Gå til innhold

Sette opp egen Apache-server?

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å laster ned Apache 2.2 og PHP 5 osv til pc'en min, for jeg har lyst til å sette opp egen server. Jeg har allerede prøvd XAMPP, men tenkte jeg skulle prøve og sette opp hver for seg.

Men når jeg har satt opp alt og slikt (ikke ferdig enda), så har jeg lyst til at folk skal kunne se på sida mi som da ligger på http://localhost. Altså må jeg koble til et domene til serveren regner jeg med, men fungerer det med Hotserv.dk domener, eller blir jeg nødt til å kjøpe et domene uten webhotell i så fall?

Bare så det er sagt, så kommer jeg til å komme med flere spørsmål om å sette opp serveren hvis jeg får mer problemer ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å innstallere Apache skulle normalt sett gå greit.

Det er når du skal legge inn PHP under Apache problemene oppstår. Det er noen tekst filer som følger med de to nedlasingene.

Svaret på problemet ligger i de filene der. Er veldig mye som spiller inn.

Så les de filene.

Lenke til kommentar

Vel hvis du skal ha web-serveren åpent mot internett så anbefaller jeg at du installerer Apache + PHP og MySQL.

Det er ikke så vanskelig å konfigurere Apache for PHP, eller er det bare jeg som har gjort det et par ganger. Søk på Google så finner du alltid svaret.

Lenke til kommentar
Vel hvis du skal ha web-serveren åpent mot internett så anbefaller jeg at du installerer Apache + PHP og MySQL.

Det er ikke så vanskelig å konfigurere Apache for PHP, eller er det bare jeg som har gjort det et par ganger. Søk på Google så finner du alltid svaret.

8100014[/snapback]

du sier det ikke er så vanskelig å konfigurere apache, kan du hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Men når jeg har satt opp alt og slikt (ikke ferdig enda), så har jeg lyst til at folk skal kunne se på sida mi som da ligger på http://localhost. Altså må jeg koble til et domene til serveren regner jeg med, men fungerer det med Hotserv.dk domener, eller blir jeg nødt til å kjøpe et domene uten webhotell i så fall?

8094725[/snapback]

Jeg tror det er mulig hos Hostserv.dk (Mulighed for lange subdomænenavne)(jeg bruker domeneshop), har du mulighet for cnameoppføringer i dns (hvem har ikke det?) burde det gå greit. Jeg bruker mitt eget oppsett som eksempel:

Utstyr:

1. Wampserver på lokal PC, satt opp i router som "paspartout"

2. Speedtouch ADSL-routermodem (fra telenor).

Kontoer:

1. Standard domenekonto hod domeneshop med ubegrenset subdomains.

2. Konto på no-ip.com (har dynamisk IP)

Speedtouchmodem har et eget oppsett under "Game & Application Sharing" for å sette opp en webserver.

44458.jpeg

Deretter koblet jeg Speetouchmodemet opp mot kontoen hos no-ip.com, slik at den oppdateres hver gang jeg får ny ip. Dette kan også gjøres via software hvis du ikke har denne funksjonen.

44460.jpeg

Så satte jeg opp en CNAME hos domeneshop.

44461.jpeg

Nå kan alle som vil besøke min lokale webserver. En Wampserver kan skiftes mellom kun lokalbruk og full webtilgang med to enkle museklikk.

Med dette oppsettet kan jeg også dirigere SSH, FTP, VNC o.l direkte til hybel.anderseinar.net uten problemer.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...