FuzzFuet Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Hallo Jeg har nylig formatert PCen min og lagt in Vista Home Premium, men driver enda og lager partisjoner til Musikk, Filmer osv.. Men nå får jeg ikke til å lage partisjon av den ledige plassen som er igjen Har 185,74GB ledig plass, men når jeg skal lage en partisjon på 50GB så får jeg meldingen: "Det er ikke nok ledig plass på diskene til å fullføre denne operasjonen" Prøvde med Vista DVDen også men fikk samme meldigen da også.. Hva er galt? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det er merkelig dette Ja. Jeg ser at du har ledig plass på starten av disken, men som du kan ikke partisjonere. Har du brukt noe shrink funksjon på den ? bare lurer , ingeting som sier at det har noe med det å gjøre men... Ok, du kan ----cmd....diskpart...list disk...select disk 1....list volume. Du taster enter på hver commando. Hvordan beskrives disken fra denne siden ? Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Det jeg har gjort er å formatert den og ikke noe annet en bildet viser. Merkelig ja Se på bildet for CMD komandoene: Edit: Fiksa på bildet fra .BMP til .JPEG. Endret 4. mars 2007 av LockNess Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Ok, nå du er i diskpart og du har valgt select disk 1, sant ? For å kontrollere at du er på riktig disk (det er ikke farlig nå, men tenk om du hadde 8 disker) skriver du igjen list disk. Da skal diskene dine vises men med * på den du egentlig arbeider med. Da skriver du slik: create partition logical size=30000 og enter. Det vil lage en partition som er på 30GB. Ikke så farlig egentlig, fordi du kan slette og lage på nytt igjen. Den kan du etterpå formatere fra Diskbehandlingen. Jeg tror at fra disk behandlingen , commando om å lage en partition , går ut på å lage en primær, og da er det riktig nok ikke plass til det. Men vi får ikke vite før du prøver. Endret 4. mars 2007 av wiberos Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 Ok, da kommer dette Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Hei du, det var jeg som fikk problemer med linje mi og falt ut mitt i editering istad. (Kan du se på Virtual Disk service og prøve å starte den manuelt.? Det er mulig at det er flerre som må aktiveres. Og kjøre alt as administartor, uansett om det er diskbehandling eller cmd.) :utgår, ikke aktuelt edit: Jeg må se litt på det og eventuelt komme med noe. Bare for the records. Fikk du hele disken som en extended partisjon med vilje eller ble det slik? Og partisjonering på den, var det bevist en på 186 og 2 andre, for deretter å slette den på 186 for å repartisjonere? edit:problemet er at du har partitionert disken med annet verktøy enn Vistas. om du har partisjonert med windowsxp eller annet noe annet si i fra. Endret 5. mars 2007 av wiberos Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Den partisjonen er opprinnelig laget i XP, men jeg slettet den i Vista. og nå får jeg ikke lage en ny av den ledige plassen. Mener det var sånn. Takk for hjelpen så langt Endret 5. mars 2007 av LockNess Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Den partisjonen er opprinnelig laget i XP, men jeg slettet den i Vista. og nå får jeg ikke lage en ny av den ledige plassen. Mener det var sånn.Takk for hjelpen så langt 8083170[/snapback] Det er det som er problemet. Hvis under Vista sletter du volumer på en extended partisjon som ble opprettet Under XP, vil du ikke kunne opprette dem igjen. Det gjelder for aller volumer. Sletter du resten du selv har , vil du få samme feilmeldningen, som du får nå. Merk: du sletter volumet, og ikke den extended partisjon. Den er der fra før. og den er den som skaper mongo tilstand på Vista sin diskbehandling. Ingenting galt med disken din. Layout er ikke det samme som hos Vista og dermed kan ikke behandles. -Disken kan behandles under tidligere Windows versjoner, for så å koples tilbake. - å manuelt redigere sektorene, ikke noe for denne saken. Lite data som kan flyttes over og dermed løse problemet. Langsiktig vil det ikke være god løsning å ha den slik. Anbefales at du flytter data provisorisk og behandle disken på nytt under Vista. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 Problemet er nå fikset Starta opp en Ubuntu CD og starte partisjonsprogrammet der og gjorde slik at det ble et "RAW" filsystem, på den måten måtte Vista formatere osv.. for å forsta hva "det" var. Hadde ikke kommet på det uten hjelpen din Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 ...Hvis under Vista sletter du volumer på en extended partisjon som ble opprettet Under XP, vil du ikke kunne opprette dem igjen. 8084264[/snapback] Dette var jeg ikke klar over. Ser jo ut som Vista heller ikke vil la meg velge om jeg vil ha Primary eller Extended, den lager tre Primary og den fjerde blir Extended / Logical. Har du lest noe om hvorfor det er gjort slike begrensinger i Disk Management? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 ...Hvis under Vista sletter du volumer på en extended partisjon som ble opprettet Under XP, vil du ikke kunne opprette dem igjen. 8084264[/snapback] Dette var jeg ikke klar over. Ser jo ut som Vista heller ikke vil la meg velge om jeg vil ha Primary eller Extended, den lager tre Primary og den fjerde blir Extended / Logical. Har du lest noe om hvorfor det er gjort slike begrensinger i Disk Management? 8086634[/snapback] hei hårek.. ikke noe spesielt om det. Det er mulig å få det til bare fra Diskpart. Jeg ser nytte av det, samtidig som kan skape problemer for andre. At overgang fra xp til Vista for noen partisjonstyper er ikke bedre organisert er dog litt problematisk. Å slette noe for så å ikke være mulig å opprette igjen, burde hindres i første omgang. men..men..vi får nytte av alt annet da. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Til dere som leser her: Se på denne posten, og se om dere kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå