Gå til innhold

Funcom dropper rene PC spill pga piratkopiering


Anbefalte innlegg

Mitt spørsmål er; er det virkelig så ille?

 

I denne artikkelen står det at 200 000 lastet ned Dreamfall før det i det hele tatt kom i butikkene.

 

Og at det taper "store summer" på dette.

 

Tror de virkelig at hvis det var umulig å laste ned piratkopier, at alle disse som laster ned ville kjøpt spillet i steden?

Hvis nei, hvor stor andel av de som laster ned tror de ville kjøpt spillet? 80%?

70? 50%? 20% ?

 

Jeg tipper mellom 5-10% på grunnlag av mine egne erfaringer med piratkopierte spill helt fra Commodore 64 sine dager.

Spilla til den solgte da veldig bra? Så kom Amiga, samme skjedde her, spilla her solgte da bra selv om "alle" piratkopierte?

Dagens situasjon er vel at PC har mer konkuranse fra konsoller om de samme markedsgruppene en det C64/Amiga hadde, men det går jo lett og kopiere spill til konsoll også?

 

For min egen del kjøper jeg 1-4 spill i året, avhenging av hvor bra de er. Oblivion feks har jeg kjøpt både til 360 og PC, i år kjøper jeg ihvertfall C&C 3, og det er nok andre tittler som fortjener å bli kjøpt.

 

Hadde PC/konsoll spill kostet det samme som det koster meg å kjøpe en DVD/Musikk CD i butikken, hadde antall spill jeg hadde kjøpt hvert 10-15. Terskelen for å kjøpe da, er mye mindre en dagens summer.

 

Nå er det flere i de siste dager som har gått ut og sagt de enten dropper PC siden eller går multiplatform (ref iD software)

 

Etter 25+ år med spill salg, og forsøk på å stoppe piratkopiering, hvorfor er det ingen som innser at det er umulig? og heller prøver andre metoder som gjør det lovlige mer spiselig?

 

Sett ned prisene! Juster prisene i forhold til den jevnlige inntekt, slik at land som India feks har mye billigere spill/software en rike vestlige land, uten at det gjør at de vestlige land har like dyre spill som vi har nå.

Sett opp standarder for prising av nedlastnings spill, og gjør det vidt utbredt, ikke bare Steam og konsollenes live modeller.

Gjør nedlastningskopier billigere enn og kjøpe fysiske ting, det er jo i bunn og grunn billigere for utgivere også.

 

Jeg ser med gru på at utgivere gir opp, uten noen som helst form for battle.

Endret av -iL-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med det du sier. Som ung(e) hadde jeg ikke mye penger til aa handle spill. Naa har jeg penger men spiller ikke mye lengre. Kan ikke tenke meg til at maalgruppene deres har 500 spenn de kan fise bort paa et spill saa mange ganger i aaret naa heller.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Enig med det du sier. Som ung(e) hadde jeg ikke mye penger til aa handle spill. Naa har jeg penger men spiller ikke mye lengre. Kan ikke tenke meg til at maalgruppene deres har 500 spenn de kan fise bort paa et spill saa mange ganger i aaret naa heller.

8151084[/snapback]

 

Utviklaren skal ha pengar, distributøren skal ha pengar, butikken skal ha pengar, trykkeriet skal ha pengar, reklamefolka som køyrer marknadsføring skal ha pengar. Vil du at Funcom og andre sleksap skal jobbe gratis?

 

Eit spel som går for 600 kr i butikken, det kjøper gjerne butikken for omlag 350 + moms. Det kan sjølvsagt variere. Men tenk litt på det, kor mykje sit eigentleg dei forskjellige ledda igjen med.

 

Og om du ikkje har råd til å betale 5-600 kr for eit spel no og då, då har du ikkje råd til mykje.

Det er ironisk kor mange som klagar over prisen som spel, sidan dei fleste gløymer at den var høgre før. På SNES hugsar eg godt prisar på 800 kr. Det var færre som klaga på prisen då. I dag er spela billegare, og vi har meir pengar, men vi klagar mykje meir.

 

Folk vil spele, men vil ikkje betale for moro. Då får ein tole det når utviklarane sluttar å gi bort ting, og heller vise forståelse for kva ein har vore med på å gjere.

Lenke til kommentar

I mine "yngre" dager piratkopierte jeg så det suste etter. Innså etterhvert at jeg ikke villle være en del av "den ulovlige banden". Tror jeg har kjøpt 10-15 spill det siste året (06-07).

 

Enig i det du sier. Men jeg synes ikke pc-spill er så dyre i grunn. 299,- for et nylansert spill, i fysisk form er overkommelig. Og konkurranse spillbutikker imellom er med på å presse prisene ned.

 

Jeg tror ikke spill til pc vil stoppe opp, og det du nevner om nedlastningskopier som man må betale for, kan være en kompensasjon til piratkopieringen. Men da er det viktig at det gjøres mer tilgjengelig, og at prisen for et elektronisk eksemplar blir langt mindre enn et fysisk et.

Lenke til kommentar

En ting som også omhandler dette litt er det at dersom man laster ned et spill, så betyr det lissom ikke like mye for den som har lastet det ned. Vedkommede spiller gjennom spillet og så sletter det som oftest eller glemmer det fullstendig. Hadde det derimot vært et originalspill, hadde det nok betydd mye mer. Det er jo mye tøffere å ha et originalspill på hylla da istedet for rekkevis med stykke CD-R cover med piratspill i! :no: En gyllen regel om gjelder både musikk-cder og spill er at skikkelig gode spill KAN ikke piratekopieres! Enkelt og greit. Da MÅ man bidra til at spillselskapet eller artisten/bandet får lagd enda flere like gode titler!

Det går f.eks ikke an å ha en hel pirat-collection av The Beatles i hylla. Da hadde jeg tilta tror jeg dersom jeg hadde sett det..

 

Dersom burde såkalte Collector Edition vært standard. Kart og ekstra stash burde ha fulgt med i enhver spillpakke slik at folk heller har lyst på den enn en stygg dårlig piratkopi. Mulig det en smule naivt tenkt men..

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar

Lager man ikke bra nok spill tjener man dessverre ikke penger. Slik er det bare i et tøft marked.

Har man et godt produkt(evt. god markedsføring) selger man i bøtter og lass, uavhengig om produktet er tilgjengelig andre steder.

 

Men når det gjelder FunCom så spør jeg bare: Hvilke andre spill er det dette egentlig gjelder? Har de i det hele tatt hatt noen nevneverdige PC spill utenom "den lengste reisen"? Har hørt om "den lengste reisen 2" men den floppet jo fullstendig!

 

Det er ironisk kor mange som klagar over prisen som spel, sidan dei fleste gløymer at den var høgre før. På SNES hugsar eg godt prisar på 800 kr. Det var færre som klaga på prisen då. I dag er spela billegare, og vi har meir pengar, men vi klagar mykje meir.

Synes ikke det er noe ironisk i det egentlig? At kravene blir høyere med årene er jo helt naturlig! Ting som ble utgitt tidligere var jo også relativt nytt og konkurransen var liten. Selv skikkelig møkkaspill kunne jo selge ene og alene på at det var "noe nytt".

Idag ville jeg feks. ikke tatt imot et SNES spill med mindre jeg ble betalt for å gjøre det!

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Man må jo tenke på at man ikke trenger å kjøpe alle spill i det øyeblikk de blir gitt ut heller, men at man kan vente og heller kjøpe spillene når de har gått ned i pris. Jeg kjøper meg bare de spillene jeg VIRKELIG har lyst på til full pris, resten kjøper jeg senere enten på tilbud eller på qxl o.l. Er jo mye bedre det.

 

Eneste problemet blir jo selvfølgelig å velge hvilke man skal kjøpe, men man kan jo ikke få alt man har lyst på heller ...

 

Edit.

 

@Vice:

Idag ville jeg feks. ikke tatt imot et SNES spill med mindre jeg ble betalt for å gjøre det!

8151281[/snapback]

 

Du om det ... ;)

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar

hovedproblemet med at spill koster 4-500 kr er at du blir forsiktig, Det er ikke mye penger men mer en du har lyst til å sløse bort. for 200 er det greit å ta en risiko.

Dette gjør folk mer forsiktige, lite villige til å kjøpe nye spill konsepter, dette vil ramme små og nye produsenter hardest.

Lenke til kommentar

Spill er jo egentlig ikke dyrt når du ser på antall underholdningstimer du får ut av det. Hvis du kjøper et spill til 400kr og spiller det i 40+ timer. Betaler du da 10kr timen for god underholdning, kontra om du går på kino og betaler 100kr for 2 timer underholdning.

 

Selv spiller jeg mye BF 2142. Sikkert spilt over 150 timer. Da har jeg jo virkelig fått valuta for pengene,ikke sant...

 

Om spillet du kjøper suger i ditt perspektiv er en annen sak.

 

 

 

Tror nok fler og fler prosjekter blir droppet pga. piratvirksomhet. En trist sak.

Endret av tha78
Lenke til kommentar

Jeg har stor tro på og stor sansen for spill til PC. Det vil være trist om pc-spillene forsvinner. PC har så langt klart overlegent maskinvare og enn så lenge flere bruksområder enn konsollene.

 

Spill for 2-300 til pc som gir meg +10 timer spilltid synes jeg heller ikke er så dyrt. Jeg må vel si at jeg har mange svin på skogen fra tidligere, men i de siste årene har jeg kjøpt fler og fler spill (bla fire i løpet av de siste 2 ukene).

 

Jeg håper riktig nok at spillbransjen tar noen grep.

- Kutter ut undøvendige mellomledd og dermed kutter kostnader noe som gir oss lavere pris.

- Jeg har stor tro på digital distribusjon. Jeg har kjøpt et par spill på Steam nesten bare fordi de lå på Steam.

- Gjør det lett for brukeren å lage innhold som kan distribueres fritt. Jeg tenker på mods, brett osv.

- Ved fysisk distribusjon bør de gi oss noe av verdi, ikke bare en kjip eske av plast.

 

Jeg synes fekst Mount & Blade er et fint eksempel. Billig, mye moro, åpent for mods, og digital distribusjon (det er riktig nok ikke helt ferdig enda, men... :) ).

Lenke til kommentar
Spill er jo egentlig ikke dyrt når du ser på antall underholdningstimer du får ut av det. Hvis du kjøper et spill til 400kr og spiller det i 40+ timer. Betaler du da 10kr timen for god underholdning, kontra om du går på kino og betaler 100kr for 2 timer underholdning.

8151572[/snapback]

 

Det som er synd er at dagens spill ofte ikke har så mange underholdningstimer å tilby. Det er alt for mange spill som tar 10-12 timer å gjennomføre, noe jeg synes er i minste laget. Det er i slike tilfeller jeg er veldig glad for de spillene som virkelig gir meg underholdningstimer i forhold til prisen (les: The Legend of Zelda: The Twilight Princess - 80+ timer). Selvsagt så finnes det spill som er verdt prisen uansett for underholdningsverdi kan absolutt bety mer enn underholdningstimer :)

Lenke til kommentar
Spill er jo egentlig ikke dyrt når du ser på antall underholdningstimer du får ut av det. Hvis du kjøper et spill til 400kr og spiller det i 40+ timer.somhet. En trist sak.

8151572[/snapback]

Dessverre er flesteparten såpass korttenkte at de kun ser selve prisen og tenker lite på innhold. Bare se på half-life2 og deres episode konsept: Veldig mange tror det er billig å kjøpe episoder fordi det koster jo bare et "par hundre" kroner! Det de ikke skjønner er at de egentlig kjøper et spill som er flere ganger dyrere enn det de vanligvis betaler for spill.

Lenke til kommentar
Tror de virkelig at hvis det var umulig å laste ned piratkopier, at alle disse som laster ned ville kjøpt spillet i steden?

Hvis nei, hvor stor andel av de som laster ned tror de ville kjøpt spillet? 80%?

70? 50%? 20% ?

 

Jeg tipper mellom 5-10% på grunnlag av mine egne erfaringer med piratkopierte spill helt fra Commodore 64 sine dager.

8150923[/snapback]

 

Det gjør det samme som film og musikkbransjen. En ulovlig nedlasting = en kjøpt kopi og dermed tapte penger. Jeg vil riktig nok ikke oppfordre eller retferdiggjøre nedlasting, men jeg tror heller ikke alle som piratkopierer ville ha kjøpt det i butikken hvis det var umulig å piratkopiere. Jeg tror også piratkopiering gir økt utbredelse og dermed også økt omtale. Denne økte omtalen fungerer som reklame.

 

Spillene må bli lette å kjøpe, billige og lette å bruke. For en del spill er det jo langt lettere å laste de ned, det er bedre å bruke dem med crack for å slippe bråk fra bla dvd/cd-spiller som surrer og går. Jeg mener med andre ord det må bli lettere og mer attraktivt å kjøpe lovlig enn det er å laste ned. Jeg tror ikke all mulig straff, eller kopisikring er veien å gå.

Lenke til kommentar

En ting angående artikkelen det ble referert til her. Hvor korrekt er denne egnetlig? Når jeg leser artikkelen, virker det som om Funcom har tenkt å stoppe med alt som ikke heter noe i retningen av "Massive Multiplayer Online ...".

 

Men Funcom har da vitterlig fått til dels store pengesummer for å videreutvikle "Den Lengstre Reisen" som et periodisk spill. Så vidt jeg har sett er også planen om at det kun skal selges digitalt.

 

Å gå over til en fullstendig digital distribusjon er da også noe helt annet enn å bare produsere MMORPGaktige spill. Noen som faktisk vet noe som helst om dette?

Lenke til kommentar
Etter 25+ år med spill salg, og forsøk på å stoppe piratkopiering, hvorfor er det ingen som innser at det er umulig?

8150923[/snapback]

Det er jo akkurat det de gjør - nemlig å innse at det er umulig å hindre. Dermed velger de heller å trekke seg fra det aktuelle markedet.

 

Fullt forståelig forøvrig - jeg skjønner godt at stadig flere utgivere ønsker å forlate plattformer med mye piratkopiering.

 

Ser at noen her sier at man ikke kan sammeligne antall nedlastninger med tapt salg, og der er jo sant. På den annen side finnes det jo mange folk som har piratspill som de koser seg med i time etter time, måned etter måned...

 

At ingen av disse som tydeligvis synes det er bra nok til at de bruker mye tid på det ville ha kjøpt det hvis det ikke var tilgjengelig 'gratis' er jo like feil å si som at alle som har hentet det ville ha kjøpt det.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Det er jo akkurat det de gjør - nemlig å innse at det er umulig å hindre. Dermed velger de heller å trekke seg fra det aktuelle markedet.

8152504[/snapback]

Ulovlig kopiering kan være umulig å hindre men det er på langt nær umulig å selge vanlige spill av den grunn. Men som nevnt: Har man ikke gode produkter kan man like gjerne legge inn årene.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...