Gå til innhold

Tv-serier banker film.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvert år føler jeg at man velger ut de verste Hollywood-filmene og erklærer at i år er det verste året noensinne for film. Det var ikke vært mangel på knallgode filmer (selv om jeg vet at tardstarter*kremt, unnskyld*trådstarter er uenig) i 2006, og selv om tv aldri har vært bedre så synes jeg ikke film har tapt seg av den grunn. Sesong 6 av 24 holder høyere standard enn de fleste actionfilmene jeg har sett, men det er kanskje mest fordi jeg har hatt 120 timer til å bli kjent med Jack Bauer. Det tilsvarer 60 spillefilmer, og James Bond har bare en tredjedel av det under beltet (fordelt på 5-6 skuespillere). Det er mange fordeler med tv som gjør at visse konsepter passer bedre der, men jeg har ikke opplevd at film har gått ned i kvalitet av den grunn.

Lenke til kommentar

Dette gjelder nok i noen tilfeller (Lost, Prison Break ...). Men jeg tror nok de aller beste TV-seriene aldri vil bli like god som de aller beste filmene.

 

Jeg liker bedre å se en god film, enn jeg liker å se på en god TV-serie. Eller gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Lost og Prison Break er nå ikke på langt nær det beste hva angår TV kan tilby ;)

8062911[/snapback]

Kanskje ikke Prison Break, men Lost. Herregud så utrolig bra.

 

Vet mange er uenig, men syntes det er så utrolig bra å tenke på hvordan dette kan ende på en noen anstendig måte, noe som får meg til å glede meg utrolig til neste episode.

Lenke til kommentar
Lost og Prison Break er nå ikke på langt nær det beste hva angår TV kan tilby ;)

8062911[/snapback]

Kanskje ikke Prison Break, men Lost. Herregud så utrolig bra.

8062925[/snapback]

Jeg trodde jeg hadde fått dysleksi et øyeblikk, og stokket om på navnene. Lost er "herregud så utrolig bra"? Ser du fortsatt på sesong 1, du?

Lenke til kommentar
Lost og Prison Break er nå ikke på langt nær det beste hva angår TV kan tilby ;)

8062911[/snapback]

Kanskje ikke Prison Break, men Lost. Herregud så utrolig bra.

8062925[/snapback]

Jeg trodde jeg hadde fått dysleksi et øyeblikk, og stokket om på navnene. Lost er "herregud så utrolig bra"? Ser du fortsatt på sesong 1, du?

8062981[/snapback]

Å nei du. Jeg ser sesong 3. Og det eier hardt. Hvordan klarer dere å slutte?

Lenke til kommentar

Etter jeg begynte å handle TV-serier på DVD har jeg ikke likt å se på film noe særlig.. Og hvis jeg skal det, må jeg dele den opp i flere deler, det er fordi hjernen min har blitt såpass vandt til halvtimes, og 42 mins-plott at den rett og slett ikke greier mer enn to timer :p..

 

Latterlig, jeg vet, men det er sant.. :p

 

Forresten synes jeg at dagens serier har et mer filmastisk (er det noe ord, egentlig? :p) preg over seg.. F.eks Lost, Prison Break og 24. Men dette gjelder ikke bare spenningsserier, jeg synes at nesten alle serier i dag har et litt mer "proft" preg over seg, enn f.eks en ti års gammel sitcom..

 

Edit: Jeg liker TV-serier bedre enn film ;)

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
Lost og Prison Break er nå ikke på langt nær det beste hva angår TV kan tilby ;)

8062911[/snapback]

Kanskje ikke Prison Break, men Lost. Herregud så utrolig bra.

8062925[/snapback]

Jeg trodde jeg hadde fått dysleksi et øyeblikk, og stokket om på navnene. Lost er "herregud så utrolig bra"? Ser du fortsatt på sesong 1, du?

8062981[/snapback]

Å nei du. Jeg ser sesong 3. Og det eier hardt. Hvordan klarer dere å slutte?

8062997[/snapback]

LOST har tapt seg! Du får nye spørsmål for hver episode, men du får ingen svar.

 

Prison Break, Heroes og 24 er elskbare serier :)

Lenke til kommentar
Å nei du. Jeg ser sesong 3. Og det eier hardt. Hvordan klarer dere å slutte?

8062997[/snapback]

Et fly kræsjer på en øde øy, og tre sesonger senere er det flere mennesker på øyen enn da de startet.

 

For å svare på spørsmålet ditt, så begynte jeg å mislike showet så snart de begynte med den maskinen, og jeg kom vel halvveis ut i sesong 2 før jeg innså at det hadde tapt seg. Jeg venter heller til serien er ferdig, slik at jeg vet at "alt betyr noe" og at vi ikke bare har latt oss lure.

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig, bruker mye mere tid på å se på tv serier enn jeg gjør på å se filmer, nå er favorittene Heroes, Entourage og Prison Break, selv om det var mer spennende i S1..

 

 

Men det kommer fremdeles en grei mengde bra filmer spør du meg.. Selv om det riktignok kommer mange middelmådige og dårlige og.

Lenke til kommentar

Hva som er mest nyskapende vet jeg ikke helt, nyskapninger skjer nok vel så ofte under helt andre rammer (amatørforhold) da store selskaper er for griske til å sjanse på nyskapning. Både tv-serier og filmer vil skvise ut hver cent de kan få ut av prosjektene sine.

 

Men jeg liker film absolutt best. Jeg har ikke mulighet til å la hverdagen min styres av tv-programmet som sier at jeg hver onsdag klokken 2200 må være foran en tv og se på en bestemt kanal i 30 min.

Er serien god nok så kjøper jeg heller dvd-en i etterkant. Film er mye enklere å forholde seg til.

 

Egentlig synes jeg hvert format egner seg til forskjellige ting. Action og storslåtte historier funker bare på film (det mener jeg ganske bastant, selv om det nok finnes halvgode alternativer i serieform), mens film i liten grad greier å lage bra komedie, da må du nesten ty til serier. Grunnen til at tv-serier funker bra på komedier er at man har muligheten til å lage et persongalleri av enorm størrelse og spille på det. På film må man fortelle en historie, tv-serier behøver bare et tema man kan spinne rundt.

 

Jeg har sett noen episoder av Prison Break, og jeg kan bare ikke fatte hvordan dere klarer å lide dere gjennom det. Det er total mangel på fremgang og driv, det funker bare ikke for en spenningsserie, det blir en slags blanding av spenning og dørgende kjedsommelighet, det er jo til å få fnatt av (for å bruke et flott norsk uttrykk).

 

Et greit bevis for at tv-serier og filmer ikke kan gjøre det samme og dermed ikke er sammenlignbare er bare å prøve å forestille de 10 beste filmene du vet om som tv-serier og vice versa. Det vil være noen unntak som kunne fungert, men man vil raskt se at det er vidt forskjellige felt.

Lenke til kommentar
Å nei du. Jeg ser sesong 3. Og det eier hardt. Hvordan klarer dere å slutte?

8062997[/snapback]

Et fly kræsjer på en øde øy, og tre sesonger senere er det flere mennesker på øyen enn da de startet.

 

For å svare på spørsmålet ditt, så begynte jeg å mislike showet så snart de begynte med den maskinen, og jeg kom vel halvveis ut i sesong 2 før jeg innså at det hadde tapt seg. Jeg venter heller til serien er ferdig, slik at jeg vet at "alt betyr noe" og at vi ikke bare har latt oss lure.

8063524[/snapback]

Du tar du sååå feil! -

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er nå 2 øyer.
Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Må si at det er sjeldent jeg har sett like spennende filmer som det Twin Peaks, første sesong av Lost og 24 og ikke minst Heroes gir meg. Så på spenningkanten er serier overlegen, både når det gjelder nyskaping og spenning. Men en serie som 24 er jo også delvis bygget på prinsippet med en film hvor alt skjedde i "direkte".

 

Men når det kommer til eventyr og komedie så er det filmer som har de beste opplevelsene. Selv om eksempelvis Seinfeld serverte noe nytt og originalt på den fronten.

 

Det er også gjennom tv-serier man nesten alltid blir introdusert til ukjente enormt dyktige skuespillere.

 

Men jeg må si at internett har gjort noe med tv-serier. Man satser på "trekkies" fenomenet og får seerne til å engasjere seg utenom tv-tittingen også. Losties er jo det beste eksempelet på det, men lignende tendenser er nå å spore langs Heroes fans.

Lenke til kommentar
Du tar du sååå feil! -
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er nå 2 øyer.

8064267[/snapback]

Kan ikke nekte for at jeg lo litt av den. ^^

 

Dotten: Å se 24 eller Prison Break på TV og vite at man må vente en uke på neste episode er mer nervepirrende enn noe jeg har opplevd på film.

 

Det nærmeste må vel være slutten på Kill Bill 1, selv om det ikke var handlingen som gjorde at jeg var spent. Når man med en film vet at innen 2 timer er alt løst, så får man ikke like mye tid til å glede seg, og det er selvfølgelig noe film taper på. Likevel synes jeg ikke at å skylde på Hollywood/de store selskapene er spesielt lurt, det er rett og slett snakk om å utnytte formatet man bruker. Man er ikke grisk fordi man ikke satser 200 millioner på noe revolusjonerende, man er som oftest ganske idiot hvis man gjør det. Filmer som revolusjonerer har sjeldent gigantisk budsjett, og hvis de først har det så er det budsjettet som er revolusjonerende (Titanic, f eks).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...