingene skje - men først etter en lang stund. Og så går det videre igjen.

Montro om dette er noe det gikk an å fikse seg ut av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...