Gå til innhold

Reparere skadet AVI-fil

geir_a

Anbefalte innlegg

Finnes det et program (helst gratis, uten spyware) som kan reparere en skadet AVI-fil? Når jeg prøver å åpne fila i Windows Media Player, får jeg feilmeldinga "wmplayer.exe har et problem og må lukkes". Det samme skjer hvis jeg prøver f.eks. DivX Player.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke fila som er skadet, det er mer trolig at dekodingsfilteret (codec) er skadet eller så velforklarende "utfører en ulovlig operasjon".

Bruk gspot til å finne ut hvilken codec som er brukt og hvilket dekodingsfilter din maskin bruker for å dekode fila, og enten deaktiver dekoding av det filteret, slett filteret eller installer et annet filter i stedet hvor du tar over kontrollen av den FOURCC'en. :)

Enklere forklaring; last ned gspot, åpne fila med det og trykk "1" tallet under MS A/V og se hvordan audio og video blir prosessert. Lim de gjerne inn her så kan vi gi tips videre.

Lenke til kommentar

Resultatet fra gspot:

Render OK. The following combination of filters was used:

(Src)-->>--(A)-->[AVI Splitter]>--(B)-->[DivX Decoder Filter]>--©-->[Video Renderer]

(Src)-->>--(A)-->[AVI Splitter]>--(B)-->[Nero Digital Audio Decoder]>--©-->[Default DirectSound Device]

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke er helt på jordet nå så husker jeg at VLC media player fikset en skadet AVI fil jeg skulle se på en gang. Men den fikset bare slik at jeg kunne se filen, filen var fortsatt ødelagt i andre avspillingsprogram.

Lenke til kommentar

(Src)-->>--(A)-->[AVI Splitter]>--(B)-->[XviD MPEG-4 Video Decoder]>--©-->[Video Renderer]

(Src)-->>--(A)-->[AVI Splitter]>--(B)-->[Nero Digital Audio Decoder]>--©-->[Default DirectSound Device]

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg testet flere AVI-filer i gspot, og jeg ser noe interessant. Jeg har to AVI-filer som gir denne feilen i Media Player. Når jeg åpner disse i gspot, vises [Nero Digital Audio Decoder] i det nederste vinduet.

Når jeg åpner AVI-filer som fungerer uten problemer, vises [MPEG Layer-3 Decoder].

Dette kan vel tyde på at Nero sin codec er synderen. Eller...?

Lenke til kommentar

Det høres logisk ut det ja.

Start gspot, gå til System->List Codecs and filters og finn det Nero-filteret som lager problemer (sorter etter navn ved å trykke "name"-fanen øverst), høyreklikk på den og velg "unregister filter".

Pirmin: Om du pyser ut og heller går over til å bruke vlc har du tapt!. :p

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Start igjen gspot og se hva som står under Audio->Codec, for eksempel "0x0055 MPEG-1 Layer 3".

Om du trykker "1" under Aud ned på siden kan du se en liste over installerte codecs på maskinen din som kan dekode lyden, men det letteste er nok å bare installere ffdshow som jeg linket til lengre oppe.

Om lyden ikke kommer etter at ffdshow er installert går du til Start->Programs->ffdshow->Audio decoder configuration, og under Codecs på venstresiden finner du rett lydcodec lest ut fra gspot og aktiverer dekodingen. F.eks om codec var AAC setter du "Decoder" til libfaad2 og trykker OK.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig, men du kan like godt avinstallere Xvid, da ffdshow spiller av det aller meste du kan kaste på den. I ffdshow følger liba52 med som en AC3-dekoder, så jeg regner med alt du trenger å gjøre er å installere den og sørge for at den dekodingen er aktivert som beskrevet over. Jeg bruker Mediaplayer Classic med innebygget AC3-filter, så jeg er ikke 100% sikker på om dette fungerer eller om du må installere AC3-filter i tillegg, men det finner du raskt ut etter at ffdshow er installert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg har svart skjerm med lyd på Windows Media Player 11 (Gjelder både Xvid og VG-tv).

Etter å ha kjørt GSpot v2.7 får jeg følgende resultater:

(Src)-->>--(A)-->[AVI Splitter]>--(B)-->[ffdshow MPEG-4 Video Decoder]>--©-->[Video Renderer]

(Src)-->>--(A)-->[AVI Splitter]>--(B)-->[ffdshow Audio Decoder]>--©-->[Default DirectSound Device]

Under "User Data / Metadata" står det:

[iSFT] cant touch this

[uSER] DicX503b1393p

[uSER] XviD0043

Mvh.

Sempai

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...