Gå til innhold

Er den kristne gud GOD eller OND?


Anbefalte innlegg

Er gud ond...

 

I) Vær snill å *ikke* siter.

Ikke quote.

Aldri.

Aldri Quote, aldri siter -- Ikke i dette emnet.

 

II) Kopier PROBLEMSTILLINGENE -- og lag egne problemstillinger.

Vær snill å oppgi en referanse til hvor du har hentet sitater fra -- med mindre det gjelder åpenbare fakta -- eller ting "alle vet".

 

III) Jeg vil ikke se linjer som: "Gud er god, det er bare til å lese bibelen -- så forstår du det!"

Jeg har lest bibelen med en ateists øyne. Jeg gremmes over at noen kan kalle den guden bibelen forteller om for "god". Jeg kan kalle meg selv for "Den neste hitler" -- uten at det gjør meg ond. Jeg kan kalle meg selv den neste Jesus -- uten at det gjør meg god.

Hva jeg *sier* forteller ingenting om meg.

Hva jeg *gjør* forteller alt.

 

0.1: Problemstillingen: Er den kristne gud god eller ond?

0.2: Det Gamle Testamentet: Ikke ignorer Gamletestamentet.

0.3: Helvete finnes ikke, men folk blir fremdeles torturert i flammer av englene

 

1: "De ti bud", Jesus og Mennesket.

1.1: Hvem kommer til himmelen?

1.2: Du skal ikke slå i hjel.

1.3: Du skal ikke begjære din nestes husstru.

1.4: Sexlyst generelt.

1.5: Spesiell sexlyst.

1.6: Menneskekroppen og genetikk.

1.7: Jesus og etikk.

 

2: Guds gjerninger og gud som person.

2.1: Voldtekt av mindreårige.

2.2.1: Mord.

2.2.2: 50070 eller 70?

2.3: Sykdomsspredning.

2.4: Tvang eller oppfordring til incest og mord.

2.5: Injurier av guds navn, og mangel på oppfølgelse.

 

3: Verden i dag og dagens mennesker.

3.1: 25% av verdens befolkning har 75% av ressursene, selv om de fattigste opprinnelig eier mest naturressurser.

3.2: Mennesker som kommer til himmelen i dag.

3.3: Mennesker disintegreres fra genetikkens side.

3.4: Bakterier og mutasjon.

 

4: Gudespørsmålet.

4.1: Hvorfor tro på en gud?

4.2: Tingenes iboende faenskap.

\ | /

 

0.1: Problemstillingen: Er gud god eller ond?

Hvis den kristne gud er ond, kan ikke sitater fra bibelen brukes til å forsvare en *god* gud -- da en ond guds veier er uransaklige samt *enda mer* ulogiske og obskure enn en god guds. Hvem som helst ville kunnet fått det de ville inn i biblen, og gud ville ønsket nettopp dette.

Det ville oppstått mange misforsåelser.

Ikke ulikt dagens bibelske moralske konflikter

 

Kritikk: Jesse:

La meg ta utgangspunkt i det du sier. Du sier; ”hvis den kristne gud er ond”….. Har du konstatert at gud er ond eller ikke? Vet du egentlig hva det betyr at guds veier er uransklige? Hva er egentlig problemstillingen din her?

 

Svar til Jesse: Skal din gud dømmes fra hans gjerninger eller fra hans ord?

For hvis gud er ond, så ønsker han nettopp at du skal dømme ham fra hans ord, og ignorere hans ondskap. Gud sier selv gjennom profetene at han er god.

Vi kan selvfølgelig akseptere dette og gå med på at "Guds veier er uransaklige" -- men når jeg sier at en "Ond guds veier er enda mer uransaklige" så er det ikke fordi jeg ikke forstår "ransaklig" -- men fordi en ond gud har mer å skjule og tjener mer på at ingen stiller spørsmål enn en god og snill gud.

 

0.2: Det Gamle Testamentet:

Vi har mange sitater fra det nye testamentet som sier at det gamle testamentet *er* i effekt i kristendommen.

Vi har har her ett eksempel fra hvert evangelium:

a) Lukas: *Verden* går lettere til grunne enn ett eneste av guds skrevne ord.

"It is easier for Heaven and Earth to pass away than for the smallest part of the letter of the law to become invalid." (Luke 16:17 NAB)

b) Matteus: "Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfill. Amen, I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest part or the smallest part of a letter will pass from the law, until all things have taken place." (Matthew 5:17)

c) Johannes: “Did not Moses give you the law, and yet none of you keepeth the law" (John7:19)

d) Markus nøyer seg med å bekrefte den gamle loven: "Whoever curses father or mother shall die" (Mark 7:10).

--

e)Paulus' annet brev til Timoteus: "All scripture is inspired by God and is useful for teaching, for refutation, for correction, and for training in righteousness..." (2 Timothy 3:16)

--

 

0.3: Helvete finnes ikke, men folk blir fremdeles torturert i flammer av englene

Mange har sagt, utallige ganger, at "helvete" aldri forekommer i bibelen.

Dette har vist seg å stemme.

Derfor skal jeg ikke kalle de følgende stedene for helvete -- men disse stedene er fremdeles steder hvor mennesker lider i guds navn.

 

0.3.1: Det Ytre Mørket, Hvor det Skal Være Gråt og Gnissing av Tenner

 

Matteus 25:

25:29 For unto every one that hath shall be given, and he shall have abundance: but from him that hath not shall be taken away even that which he hath.

25:30 And cast ye the unprofitable servant into outer darkness: there shall be weeping and gnashing of teeth.

(...)

25:46 And these shall go away into everlasting punishment: but the righteous into life eternal.

 

Matteus 8:

8:11 And I say unto you, That many shall come from the east and west, and shall sit down with Abraham, and Isaac, and Jacob, in the kingdom of heaven.

8:12 But the children of the kingdom shall be cast out into outer darkness: there shall be weeping and gnashing of teeth.

 

0.3.2: Flammehavet

 

Markus 9:

9:43 And if thy hand offend thee, cut it off: it is better for thee to enter into life maimed, than having two hands to go into hell, into the fire that never shall be quenched:

9:44 Where their worm dieth not, and the fire is not quenched.

9:45 And if thy foot offend thee, cut it off: it is better for thee to enter halt into life, than having two feet to be cast into hell, into the fire that never shall be quenched:

9:46 Where their worm dieth not, and the fire is not quenched.

9:47 And if thine eye offend thee, pluck it out: it is better for thee to enter into the kingdom of God with one eye, than having two eyes to be cast into hell fire:

9:48 Where their worm dieth not, and the fire is not quenched.

 

Matteus 25:

25:41 Then shall he say also unto them on the left hand, Depart from me, ye cursed, into everlasting fire, prepared for the devil and his angels:

25:42 For I was an hungred, and ye gave me no meat: I was thirsty, and ye gave me no drink(...)

 

0.3.3: KOBLINGER MELLOM "YTRE MØRKET" og "FLAMMEHAVET":

 

Matteus 13:

13:41 The Son of man shall send forth his angels, and they shall gather out of his kingdom all things that offend, and them which do iniquity;

13:42 And shall cast them into a furnace of fire: there shall be wailing and gnashing of teeth.

 

Matteus 13:

13:49 So shall it be at the end of the world: the angels shall come forth, and sever the wicked from among the just,

13:50 And shall cast them into the furnace of fire: there shall be wailing and gnashing of teeth.

 

0.3.4: Bekreftelser i andre deler av bibelen på at gud har skapt et "helvete":

Johannes 5:

5:29 And shall come forth; they that have done good, unto the resurrection of life; and they that have done evil, unto the resurrection of damnation.

 

Profeten Daniel:

12:1 And at that time shall Michael stand up, the great prince which standeth for the children of thy people: and there shall be a time of trouble, such as never was since there was a nation even to that same time: and at that time thy people shall be delivered, every one that shall be found written in the book.

12:2 And many of them that sleep in the dust of the earth shall awake, some to everlasting life, and some to shame and everlasting contempt.

 

Lukas:

13:28 There shall be weeping and gnashing of teeth, when ye shall see Abraham, and Isaac, and Jacob, and all the prophets, in the kingdom of God, and you yourselves thrust out.

\ | /

 

1: "De ti bud", Jesus og mennesket.

1.1: Hvem kommer til himmelen?

"Whosoever shall deny me before men, him will I also deny before my Father which is in heaven." (Matt.26:69-75, Mark 14:66-72, Luke 22:55-62, John.15:18-27)

Alle som åpent fornekter jesus nektes adgang til himmelen.

 

"Many will say to Me on that day, 'Lord, Lord, did we not prophesy in Your name, and in Your name cast out demons, and in Your name perform many miracles?' And then I will declare to them, 'I never knew you; DEPART FROM ME, YOU WHO PRACTICE LAWLESSNESS.'" (Matthew 7:22-23)

Alle som bryter bibelens lover vil bli nektet adgang.

 

Kritikk: Jesse

Så det klarer du å trekke ut av dette? Jesus sier han vil fornekte disse personene overfor sin far. Sin far som er i himmelen. Dette må du da kunne se selv?

 

Svar til Jesse:

"10:32 Whosoever therefore shall confess me before men, him will I confess also before my Father which is in heaven. 10:33 But whosoever shall deny me before men, him will I also deny before my Father which is in heaven." -- Matthew 10:32-33

 

Byer eller husholdninger som ikke vil kristnes:

"10:14 And whosoever shall not receive you, nor hear your words, when ye depart out of that house or city, shake off the dust of your feet.

10:15 Verily I say unto you, It shall be more tolerable for the land of Sodom and Gomorrha in the day of judgment, than for that city." -- Matthew 10:14-15

 

Den eneste veien til gud er gjennom Jesus:

"14:5 Thomas saith unto him, Lord, we know not whither thou goest; and how can we know the way?

14:6 Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me. "I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me."

14:7 If ye had known me, ye should have known my Father also: and from henceforth ye know him, and have seen him.

14:8 Philip saith unto him, Lord, shew us the Father, and it sufficeth us.

14:9 Jesus saith unto him, Have I been so long time with you, and yet hast thou not known me, Philip? he that hath seen me hath seen the Father; and how sayest thou then, Shew us the Father?

14:10 Believest thou not that I am in the Father, and the Father in me? the words that I speak unto you I speak not of myself: but the Father that dwelleth in me, he doeth the works.

14:11 Believe me that I am in the Father, and the Father in me: or else believe me for the very works' sake" --John 14:5-11

 

Videre påpekes det i punkt 0.3.4 at man blir kastet ut av himmelen, etter at man har sett hvem som er der.

 

1.2: Du skal ikke slå i hjel.

Kristne skal ikke slå i hjel.

Følgelig bør aldri kristne gå i krig -- da krig *er* å drepe mennesker, enten for å få ressurer, eller på grunn av livssyn eller tro.

Det er vanskelig å ikke bryte dette budet.

Det er umulig å ikke bryte dette budet såfremt noen mener at de er guds utvalgte folk -- måtte det gjelde kristne, muslimer eller jøder -- eller hvem som helst som mener at de har rett på ressurser eller mener at andre styresett eller livsførsel er mindreverdige eller synd.

 

Ville en god gud akseptert slik oppførsel fra sine følgere?

-Gode guds veier er uransaklige..?

*Nytt begrep som ikke gir noen forklaring...

-Gode gud vil ikke at noen skal slå noen i hjel.

*Antagelse om guds motiver -- Vil ikke gud at vi skal slå ned på de onde?

 

Ville en ond gud akseptert slik oppførsel fra sine følgere?

-Uforbeholdent ja.

 

Kritikk: Jesse

Det er ingen tvil om at mange har misbrukt religionen og Bibelen. Men Bibelen støtter faktisk ikke krig. Det er faktisk fullt mulig å tjene gud uten å føre krig. Jehovas Vitner er et flott eksempel.

Hva er det egentlig du sier her? Gud vil ikke at kristne skal utøve vold.

 

Svar til Jesse: Gud vil ikke -- men gjør ikke noe med det.

Jeg håper jeg er en bedre far for mine barn enn det den kristne gud er for kristne.

 

Hvis gud er ond -- så forklarer det hvorfor han ikke gjør noe. Og den forklaringen er *mye* bedre enn hvorfor en god gud ikke gjør noe.

Du sier at gud ikke vil at kristne skal utøve vold.

Men strengt tatt sier legger gud listen for dødsdom ganske lavt, som vi kommer tilbake til i punkt 2.2-2.4.

 

1.3: Du skal ikke begjære din nestes husstru.

Hvis det er en ting som er umulig innenfor ett forhold, så er det å ikke ønske sex med andre partnere enn sin nåværende.

Mennesket, og da spesielt menn, har kåhet -- et instinkt -- som får dem til å tenke irrasjonelt, som dermed gir risiko for å ha sex med andre mennesker enn sin ektefelle. Halvparten av alle gifte har hatt sex med andre. Halvparten av alle gifte skiller seg. Det er ikke samme halvpart, og vi kan trygt anta at mennesker ikke er "laget" for monogame forhold, siden mindre enn 1 av 3 klarer å leve hele livet sammen med *1* ektefelle -- og færre enn 1 av 100 klarer å leve sammen med sin første partner hele livet uten sidesprang, i et forhold hvor man daglig skiller lag for å gå i arbeid med andre mennesker, og møter andre mennesker av det motsatte kjønn.

Enkelte dyrearter er i stand til å leve i livslange forhold.

Over 9 av 10 fuglearter er monogame, som pingviner.

Hos pattedyr er tallet minimalt; under 1 av 100 arter er monogame. Bevere, otere -- noen variasjoner av rever -- men stort sett gnagere.

 

Ville en god gud kreve at vi skal være monogame når vi ikke er "skapt slik"?

-Gode guds veier er uransaklige..?*

-Gode gud vil ikke at noen skal ha sex med andre.**

 

*Gjentagelse av begrep som ikke gir noen forklaring...

**Antagelse om guds motiver -- Ønsker gud at vi skal leve i vonde forhold..?

 

Ville en ond gud kreve at vi skal være monogame når vi ikke er "skapt slik"?

-Så absolutt -- urimlige krav er maktpersoners varemerke.

 

Jesse

Selvkontroll er faktisk en av de egenskapene Jesus ba oss om å fremelske. Nå vet vi alle at utroskap er mer utbredt enn noen gang. I denne ”opplyste og moderne gode verden” der mennesket mener å klare seg best uten gud. Hva er resultatet? Kjønnssykdommer, oppløste hjem, ulykkelige barn, depresjoner, alt på grunn av en form for egoistisk nytelsessyk grådighet. Det er disse konsekvensene gud ønsker å skåne oss for når han pålegger oss å holde oss til en partner. De vonde forhold er det menneskene selv som skaper. Ingen tvinger deg til å være utro slik at dine barn eller din kone blir skadelidende.

 

Svar til Jesse:

Vi *vet* at vi ikke er "skapt" for monogame forhold.

Hvorfor ønsker da den kristne gud at vi skal være monogame når han ikke skapte oss slik da?

Hvorfor skapte gud pest og sykdommer når han ikke lagde oss monogame?

Vi vet at gud er kilden til mer enn ett pestutbrudd -- og dermed kan vi spekulere i om alle sykdommer kommer fra gud, da han er villig... og har tvilsomme motiver som han skjuler under "Ikke still spørsmål til diktatoren - diktatorens visdom kjenner ingen grenser".

Dette tyder på en ond og manipulativ gud.

 

1.4: Sexlyst generelt.

Menn er mer opptatt av, og mer villig til å ha sex.

Det ser vi som oftest på antall voldtektsanklager rettet av menn mot kvinner--

og egentlig også på antall voldtektsanklager rettet av kvinner mot menn.

Vi vet av undersøkelser at nær halvparten av alle menn i ett fast forhold ville hatt sex med en tilfeldig person av motsatt kjønn: dersom hun a) spør direkte om han vil ha sex og b) er attraktiv sett fra mannens synspunkt.

Lyst er *så* kraftig hos menn.

Vi kan alle sitter her og si at vi aldri ville gjort noe slikt -- men så fort fire av oss sier at ingen av oss ville gjort det, sier sansynligheten at en av oss *ville* gjort det -- og sansynligvis en til.

Videre vet vi at seksuell lyst er like dominant og instinktivt som sjokk og frykt.

Når var sist gang du tok en fallende kniv i luften, og husker hvert hundredel?

Når var sist du tok ett fallende glass og husker hvert hundredel?

Sist i dag reddet jeg en skål fra ett fall.

Jeg husker å se den falle, og at jeg bestemte meg for å ta den.

Jeg husker at jeg tok den, og hvordan jeg tok den.

Alt i mellom sjokket og lettelsen er helt borte.

Det eksisterer ikke i minnet mitt -- fordi jeg ikke tok noen valg.

Det samme gjelder sexlysten. Du blir, som mann, eller som ett kåt menneske, frarøvet *valget* såfremt det ikke skjer noe som er direkte i mot den personen du anser deg for å være.

Sett bort fra instinkt, så kunne en god gud *uansett* gitt oss mennesker de samme egenskapene han ga oteren og pingvinen -- spesielt når det er viktig for guden at vi ikke er utro.

 

Ville en god gud gitt oss en enorm sexlyst når vi ikke *skal* ha store mengder med sex i guds verden?

-Gode guds veier er uransaklige..?*

-Gode gud vil ikke at noen skal ha sex med andre enn sin ektefelle.**

 

*Gjentagelse av begrep som ikke gir noen forklaring...

**Antagelse om guds motiver -- Ønsker gud at vi skal leve med dårlig selvfølelse fordi vi ikke får utløp for våre seksuelle lyster..?

 

Ville en ond gud gitt oss en enorm sexlyst når vi ikke *skal* ha store mengder med sex i guds verden?

-Definitivt. Å pine mennesker med uforløst lyst og seksuellt nederlag er det jeg ville forventet av en ond gud.

 

Kritikk: Jesse:

Nå kommer det helt an på hvilke lyster det er snakk om. Jeg kjenner ikke dine preferanser, og ikke vet jeg om de er lovlige heller, men Bibelen sier faktisk at ”det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær”.

 

Svar til Jesse:

Den sier at du ikke skal ha sex utenfor ekteskapet; før og etter at du har giftet deg.

Samtidig som mennesket ikke er skapt for monogame forhold...

Hvorfor ønsker en god gud at vi skal være monogame når han skaper oss polygame?

Og menn *har* mer sexlyst enn kvinner.

 

1.5: Spesiell sexlyst.

Mennesket er i stand til å ha putte -fil (-philia) i enden (...) av et hvilket som helst gresk ord. (Hørtes sært ut...)

Homo. Likt.

Pedo. Barn.

Pedro. Trær.

Zoo. Dyr.

De avvikende, og ofte ulovlige, seksuelle retningen kommer under fellesbetegnelsen parafili; uvanlig eller unormal seksuell atferd.

Parafili er vanlig hos mennesker. Og hos andre dyr.

Alle retningene finnes hos mennesket. Alle tenkelige retninger finnes, hvis vi gir menneskeheten nok tid til å produsere dem fram.

De med parafili har aldri tatt et valg -- men må hver dag ta ett valg -- å ignorere sin kjønnsdrift fullstendig, og leve i et ufrivillig sexfritt forhold.

For en person med ekte zoofili, vil det å ha sex med en person være like ekkelt som for heterofile som har sex med mennesker av samme kjønn, eller homofile som har sex med mennesker av motsatt kjønn.

 

Ville en god gud skapt parafili -- det vil si pedofili, nekrofili, zoofili og andre obskure seksuelle lyster?

-Guds veier er uransaklige.*

-Gud vil ikke ha ondskap.**

-Gud bestemmer ikke over våre seksuelle lyster.**

-Vi bestemmer selv vår seksuelle retning.***

 

*Gjentagelse av begrep som ikke gir noen forklaring...

**Antagelser om guds motiver-

*** Direkte feil

 

Ville en ond gud skapt parafili -- det vil si pedofili, nekrofili, zoofili og andre obskure seksuelle lyster?

-Uten tvil.

 

Kritikk: Jesse:

Mener du at gud har skapt disse menneskene?

 

Svar til Jesse: Ja. Når alle disse lystene er naturlige må de komme fra gud..?

Og dersom den kristne gud er ond... så gir det plutselig mening...

Dessuten kommer alt liv fra gud, da bar gud kan lage liv.

 

1.6: Menneskekroppen og genetikk.

Menneskekroppen er "laget" for ett liv på rett over 20 år.

Se på tennene. Vi får ett sett i ett-to-års-alderen. Vi får ett nytt sett noe senere -- men før vi er 10-12 år. Hvis vi aldri pusser tennene vil tennene være ødelagt midt i tyveårene. Vi får det antall tenner vi trenger for et helt liv -- akkurat slik som alle andre dyr.

Se på ryggen. Den er ikke "laget" for å lødte noe annet enn en baby eller fire-fem bananer. Faktisk er den elendig konstruert.

Be en biolog med sivilarkitekt-utdannelse om å lage en bedre rygg -- og du ville ønsket at kirurgien var kommet så langt som at de kunne operere inn den forbedrede ryggraden.

Kreft er arvelig.

Sykdommer utvikler seg.

Mennesket er de mest hjelpeløse pattedyret på linje med rotter og mus, og nest etter kenguru og dovendyr -- som barn.

Bare barna av en form for pattedyr er fullstendig avhengig av foreldre i over 3 år.

Det er primater; menneskeapene.

De fleste pattedyr er i *stand* til å overleve etter maksimum en måned.

 

Hvorfor ville en god gud lage en så skjør menneskekropp som krever foreldre i mange år?

-Guds veier er uransaklige.*

-Gud vil gi oss gleden av å ha små barn lengre.**

-Gud bestemmer ikke over våre utvikling.***

 

*Gjentagelse av begrep som ikke gir noen forklaring...

**Antagelser om guds motiver-- dessuten er ikke forbindelsen mellom mor og barn avhengig av at vi får inkompetente og idiotiske barn.

***Å påstå gud ikke bestemmer over vår utvikling er på grensen til blasfemi; å fornekte eller spotte gud. Selvfølgelig vil en god kristen gud få menneskeheten til å utvikle seg til det bedre...

 

Hvorfor ville en ond gud lage oss skjøre og hjelpeløse?

-...

 

Kritikk: Jesse:

Hvem sa at gud skapte oss skrøpelig? Mennesket var skapt fullkommen og med evig liv. Dette har du sikkert lest selv, du som er så sprenglærd på hva Bibelen inneholder. Mennesket ble advart mot å bryte guds påbud, ”for på den dag det gjorde det skulle det dø”, altså, bli dødelig. Det er dette som kalles arvesynden og den nedarvede skrøpelighet. Gud trakk tilbake sinn velsignelse over menneskeheten. Det er Satan som styrer verden i øyeblikket. Det var dette Jesus ofret livet for på sikt å gjenopprette. Det er dette som venter mennesker i det som kalles guds rike. Her på jorden. Det er derfor vi i bønnen Fader Vår sier ”komme ditt rike”.

 

Svar til Jesse:

Så gud straffet oss alle for noe *en* person gjorde..?

Hvordan forklarer du celledelingsstoppen som forhindrer liv over 200 år?

Det gir ingen mening.

Og dersom gud straffer alle oss for noe de ytterst spesielle incestiøse og forkastelige menneskene Adam og Eva gjorde mens de pisset og dret i edens hage bare fordi vi er etterkommerene deres -- så kan jeg ikke se for meg gud som god.

 

Hvorfor straffer gud mennesket hver dag og hvert sekund for noe hans egen kreasjon -- Satan-- gjorde?

 

1.7: Jesus og etikk.

Jesus blir ofte fremstilt som dyden selv.

Men dette glansbildet ble revet i fillebiter da jeg selv leste bibelen.

 

Matthew 15:

15:1 Then came to Jesus scribes and Pharisees, which were of Jerusalem, saying,

15:2 Why do thy disciples transgress the tradition of the elders? for they wash not their hands when they eat bread.

15:3 But he answered and said unto them, Why do ye also transgress the commandment of God by your tradition?

15:4 For God commanded, saying, Honour thy father and mother: and, He that curseth father or mother, let him die the death.

 

Referer for øvrig til punkt 0.3, hvor det beskrives hvordan Jesus og englene -- samt djevlene -- skal bære alle ikke-troende til en evig flamme hvor de skal brennes i evig tid.

 

\ | /

 

2: Guds gjerninger og gud sin personlighet.

2.1: Voldtekt av mindreårige.

Vi begynner friskt med en rask opplæring i sexologi og kultur i midtøsten i år 0.

De absolutt fleste mennesker ble giftet bort og foreldrene forventet at barna -- hvor jenten som som oftest var 12-14 år og gutten som oftest 10-20 -- skulle få barn innen ett par år etter giftemålet.

Siden Maria var jomfru kan vi trygt anta at hun var maks 14 år, ut fra skikk og bruk.

Det var ikke ulovlig å ha sex med "mindreårige" blant jødene i år 0: Så lenge jentene hadde fått mensen for første gang var sex fritt fram etter ett arrangert ekteskap. Det er litt ekkelt å tenke på at den kristne gud på 2.4 milliarder år hadde sex med en fjortis. Han er gammel nok til å være tipp * 10^24 oldefaren hennes!

 

Ville den gode gud hatt sex med mindreårige?

-Vi vet ikke at Maria var under 16 år.*

-Guds veier er uransaklige.**

 

Ville den onde gud hatt sex med mindreårige?

-Ja. Og ikke bare med Maria. Dette forklarer de utallige jomfrufødslene gjennom historien. Og det at mennesker blir født med avvikende seksuell atferd...

 

Kritikk: Jesse:

I det gamle Israel ble barn regnet som foreldrenes ansvar frem til de var nesten 30 år. Alvorlig talt. Hva er dette for noldus-argumentasjon? Hvor har du det fra at barn var over seksuell lavalder ved fylte 12 år? Dokumentasjon takk. Det samme gjelder antakelser om Marias alder. Du ber andre komme med dokumentasjon. Gjør det samme selv.

 

Svar til Jesse:

Kilde?

 

http://www.earlychristianwritings.com/infancyjames.html

En kilde som anslår alderen hennes til omtrent 12 år...

 

http://www.visionwebhosting.net/catholic-w...g-Dates0121.htm

Denne sier litt over 14...

 

Det er sinnsikt trøttende å lete etter kilder på dette... da jeg trodde det var allmennkunnskap at de fleste kvinner ble lovet bort -- etter jødisk og arabisk tradisjon -- allerede fra fem måneder gammel til puberteten... Giftemålet skjedde typisk etter første menstruasjon -- og etter første menstruasjon ble ekteskapet vanligvis fullbyrdet...

 

2.2.1: Mord, utført *av* gud.

a) Gud drepte alle mennesker og dyr med unntak av Noah og hans famile.

b) Gud har slaktet alle førstefødte i egypt.

c) Gud har slått ned og drept mennesker han ikke liker.

 

d) Uzzah -- Drept fordi han prøvde å redde Guds Ark fra å falle fra en vogn slept av to okser.

e) 42 gutter fordi de hånet profeten Elisha.

f) 50070 *eller* 70 menn, fordi de så i Guds Ark, i byen Beth-Shemesh. 70 var en folkegruppe -- og de 50000 andre en annen folkegruppe.

(...)

Det finnes dusinvis å ta av...

 

Kritikk: Jesse:

a),b),c) Ja, han har drept ulydige mennesker.

d) Han (Uzzah) fikk utrykkelig beskjed om ikke å røre arken under noen omstendighet.

e) Det var snakk om (42) ungdommer, og de hånet profeten (Elisha) og hans budskap fra gud. De visste godt hvem de hånte.

 

Svar til Jesse:

a), b), c) Han har drept uskyldige mennesker.

Mennesker hvis eneste forbrytelse var å bli født.

Forsvarer disse mordene tanken om en god gud -- eller forsterker det argumentet mitt om en ond gud -- eller gudløshet?

d) Nå skremmer du meg.

Forsvarer du drap -- bare de er utført av en hvilken som helst gud?

De Egyptiske gudene? Eller er det bare din gud som har lov til å drepe?

Jeg har allerede fortalt om *instinktive* redninger.

Slik som *når noe faller*.

Dette peker mot en ond eller urettferdig gud...

Når mennesker får panikk mister de evnen til å tenke.

Uzzah grep kanskje arken på samme måte som jeg prøvde å redde koppen min fra fall. Om en gud ba meg om ikke å gjøre det spiller ingen rolle, da jeg så det som min oppgave å beskytte koppen. I tilleg kan vi jo nevne at gud visste at arken kom til å falle og at Uzzah kom til å prøve å redde den...

e) Ja -- de hånte en mann.

Ikke mer. Ikke mindre.

42 gutter.

Den kristne gud gjør meg kvalm.

De hånte en mann. Hån kan være så lite som å peke og le, eller kalle ham falsk.

Såvidt jeg husker har du, Jesse, hånet en viss Richard Dawkins.

Hvis vitenskapen hadde en gud ville du gjort best i å holde deg et sted utenfor naturlovene, dersom vitenskapens gud var som kristendommens gud.

 

2.2.2: 50070 eller 70?

I de *moderne* biblene, hvor man har forstått at mord ikke er populært, og man reduserer tallene og sletter spor, kan man lese

Drapet av de 70 mennene som så i Guds Ark, i byen Beth-Shemesh, har vært betegnet som 50 070 mer enn en gang.

Hebraiske bibler sier 50 070 -- og dagens hebraisk er nærmere orginalspråket.

Når det gjelder oversettelser versus orginalen -- så tror jeg alltid orginalen er riktig, helt til det er motbevist.

 

Og guds veier er uransaklige også videre...

 

Ville den gode gud drepe mennesker for at mennesker skal frykte og respektere hans ord?

-Guds veier er uransaklige.

 

Ville den onde gud drept mennesker?

-Joda. En ond gud vil be sine undersåtter om å avstå fra gjerninger som denne guden selv forbeholder seg retten til å utføre.

Han ville også latt fremmede mennesker torturere og drepe sin eneste kjente sønn uten å løfte en finger.

 

Kritikk: Jesse:

De fikk utrykkelig beskjed om ikke å røre arken under noen omstendighet.

 

1 Samuel

Den Norske Bibel

19 Men Herren slo ned noen av mennene i Bet-Sjemesj, fordi de hadde sett på Herrens paktkiste. Sytti mann av dem slo han ned. Folket sørget fordi han hadde voldt så stort mannefall blant dem. 20 Da sa folket i Bet-Sjemesj: «Hvem kan stå seg for Herren, en hellig Gud som han? Og hvor skal han dra når vi sender ham fra oss?» 21 De sendte bud til folket i Kirjat-Jearim og sa: «Filisterne har sendt Herrens paktkiste tilbake. Kom og hent den opp til dere

 

Ny Verdensoversettelse

19 And he went striking down the men of Beth-she´mesh, because they had looked upon the ark of Jehovah. So he struck down among the people seventy men—fifty thousand men—and the people began mourning because Jehovah had struck down the people with a great slaughter. 20 Further, the men of Beth-she´mesh said: “Who will be able to stand before Jehovah this holy God, and to whom will he withdraw from off us?” 21 Finally they sent messengers to the inhabitants of Kir´i•ath-je´a•rim, saying: “The Phi•lis´tines have returned the ark of Jehovah. Come down. Take it up to yourselves.”

 

King James

And the golden mice, [according to] the number of all the cities of the Philistines [belonging] to the five lords, [both] of fenced cities, and of country villages, even unto the great [stone of] Abel, whereon they set down the ark of the LORD: [which stone remaineth] unto this day in the field of Joshua, the Bethshemite ¶ And he smote the men of Bethshemesh, because they had looked into the ark of the LORD, even he smote of the people fifty thousand and threescore and ten men: and the people lamented, because the LORD had smitten [many] of the people with a great slaughter And the men of Bethshemesh said, Who is able to stand before this holy LORD God? and to whom shall he go up from us And they sent messengers to the inhabitants of Kirjathjearim, saying, The Philistines have brought again the ark of the LORD; come ye down, [and] fetch it up to you.

 

Som du ser, tar Ny verdensoversettelse med begge tallene. Hvordan denne henrettelsen foregikk vet jeg ikke, men de var på forhånd advart.

 

Svar til Jesse:

Ingen av dem *rørte* den. Og ikke 50070 mennesker. Det eneste bibelen sier er at de ville se *på* den. Desto færre oversettelser, desto fler kilder sier 50070.

Og denne guden forsvarer du..?

Selv ikke Hitler drepte mennesker *selv*: Uten hjelp ville ikke hitler drept ett eneste menneske utenom seg selv.

Den kristne gud har drept hundretusener -- og da regner vi kun uskyldige mennesker som aldri hørte om gud eller ikke trodde.

 

2.3: Sykdomsspredning.

Gud har ved minst *ett* tilfelle utløst pest.

Siden gud har skapt pest -- så kan vi trygt anta at alle sykdommer stammer fra gud, på samme måte som kristne mener mennesker stammer fra gud.

 

Ville den gode gud forårsake pest og sykdom blant egypterene og jødene som giftet seg eller hadde sex med egyptere -- og egyptisk/jødiske barn?

-Guds veier er uransaklige.

 

Ville den onde gud forårsake pest og sykdom blant egypterene og jødene som giftet seg eller hadde sex med egyptere -- og egyptisk/jødiske barn?

-Joda. En ond gud ville laget pest og forferdelse.

 

Kritikk: Jesse:

Hva er dette for en logikk?

 

Svar til Jesse:

Jeg påpeker en tendens.

Dersom gud har skapt èn pest...

Og drept hundretusener...

Og dreper uskyldige...

Og dreper uvilkårlig...

Og dreper mennsker som ikke visste om ham...

Og dreper sine egne som ønsker å beskytte guds eiendeler...

 

Når gud har skapt sykdommer...

Så er det jo rimelig å anta at alle sykdommer kommer fra gud; når bakterier som pest vitterlig er er levende vesener som ikke kan oppstå av seg selv -- samtidig som at *kun* gud kan skape liv?

 

2.4: Tvang eller oppfordring til incest og mord.

Alt slektskap som er mindre enn tre blods-generasjoner bort fra hverandre kan trygt regnes som incest. Barnet til en person som har sex med barnebarn til sin far eller mor; Ekte onkel og datter -- og videre søskenbarn.

Den kristne gud er jødenes gud -- og dersom det står i det gamle testamentet -- så er det fremdeles guds ord, og hundretusener har fulgt gudens ord, både kristne og jøder.

 

Incest:

-Adam og Eva.

-Noah og kone, med barn.

Mer enn en gang har gud krevd at personer skal drepe sin familie.

 

Kritikk: Jesse:

Var Adam og Eva søsken?

Står det noe sted at Noah hadde sex med sine barn? Alvorlig talt. Noah hadde tre sønner og de var alle gift.

 

Svar til Jesse:

Du leste ikke definisjonen min, gjorde du?

Adam og Eva sine barn må ha hatt sex med Eva.

Noah og hans barn må ha hatt noen ganske kinky år med innavl for når kusiner og fettere skal få barn sammen...

 

En bonus:

"19:30 And Lot went up out of Zoar, and dwelt in the mountain, and his two daughters with him; for he feared to dwell in Zoar: and he dwelt in a cave, he and his two daughters.

19:31 And the firstborn said unto the younger, Our father is old, and there is not a man in the earth to come in unto us after the manner of all the earth:

19:32 Come, let us make our father drink wine, and we will lie with him, that we may preserve seed of our father.

19:33 And they made their father drink wine that night: and the firstborn went in, and lay with her father; and he perceived not when she lay down, nor when she arose.

19:34 And it came to pass on the morrow, that the firstborn said unto the younger, Behold, I lay yesternight with my father: let us make him drink wine this night also; and go thou in, and lie with him, that we may preserve seed of our father.

19:35 And they made their father drink wine that night also: and the younger arose, and lay with him; and he perceived not when she lay down, nor when she arose." - Genesis 19:30 - 35

 

Barna vokste opp og levde fullverdige liv.

Med de defektet som er sansynlig etter så nær incest...

 

Oppfordring til mord:

-Drep alle ikke-kristne og ikke-jøder:

Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed. (Exodus 22:19)

-Drep hekser:

You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17)

-Drep homofile:

"If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13)

-Drep spåkoner:

A man or a woman who acts as a medium or fortuneteller shall be put to death by stoning; they have no one but themselves to blame for their death. (Leviticus 20:27)

-Drep de som slår sine foreldre:

"Whoever strikes his father or mother shall be put to death. (Exodus 21:15)"

-To linjer senere kommer gullkornet "Drep dem som forbanner sine foreldre":

"And he that curseth his father, or his mother, shall surely be put to death (Exodus 21:15) "

- Død for de utro:

"If a man commits adultery with another man's wife, both the man and the woman must be put to death. (Leviticus 20:10)"

-Drep barn av syndere:

"Make ready to slaughter his sons for the guilt of their fathers; Lest they rise and posses the earth, and fill the breadth of the world with tyrants." (Isaiah 14:21)

-Oppfordring til mord, som ble utført:

"Then I heard the LORD say to the other men, "Follow him through the city and kill everyone whose forehead is not marked. Show no mercy; have no pity! Kill them all – old and young, girls and women and little children. But do not touch anyone with the mark. Begin your task right here at the Temple." So they began by killing the seventy leaders. "Defile the Temple!" the LORD commanded. "Fill its courtyards with the bodies of those you kill! Go!" So they went throughout the city and did as they were told." (Ezekiel 9:5-7)

(...)

Der slutter vi av.

Det er nok å ta av -- og jeg gidder ikke sitte hele natten.

Ett til, fra det nye testamentet:

"Whoever curses father or mother shall die" (Markus 7:10)

Markus gjentar hva profetene har sagt før ham.

 

Gode gud... Hvorfor?

-Guds veier er uransaklige.

 

Onde gud... Hvorfor?

-Fordi gud er ond.

Oppfordring til mord:

-Drep alle ikke-kristne og ikke-jøder.

 

Kritikk: Jesse:

Dette er en direkte løgn. Finn ett eneste sted I Bibelen der dette ””Drep alle ikke-kristne og ikke-jøder”” står skrevet.

Mesteparten her er fra Moseloven. Den gjaldt jødene. Og dette dreier seg om mennesker som bevisst brøt guds ord.

 

Svar til Jesse:

Les punkt 0.2

 

2.5: Injurier av guds navn, og mangel på oppfølgelse.

Mennesker kan spotte gud så mye de vil, og utallige mennesker har drept i guds navn gjennom tidene.

Når vi leser det gamle testamentet, som en ateist, og ikke som en teist -- så finner vi mange forhold som i dag ville ført til 21 år bak murene, pluss sikring.

I dag blir alle drapsmenn fenglslet -- enten de dreper i gud sitt navn, eller ikke.

Hvis vi antar at en hundredel av alle mord i bibelsk tid under guds navn var reelle -- og at halvparten av alle disse faktisk *var* i guds navn -- så har vi en del mord i guds navn som gud aldri slo ned på, selv i den perioden av historien hvor gud drepte hundretusener og gikk i sandaler og krevde at mennesker trodde.

Som sagt: I bibelsk tid var det dødsstraff for det meste som var ekkelt eller uvanlig. Gud drepte mennesker i flengetall.

Så roet han seg.

Som om...

Han døde...

 

Hvorfor hevder ikke en god gud seg når mennesker sår tvil om hans troverdighet -- og mennesker går fra ham fordi de ikke lengre kan tro?

 

Dersom gud var god... Hvorfor?

-Guds veier er uransaklige.

 

Dersom gud var ond... Hvorfor?

-Fordi han driter i alle mennesker, og ikke finner noe gøy i å få mennesker til å tro på rosa elefanter når de fleste ikke vil tro på hans løgner.

\ | /

 

3: Verden i dag og dagens mennesker.

3.1: 25% av verdens befolkning har 75% av ressursene, selv om de fattigste opprinnelig eier mest naturressurser.

Det finnes ingen god grunn.

Si fri vilje.

Si guds veier er uransaklige.

Si at mennesker har ødelagt paradiset gud skapte.

Faktum er: Hadde *alle* kristne fått rompa opp av sofaen, latt vær å bygge en eneste kirke -- og brukt *alle* pengene på å bygge skoler for de fattige, samt å betale de fattige *rett pris*; samme pris for deres varer som for norske varer, og sikret at de får samme lønn som oss nordmenn; eller at vi selger ting til de fattige med deres lønn i tankene, og ikke vår egen lønn.

Tiltakene er mange.

Å gi penger hjelper ingen.

Røde kors. Redd Barna.

De som startet selskapene er mangemillionærer.

Problemet er vel egentlig:

 

Hvorfor tillater en god gud at den kristne vesten pumper olje ut av afrika og midt-østen -- når oljen tilhører *folket* i de respektive *ikke-demokratiene*, og ikke dem vi kjøper oljen fra?

-Guds veier er uransaklige?

 

-Hvorfor tillater en ond gud at den kristne vesten pumper olje ut av afrika og midt-østen -- når oljen tilhører *folket og ikke dem som styrer?

-Fordi gud er ond?

 

3.2: Mennesker som kommer til himmelen i dag.

Hvem er det som ikke begjærer andre?

Hvem er det som ser en pen jente som lever i ett ulykkelig ekteskap, som ikke ønsker å hjelpe henne ut av det?

Hvem er det som lever gjennom ett fullbyrdet ekteskap i sorg og fortvilelse?

Hvem følger bibelen til punkt og prikke (slik den skal leses)?

 

Hvorfor kommer disse sosiopatene til himmelen -- og ikke mennesker som fungerer i det daglige, snille mennesker som går ut av ett ekteskap fordi de ikke makter å utsette barna for mer krangling?

 

Hvorfor ønsker den gode gud bare sosiopater og psykopater i himmelen?

 

Hvorfor ønsker den onde gud bare sosiopater og psykopater i himmelen?

 

3.3: Mennesker disintegreres fra genetikkens side.

Mennesker kan ikke leve evig.

Punktum finale.

For å utdype: For hver celledeling i kroppen, forsvinner det ytterste leddet av våre DNA-strenger.

I løpet av 200 års levtid vil vi ha kommet så langt inn i DNA-et at menneskecellene dør eller utvikler seg spontant.

Hva skjer når cellene slutter å formere seg?

Hva skjer med gammel hud?

Den gjøres om til støv...

Mennesker som blir noen år over 200 vil dø på grunn av disintegrering, hvis ikke andre ting ødelegger først. Slik som mangel på røde blodceller eller infeksjoner.

 

Hvorfor satte en god gud en øvre grense for hvor lenge vi kan leve?

 

Hvorfor satte en ond gud en øvre grense for hvor lenge vi kan leve?

 

3.4: Bakterier og mutasjon.

Bakterier er livsviktig for menneskene.

Uten bakterier ville menneskene hatt store problemer med å fordøye tungt fordøyelig mat og omdanne og forberede vitaminer som vitamin K og folsyre til en form mennesker kan bruke.

Mennesket ville ikke overlevd uten bakterier.

Bakterier er uten tvil levende. Alt levende er i følge bibelen skapt av gud.

Dermed kan vi trygt anta at gud har skapt tuberkolose (som dreper 2 millioner mennesker i året), syfilis, miltbrann og spedalskhet (med fler), er gudegitte gaver til mennesket.

Hvis ikke disse farlige bakteriene er skapt av gud, er de resultat av mutasjon.

Mutasjon er som oftest skadelig og fører til blant annet arvelig beinskjørhet og arvelig kreft.

 

Dermed må vi anta at gud har skapt minst en av disse, da bare gud er en gud.

 

Hvorfor ville en god gud påført oss en eller begge av disse, hvis gud var god -- når han kunne hatt en plan for utviklingen og kun skapt fordelaktige bakterier?

-Guds veier er uransaklige...

 

Hvorfor ville en ond gud påført oss en eller begge av disse, hvis gud var ond -- når han kunne hatt en plan for utviklingen og kun skapt fordelaktige bakterier?

-Fordi han er... ond.

\ | /

 

4: Gudespørsmålet.

4.1: Hvorfor tro på en gud?

Gud gir ingen svar.

Ateister og forskere mener at årsakene til livet og universet har ett naturlig svar.

De kristne og teistiske mener at årsakene til livet og universet har et overnaturlig svar.

 

...

Problemet her er at de fleste teister ikke vet noe om naturen.

De fleste teister, akkurat som de fleste ateister, vet lite om forskning, biologi, astronomi, fysikk, meningen med livet også videre.

Poenget er..:

Det trenger ikke være noe mer.

Hvis det finnes en teistisk gud -- og han skapte alt...

Så er teistene tilbake på samme plan som ateistene:

"Hvorfor lever vi?"

Bibelen gir ingen svar. Bibelen sier at gud skapte menneskene -- men gir ikke ett definitivt og logisk svar på hvorfor han skapte menneskene.

At gud skapte verden er ikke mer sansynlig enn at verden alltid har fantes, men at livet først startet nå.

Hvis du ruller en hundre-og-førti-fire-millarder-sidet-terning: Hvor stor sjanse er det for at du ruller 6 ti ganger på rad?

Ikke med det første.

Hva hvis du rullet i praktisk talt evig tid?

Før eller siden ville det skjedd. Du ville fått serien 6, 6, 6, 6, 6, 6, 6, 6, 6, 6.

Før *eller* siden.

 

Å si at noe er usansynlig uten å forstå kaoset vi lever i er *veldig* ignorant -- som fører oss over på punkt 4.2:

 

4.2: Tingenes iboende faenskap.

-Jorden er en brennende kule av gasser, metaller og ikke-metaller.

Se på jorden som ett grillkull som gløder i midten. Det er slik jorden er i dag.

Jorden er en gigantisk marshmellow som er kullsort utenpå, og brenner inni.

-Solen er en brennende klump med gass som spyr ut radioaktive stoffer og stråling som ville drept alt liv på jorden uten magnetfelter og ozon-gass.

-ALT følger naturlovene -- og alt vi ser er en eller annen form for kaos.

-ALT i naturen er giftig. Det finnes giftig H3O; kreftfremkallende vannmolekyler -- i alt vann.

-Biler og vulkaner spyr ut karbonmonoksid (CO) gass; som er giftig.

De absolutt fleste grunnstoffer er radioaktive over en periode på noen milliarder år.

Alle stoffer lader ut over tid, og sender ut stråling.

-Jorden har en ubetydelig levealder, og er over midtlivskrisen for lenge siden.

 

Hvorfor skapte den gode guden universet kaldt og øde og fullt av dødelig stråling, kometer og asteroider over alt -- og ikke slik at vi kunne ferdes over alt når ressursene på jorden en dag er brukt opp og solen død?

 

Hvorfor skapte den onde guden universet kaldt og øde og fullt av dødelig stråling, kometer og asteroider over alt -- og ikke slik at vi kunne ferdes over alt når ressursene på jorden en dag er brukt opp, og solen dør?

\ | /

 

Jeg forstår ikke kristne.

Å tro på gud må være noe vi har igjen fra apene -- for guder er prisgitt ignoranse og menneskers evne til å fylle inn løgn der mennesker enda ikke har gode svar.

 

Jeg kan forstå en ond, sarkastisk og sadistisk gud...

Men ikke en god...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anse dette som et preventivt innlegg: om du tenker på å påstå at det moral er objektivt, og kommer fra Gud, så må du svare på Euthyphro-dilemmaet.

 

Jeg mener forøvrig at Gud, ifølge sine egne standarder (som sies å være objektive) og mine (som jeg villig innrømmer er subjektive, men ganske vanlige) er en skikkelig ondskapsfull, maktsyk fyr. Om dettte ikke er åpenbart ved å lese diverse religiøse skrifter, så kan jeg begrunne det bedre senere. Nå gjeder det å få seg litt søvn :yes:

Lenke til kommentar
Det overrasker meg overhodet ikke. Du kan kanskje gammelgresk og -hebraisk også? :)

8063668[/snapback]

 

Nei, jeg må innrømme at den hebraiske samlingen ble kjøpt for moro skyld, og for å imponere damene. Den greske derimot har jeg skjønt en del av ved hjelp av orbøker og lignende. Visste du forresten at det i den greske Bibelen sies at Jesus ble hengt opp på en "stauros". Altså ikke et kors.

Lenke til kommentar
Ifølge wikipedia og div. gresk-engelske nettordbøker er stauros gresk og betyr kors.

 

Men det finnes jo en god del bibelske feiloversettelser mellom språkene.

8063746[/snapback]

 

Nei, det er feil. Begrepet stauros er i ettertid gitt denne kors-betydningen. Korset dukker ikke opp i kristenheten før i år 300 da keiser Konstantin tok dette i bruk. Om du søker på nettet vil du se at dette er noe som er kraftig debattert.

Lenke til kommentar

Til jesse:

 

"Wow" er et uttrykk for å vise at man er imponert, begeistret etc.

Jeg skrev "wow" fordi jeg ble imponert, og "Fantastisk skrevet!" fordi jeg syntes at det var meget bra skrevet. Noe mer du vil ha inn med teskje?

 

Edit: Skulle ikke quote i tråden her. Beklager.

Endret av BrageC
Lenke til kommentar
Til jesse:

 

"Wow" er et uttrykk for å vise at man er imponert, begeistret etc.

Jeg skrev "wow" fordi jeg ble imponert, og "Fantastisk skrevet!" fordi jeg syntes at det var meget bra skrevet. Noe mer du vil ha inn med teskje?

 

Edit: Skulle ikke quote i tråden her. Beklager.

8063915[/snapback]

 

Du sa bare ikke hvem det var til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...