Gå til innhold

Klarer ikke å starte opp med harddisken

Anbefalte innlegg

Hei :)

I går skulle jeg restarte PC'en, gjorde det slik som man skal gjøre det.

Men PC'en fikk ikke til å starte etter det, den kom bare til "Windows loading" bildet og den stripen bare fortsatte og forstatte i all evighet.

Drev og feilsøkte og fand til slutt ut at vist jeg koblet fra den andre S-ATA disken min (har 2) som jeg bruker til lagring til musikk og filmer osv. har ikke noen innstalerte prigrammer på den. Så startet PCen smertefritt, men med en gang jeg setter den i stopper det opp igjen. Disken blir oppdaget i BIOS.

Hvordan fikser jeg dette?

Helst uten og slette det som er på disken.

Se denne posten også! Det er samme disk det er snakk om. Kan det ha noe med det i den posten og gjøre tor dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ikke være noe alvorlig det, kan det?

Først:

-bekrefte at Disken med Vista er valgt som first HD boot priority i Bios.

I en liste hvor dine 2 disker listes opp, disken med Vista skal være øverst på lista. Du bruker + og - tasten å flytte dem til ønsket posisjon.

Når du har bekreftet at disken er valgt riktig i Bios og ikke klare å starte, så skal du bruke recovery consol fra den Vista DVD.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kan velge noe "HD boot priority" i Bios.

Men tror ikke det er det som er problemet, siden den finner Vista med den andre HD'en i, men da klarer den ikke og boote. Den kommer til oppstrarts bilde der den streken går over skjermen, men da stopper den.

Lenke til kommentar

Hvilken kort har du? så vi ser litt på det?

Har du prøvd det med å reparere mens begge disker er tilkoplet?

har du undersøkt hva av feilmeldninger du får, hvis du bruker den recovery consol og bruke Diskpart ?

Fra diskpart vil du fort fastlå om det er problemer å lese disken, om den er som active, noe som du burde deaktivere og ellers du får antydning til problemet.

Samtidig som du kan bruke den consolen for å reparere enhver startup problem.

Til slutt det kan og vise seg å være noe feil med sectorene.

Men at du kan ikke velge hvilken disk du kan boote fra må dog bekreftes.

Poeng er at Pc-en skal være i stand til å boote. Men at den kan ikke lese fra disken skal ikke komme der men helst etter du har logget inn.

Lenke til kommentar

Har et KV8 Pro-3rd Eye HK og det er denne HD'en som er problemet.

Startet opp Ubuntu LiveCD og så på partisjonerings programmet, der viste det seg at partisjonene var borte og det var bare en på 30GB igjen som det ikke var noe på :no:

Får heller ikke til å finne disken eller avslutte PCen på normalt vis, hvis jeg setter HDen i etter jeg har startet Vista.

S-ATA er så jeg har hørt "plug and play", ikke sant?

Lenke til kommentar

Det kan være mye her, derfor du skal først se på det med Konfigurasjon i Bios.

Du har noe som Integrated Peripherals----On chip Ide Device (press enter på den).

Hvilken innstilling har du på -----Sata Raid Rom---? Valget skal være Disabled.

Lagre med F10 (eller hva der er på den) og restarte. Rett i Bios igjen.

Nå skal du se på ---Advanced Bios Features------Hard Disk Boot Priority—

Hvor mange disker har du på lista der?

(du har nevnt tidligere at du hadde ikke slik valg----er det tilfelle?).

Ellers sånn generelt. At problemer kan være av forskjellige art betyr da at du skal ikke utføre / skrive noe på dine disker, før du finner eller får oversikt over alle feilene.

Da tenker på partisjoner /formater osv.

På den forrige problemstillingen med disken/partisjoner, du utførte noe som vi vet ikke effekten av. Du nevnte at det ble ”RAW”, …………..

Derfor ser du nå på kun å løse det med å boote, med alle disker på, og helst med det som du velger. Resten må du behandle etter hvert.

Sist du hadde bare 2 Disker i Diskbehandlingen. Nå sier du at du har 2 Sata, med Os disk betyr 3 Disk. (hadde du alltid 3 stk på den, var disken 1 i Diskbehandlingen raid?)

Prøve det.

Lenke til kommentar

Jeg har dratt hjem til helgen nå, bor på hybel ;)

Så kan ikke gjøre noe i bios å slikt før på søndagskvelden, når jeg er tilbake på hybelen.

Men for å rette opp i forvirringen:

Jeg har i alt 2 disker i PCen, aldri hatt flere enn 2, den ene har jeg OS (Vista) og programmer på. Den andre disken har jeg musikk, bilder, filmer og annen media på.

Og det er media disken som skaper problemene og gjør at jeg ikke kan boote Vista med den koblet til PCen, kobler jeg media disken fra PCen starter den problemfritt. Begge diskene bruker S-ATA. Kjører ikke noe raid..

Hvorfor får ikke PCen til å boote når disken bare indeholder media og ikke noen "viktige" filer? :dontgetit:

Endret av LockNess
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg kan velge noe "HD boot priority" i Bios.

8108198[/snapback]

Det er det, antagelig der problemet ligger. Bootrekkefølgen forandres når du kobler disker til og fra, så det stemmer med det du beskriver.

Det er ofte to bootmenyer i BIOS, en for enheter (CD, floppy, HDD, USB, etc), og en for HDD rekkefølge.

Lenke til kommentar
Ok fandt den, men ingenting skjedde :dontgetit:

8140531[/snapback]

Har du da øverst på lista di, riktig disk?

Har du prøvd repair funksjon med begge disker tilkoplet?

Hva får du hvis du kopler fra disken som er OK og boote fra den som er vrang?

Lenke til kommentar
Har du da øverst på lista di, riktig disk?

8146794[/snapback]

Ja, mener det.

Har du prøvd repair funksjon med begge disker tilkoplet?

8146794[/snapback]

Får ikke til den "repair" funksjonen med begge disker tilkoblet, får ikke til og loade/boote fra vista cden når problemdisken står i.

Hva får du hvis du kopler fra disken som er OK og boote fra den som er vrang?

8146794[/snapback]

Når jeg skal boote når bare problemdisken står i får jeg denne meldingen i viduet etter bios og før den skal til og boote vista:

Verifying DMI Pool data........

GRUB loading stangel1.5.

GRUB please wait...

ERROR 17

:hmm:

En liten ting jeg fandt ut i samme slengen:

Når jeg starter i sikkerhetsmodus får jeg listet filene når Vista starter, og da stopper den alltid på denne filen uansett hvilken type sikkermudus jeg velger:

Windows/Systen32/Drivers/CRCDISK.SYS

Hva kan det ha med saken og gjøre?

Lenke til kommentar

Stemmer det, prøvde Ubuntu for en stund siden på den, men slettet det.

Men hvordan kommer jeg inn i Recovery Console når jeg ikke får til og boote Vista ogeller botte fra Vista CDen?

command is only available when you are using the Recovery Console

Lenke til kommentar
Stemmer det, prøvde Ubuntu for en stund siden på den, men slettet det.

Men hvordan kommer jeg inn i Recovery Console når jeg ikke får til og boote Vista ogeller botte fra Vista CDen?

command is only available when you are using the Recovery Console

8151950[/snapback]

Uansett, er det partisjoner på disken, med data, som var tilgjengelig i Vista etter at brukte Ubuntu for fikse det andre problemet du hadde (det med med partisjonering)? Og var de data som du ønsker å ta vare på tilgjengelig under Vista etter 2 eller 3 reboot, eller ble saken vanskelig rett etter den "raw" performance som du hadde`?

kan du starte med Vista DVD og kun problem disken tilkoplet? Dvs at du kommer forbi språkk valget? (du velger å starte fra DVDrom i bios)

Lenke til kommentar
Uansett, er det partisjoner på disken, med data, som var tilgjengelig i Vista etter at brukte Ubuntu for fikse det andre problemet du hadde (det med med partisjonering)? Og var de data som du ønsker å ta vare på tilgjengelig under Vista etter 2 eller 3 reboot, eller ble saken vanskelig rett etter den "raw" performance som du hadde`?

8153062[/snapback]

Ja, de var tiljengelig etter jeg brukte Ubuntu for å fikse den partisjoneringa.

Vet ikke hvor mange ganger jeg rebootet før dette skjedde, men det skjedde bare plutselig når jeg rebootet PCen normalt ca 2 dager etter.

kan du starte med Vista DVD og kun problem disken tilkoplet? Dvs at du kommer forbi språkk valget? (du velger å starte fra DVDrom i bios)

8153062[/snapback]

Nei, det funker ikke.

Stopper opp på samme måte da også, etter "Windows is loading files" skjermen er ferdig kommer den skjermen der den streken rusler over skjermen mens vista starter. Kommer ikke videre da, den står slik i evigheter..

Denne skjermen jeg mener, bare at orginalt er det ikke noe bilde og streken er grønn (fandt dette bildet på google):

Boot%20screen--mm450x450.jpg

Tok også med disken til en kompis og prøvde det samme der, men akkurat samme som skjer med PCen hans også om jeg setter den i (han har XP).

Lenke til kommentar

Det er kanskje noe feil med disken?

laste ned verktøy fra produsenten og kontrollere disken din fra: Maxtor

Både Data Lifeguard Diagnostic for DOS (Floppy) og Data Lifeguard Tools 11.2 for DOS (Floppy)

Tools kan du bruke for å kopiere og disgnostic for å kontrollere.

Derfor kontrollere du den først. Du bruke ikke cd rom men floppy.

hva du kan gjøre etterpå, er avhenging av at du klare å kommunisere med den.

Prøve.

Jeg syns at det er merkelig å ikke klare å boote fra Dvdplate.

Har du prøvd å boote Ubuntu Cd med bare denne disken tilkoplet?

Har du prøvd å kjøre fdisk /mbr på denne , som det ble nevnt tidligere? (fra floppy)?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Har nå fått fikset problemet :w00t:

Starta opp med Ubuntu-LiveCD, og sletta den 30GB partisjonen som jeg laget med "wiberos" sin metode med CMD komandoene, og da ble alt som før, bare at all data er vekk siden den ikke har noen partisjoner bare 298GB ledig plass :dontgetit:

Så det jeg lurer på nå er om det er mulig og gjenopprette musikken og filmene mine? Skulle tro det er mulig siden jeg ikke har skrevet på disken.

post-42742-1173999019_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Som det ble nevnt i det første "problem du fikk"...vista behandler ikke volumer og partisjoner og disker slik man var vant med xp pro.

Man må være forsiktig med det.

Et eksempel er ditt, men det er mange andre "utilsiktet handlinger" under diskbehandling som kan bli problematisk.

Som f.eks.: under xp vi kunne ikke opprette mer enn 4 primære partisjoner. Hvis da du hadde opprettet 4 partisjoner som dekket ikke hele disken, ville du da sitte igjen med plass som du kunne ikke bruke.

Hvis du prøver å gjøre det samme i Vista vil du få konvertert disken til dynamisk og dermed kan du opprette enda flerre. Men det kan selvfølgelig bli problem for noen.

Derfor Vista vil som regel opprette den nr3 partisjon på en disk som extended, nettopp for å ikke havne i det problemet.

Det er kun mulig fra Diskpart å opprette partisjoner som man vil i Vista.

Da bør man kjøre på full admin nivå som er= man vet hva det gjelder og konsekvenser av det.

Nå til det du har foran deg: Hvis du ikke har formatert mer enn de 30GB med Vista (fordi det var det du gjorde, slik du har skrevet, etter at du valgte å blande Ubuntu, Vista og xp i sammen, i et forsøk for å repartisjonere den første logisk stasjon på disken din, vil det være mulig å få tilbake det du hadde der.

Og da tenker selfølgelig at alle de stasjoner var opprettet med xp og ikke Ubuntu.

Enten du velger å bruke andre verktøy for å recover det som er der, men samtidig vil jeg foreslå at du og prøver å få tilbake alt sammen slik det var.

Hvis du velger å gjøre det siste, vil du sitte igjen med samme problem du hadde fra når det helle startet.

Til slutt, må du som det ble nevnt tidligere, overføre filene dine på et annet plass, for så å behandle disken 100 % under Vista.

For å få det til du trenger en diskeditor. Du finer en i din XPplate. Søk for.... dskprobe.exe.

Instruksjoner skal du få underveis. Jeg anser dette som noe hvor man lærer litt om alt dette, ellers du bruke andre progs for rask å recover.

Og med dskprobe vil være begrenset hvor lenge man skal drive med.

Men du må prøve selvfølgelig med andre recovery verktøy. Jeg kan hjelpe med dskprobe, og det er mest på grunn av det man kan lære av å bruke sånne manuelle løsninger.

Det er mange tråder hvor brukere får alle data tilbake med å bruke recovery programmmer. TestDisk blir nevnt veldig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...