Gå til innhold

The Offspring - albumguide og diskusjonstråd

Exclusive

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det var på tide og skrive en album guide selv og bestemte meg for og lage en album guide til et av mine favoritt band nemlig The Offspring.

2crk2lg.jpg

The Offspring ble startet i 1984 av vokalist Bryan Keith "Dexter" Holland og bassist Greg Kriesel, da het bandet Manic Subsidal. De bastemte seg for og starte bandet da de bla kastet ut fra en Social Distortion konsert. Senere ble gitarist Kevin "Noodles" Wasserman et medlem av bandet fordi han var gammel nok til og kjøpe alkohol. Nå har de gjenomm tidene klart og komme seg fra og såvidt klare og selge runt 3000 av det første albummet til og bli et av verdens største Punk Rock band og har til nå solgt over 40 millioner album.

The Offspring (1989)

Vinyl cover

2jb8uif.jpg

CD cover

40107sx.jpg

The Offspring er debut plata til The Offspring og kom ut Mars, 1989 på Nemesis Records. Den ble først bare utgitt som vinyl men kom senere ut som CD November 1995 på Nitro Records, som er plate selskapet til vokalist Dexter Holland. En av grunnene til at plata solgte så dårlig var forde de fleste butikkene ikke ville ta inn plata pga coveret. De sytes det var for brutalt til og ha ståendes i butikken. Så når den be utgitt på CD i 1995 ble koveret forandret. I 2001 ble også en av sangene tatt av Cden, Kill the Persident. Det er fortsatt ikke kommet ut noen grunn for det.

Dexter Holland - Vocals, Guitar

Noodles - Guitar

Greg K. - Bass

Ron Welty - Drums

Sporliste:

Jennifer Lost the War – 2:35

Elders – 2:11

Out on Patrol – 2:32

Crossroads – 2:48

Demons – 3:10

Beheaded – 2:52

Tehran – 3:06

A Thousand Days – 2:11

Blackball – 3:24

I'll Be Waiting – 3:12

Kill the President – 3:22

Sjanger: Punk

Høydepunkt:

Elders

A Thousand Days

Blackball

I'll Be Waiting

Karakter: 6/10

Ignition (1992)

4d4hjsw.jpg

Ignition ble utgitt på Epitaph Records og og er den plata som er mest likt av fansen. Når plata først ble utgitt solgte den bare runt 6000 kopier. Låta Sessions ble skrevet av kona til Dexter Holland, Kristine Luna.

Noodles - Guitar

Greg K. - Bass

Ron Welty - Drums

Sporliste:

Session – 2:32

We Are One – 4:00

Kick Him When He's Down – 3:16

Take It Like A Man – 2:55

Get It Right – 3:06

Dirty Magic – 3:49

Hypodermic – 3:22

Burn It Up – 2:43

No Hero – 3:22

L.A.P.D. – 2:46

Nothing From Something – 3:00

Forever And A Day – 2:37

Sjanger: Punk, Grunge

Høydepunkt:

Sessions

Kick Him When He's Down

Dirty Magic

L.A.P.D.

Nothing From Something

Karakter: 10/10

Smash (1994)

2w4hamh.jpg

Smash ble gjenombruds albummet til The Offspring. Den solgte over 12 millioner album og er verdens mest solgte plate utgitt på et lite plateselskap. Albummet gikk til topp på Billboard lista i USA. The Offspring hadde aldri forventet noen suksess med denne plata og hadde bare tengt til og gi ut en singel, Come Out and Play. Men den ble så godt likt og fikk så mye spilletid på radioen at de bestemte seg for og lage en musikk video til den( http://youtube.com/watch?v=INE-lykhTp8 ) Den ble en stor hitt og singelen gikk rett til topp på VG lista. Men da de ga ut andre singelen, Self Esteem, ble det en enda større suksess en Come Out and Play. Og den kom på 17 plass over de mest solgte singlene i norge fra 1995 til 2005.

Noodles - Guitar

Greg K. - Bass

Ron Welty - Drums

Sporliste:

Time to Relax – 0:25

Nitro (Youth Energy) – 2:27

Bad Habit – 3:43

Gotta Get Away – 3:52

Genocide – 3:33

Something to Believe In – 3:17

Come Out and Play – 3:17

Self Esteem – 4:17

It'll Be a Long Time – 2:43

Killboy Powerhead – 2:02

What Happened To You – 2:12

So Alone – 1:17

Not the One – 2:55

Smash – 10:39

Sjanger: Punk, Rock, Grunge.

Høydepunkt:

Bad Habit

Gotta Get Away

Genocide

Come Out and Play

Self Esteem

Karakter: 9/10

Ixnay on the Hombre (1997)

34g6lx1.jpg

Ixnay on the Hombre ble ikke en så stor suksess som Smash selv om den fikk veldig gode anmeldelser. Det kan ha vert forde det var deres første album på et stort plate selskap (Columbia Records) og folk syntes de bare tengte på penger og popularitet. De ble derfor semplett som "Sell-Outs". Davey Havok fra Emo-Punk bandet Afi hadde bakruns vokal på de fleste sangene på albummet.

Ixnay on the Hombre er mexicansk for "Fuck the Man" og plate omslaget er inspirert av de dødes dag som er noe de har i Mexico.

Noodles - Guitar

Greg K. - Bass

Ron Welty - Drums

Sporliste:

Disclaimer – 0:44

The Meaning of Life – 2:55

Mota – 2:56

Me & My Old Lady – 4:31

Cool to Hate – 2:47

Leave It Behind – 1:56

Gone Away – 4:27

I Choose – 3:53

Intermission – 0:48

All I Want – 1:54

Way Down the Line – 2:35

Don't Pick It Up – 1:52

Amazed – 4:25

Change the World – 6:23

Sjanger: Punk Rock.

Høydepunkt:

The Meaning of Life

Me & My Old Lady

Gone Away

I Choose

Change the World

Karakter: 10/10

Americana (1998)

2lay99z.jpg

Americana var albummet som brakte The Offspring opp igjen med de ganske irriterendes singlene Pretty Fly (For a White Guy) og Why Dont You Get a Job.

Americana var et album som gikk ut på og beskrive amrikanske folket og den amrikanske kulturen. Som for eksempel: Pretty Fly (for a White Guy) som er om de hvite ungdommene som prøver så altfor hart og være gangstere. The Kids Arent Alright som handler om alle som vokser opp til og bli krimminelle, dop avhengie osv. Walla Walla som handler om de såkrimminelle som aldri lærer. Osv.

Noodles - Guitar

Greg K. - Bass

Ron Welty - Drums

Sporliste:

Welcome – 0:09

Have You Ever – 3:56

Staring at the Sun – 2:13

Pretty Fly (for a White Guy) – 3:08

The Kids Aren't Alright – 3:00

Feelings – 2:51

She's Got Issues – 3:48

Walla Walla – 2:57

The End of the Line – 3:00

No Brakes – 2:06

Why Don't You Get a Job? – 2:52

Americana – 3:15

Pay the Man – 10:19

Sjanger: Punk Rock, Pop Punk.

Høydepunkt:

Have You Ever

Staring at the Sun

The Kids Aren't Alright

The End of the Line

Americana

Pay the Man

Karakter: 8/10

Conspiracy of One (2000)

333ela9.jpg

The Offspring hadde planlagt og legge albummet ut på nettsiden sin så folk kunna laste den ned gratis før den kom ut i butikkene, fordi de tenkte at det kom sikkert til og havne på Napster eller en annen netside uansett. Men det likte ikke Sony og trua med og saksøke The Offspring hvis de la den ut på nettsiden. Så etter mye krangling kom de frem til at de kunne legge den første singlelen, Original Prankster(som rapper Redman deltok på). Og ga ut en million dollar til en av de som lasta den ned. Dette var også det siste albummet trommisen Ron Welty deltok på før han forlot bandet.

Noodles - Guitar

Greg K. - Bass

Ron Welty - Drums

Sporliste:

Intro – 0:05

Come Out Swinging – 2:47

Original Prankster – 3:42

Want You Bad – 3:23

Million Miles Away – 3:40

Dammit, I Changed Again – 2:49

Living In Chaos – 3:28

Special Delivery – 3:00

One Fine Day – 2:45

All Along – 1:39

Denial, Revisited – 4:33

Vultures – 3:35

Conspiracy Of One – 2:17

Huck It – 3:30

Sjanger: Punk Rock, Pop Punk

Høydepunkt:

Million Miles Away

Dammit, I Changed Again

Living In Chaos

Special Delivery

Denial, Revisited

Conspiracy Of One

Karakter: 6/10

Splinter (2003)

2qu4psj.jpg

Det orginale navnet til Splinter var egentlig Chinese Democracy (You Snooze, You Lose). Som var egentlig bare for og tulle med Axl Rose og albummet hans som aldri blir ferdig. Men Axl Rose ble så sur at han trua med søksmål. På dette albummet måtte de få kammeraten Josh Freese fra band som A Perfect Circle og The Vandals til og spille trommene på albummet.

Noodles - Guitar

Greg K. - Bass

Josh Freese - Drums

Sporliste:

Neocon – 1:06

The Noose – 3:18

Long Way Home – 2:23

Hit That – 2:49

Race Against Myself – 3:32

(Can't Get My) Head Around You – 2:15

The Worst Hangover Ever – 2:58

Never Gonna Find Me – 2:39

Lightning Rod – 3:20

Spare Me The Details – 3:24

Da Hui – 1:42

When You're in Prison – 2:33

Sjanger: Punk, Metall, Rock

Høydepunkt:

The Noose

Long Way Home

Race Against Myself

Can't Get My) Head Around You

Never Gonna Find Me

Lightning Rod

Karakter: 7/10

Rise and Fall, Rage and Grace (2008)

f1h9id.jpg

Endelig. Etter 5 års ventetid har vi nå fått et nytt Offspring album. Og for og si det kort, jeg digger det!

Men siden jeg ikke vet så mye om albummet, kommer jeg heller til og se litt nermere på hver sang og si hva jeg syntes om de.

Half-Turism

En kanon sang og starte albummet med syntes jeg. Liker spesielt introen og refrenget som er lett og synge med på. Minner veldig om de gode gamle Offspring sangene fra Ignition/Smash tidene. (10/10)

Trust In You

Denne minna egentli veldig om Genocide fra Smash (hvis ikke jeg blander sangene nå da). Men jeg liker den veldig godt. Høres ut som en utrolig god live sang som jeg håper de spille neste gang de kommer hit. Får håpe det blir snart. (9/10)

You're Gonna Go Far, Kid

Hmm. Denne minna veldig om noe fra Yellowcard eller My Chemical Romance. Helt grei sang men en av albummest svakeste syntes jeg. Refrengen var ganske fengene og kommer garantert til og sette seg på hjernen din (dance fucker, dance) (5/10)

Hammerhead

Jeg ELSKER denne sangen! Helt siden første gang jeg hørte en crappy live versjon av den har jeg elsket den! Introen, gitar riffa, tromminga, refrenget, teksten, ja rett og slett alt med denne sangen er genialt (Bortsett fra den helt forferdelige videoen da). Perfekt valg for en første singel. Årets sommerhit for meg ^^, (10/10)

A Lot Like Me

Oh my. Piano? I en Offspring sang? Vell for og være helt erlig, dette er ikke så halv gærlt. Vokalen høres virkeli ikke ut som Dexter med en gang. Trodde det var en helt annen person med en gang. Så der ble jeg veldig overraska. Dette høres virkelig ikke ut som en Offspring sang i det hele tatt egentli. Ikke at jeg skal klage på det, det er jo bra at de prøver noe nytt. Bare de ikke spiller denne rett etter "moshpit" punk sanger som Something to Believe In, The Noose eller Kids Aren't Alright på konserter så skal det nok gå bra (6/10)

Takes Me Nowhere

Nå dette var mer Offspring aktig, kjapt og tøfft. Jeg liker denne. Minner også veldig om de gamle Offspring sangene fra Ignition/Smash tidene. (8/10)

Kristy, Are You Doing Okay?

Jøss. Det første jeg tenkte når jeg hørte den introen var Green Day. Dette er visst det som ryktes og være den neste singelen, og jeg håper da for guds skyld ikke det. Denne var ikke serlig bra. Kansje den blir bedere etter vert, men nå syntes jeg ikke noe serlig om den. Teksten er ganske bra da, men det er vell nesten det eneste og. (3/10)

Nothingtown

Minna veldig om Want You Bad med en gang. Ganske bra sang etter og har hørt den forige da. Ikke en sang som stikke seg veldig ut i albummet, men ganske bra for det. Kan også bli en bra live sang tenker jeg. (7/10)

Stuff Is Messed Up

Wow... Seriøst en av de beste sangene jeg har hørt på lang tid. Dette burde bli den neste singelen mener jeg. Fengene, kjapp og morsom uten og bli helt Pretty Fly/Original Prankster. Og det er spesielt en del av sangen som stikker seg veldig ut. Hvis du har hørt sangen tror jeg du vet hva jeg mener. Dexter synger masse random tull drit kjapt. Hvordan han skal greie og huske alt det hvis de spiller den live vet ikke jeg. Det tar jo helt av ^^, (10/10)

Fix You

"Wake Me Up When September Ends?" Seriøst, det var det første jeg tenkte når jeg hørte denne. Men etter introen forsvant det kjapt. Denne er mye bedere. Men det er fortsatt ikke en veldig Offspring aktig sang, men jeg liker den. Veldig rolig og fin og høre på. (8/10)

Let's Hear It For Rock Bottom

Refrenget er jo sykt fengene på denne. Har hatt det på hodet siden jeg først hørte den. Det er jo til og bli gal av, på en god måte altså (9/10)

Rise And Fall

Veldig Offspring aktig denne sangen. Kjapp og rytmisk, akkuratt sånn som jeg liker mine Offspring sanger. Men ikke så veldig minneverdig som en siste sang burde være. Burde kansje bytta plass med Fix You eller Stuff is Messed Up. (9/10)

Det var litt kjapt om sangene på albummet og hva jeg syntes om de. Ble litt lite på slutten, for nå vill jeg ut og på stranda!

Sjanger: Punk, Punk Rock, Pop Punk, Emo

Høydepunkt:

Half-Turism

Hammerhead

Takes Me Nowhere

Stuff Is Messed Up

Let's Hear It For Rock Bottom

Karakter: 8/10

Endret av Exclusive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin guide dette. Offspring er et av mine favoritt band, så det var flott med en guide. Favoritt albumene mine er Smash og Ixnay on the Hombre. Syntes det er kult at du tar halve albumene på høydepunkter, for de har mange tøffe sanger :thumbup:

Lenke til kommentar

The Offspring var utvilsomt favorittbandet mitt på barneskolen, men det er ikke noe i veien for at jeg setter på Ignition (min favoritt) og Smash i disse dager. Ixnay har for mange svakheter; foruten Leave it behind, All I want og Way down the line.

"Things are coming down on me, they never seem to let it be" *plystre*

oh the memories

Lenke til kommentar

Bra guide :thumbup: Offspring var et av favorittbandene mine før, på b.skolen og u.skolen. Var morsomt å lese om bandet igjen :)

The Offspring hadde planlagt og legge albummet ut på nettsiden sin så folk kunna laste den ned gratis før den kom ut i butikkene, fordi de tenkte at det kom sikkert til og havne på Napster eller en annen netside uansett. Men det likte ikke Sony og trua med og saksøke The Offspring hvis de la den ut på nettsiden.

Priceless!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

The Offspring var et av mine største favorittband på u.skolen, første punk rock bandet jeg likte. Skrev vel også et lengre foredrag om de til et skoleprosjekt, så jeg var vel en die-hard fan på den tida. Nå til dags synes jeg ikke det er like kult lenger, mulig jeg bare har overspilt det/grodd ut av stilen (som i og for seg stemmer), så hender ofte jeg skipper de når de dukker opp i playlista her desverre. Er noen klassikere jeg kan høre om igjen, men musikken generelt har jeg nok vokst litt i fra. Men har veldig stor respekt for de allikevel! Siste album har jeg ikke fått hørt...

Fin guide og er stort sett veldig enig i vurderingene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...