555555 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) angående om å få dekket lastebil førerkort hvordan skriver jeg en god søknad viktige punkter. har ikke fullført vgs. har lyst å jobbe som sjåfør. ingen mulighet for å betale dette selv skriv en søknad for meg plz. Endret 1. mars 2007 av 555555 Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Hvis du hadde sett litt på sidene til nav hadde du funnet dette Tviler sterkt på at noen som ikke kjenner deg vil skrive en søknad for deg, med mindre du betaler de for det. Endret 1. mars 2007 av TommyTheGun Lenke til kommentar
555555 Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Hvis du hadde sett litt på sidene til nav hadde du funnet dette 8051224[/snapback] det var jo til stor hjelp. NOT som jeg skrev jeg er ikke så god på dette. derfor jeg trengte hjelp Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Få en som jobber på nav til å hjelpe deg da, det er jo tross alt det jobben deres er. Mye betaler du for en søknad a? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Tommy ga deg faktisk en god side, jeg gir fem kroner på at du ikke har lest lenger en første setningen. Skriv din egen søknad, det virker ikke som du akkuratt vil jobbe, når du ikke engang gidder å skrive søknad. Sier litt. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Stillingsanalyse Søknaden du skriver må være i direkte samsvar med stillingsteksten. Du må derfor gjennomgå teksten nøye for å se om du fyller kravene stillingen setter. Hvis du foretar en stillingsanalyse og bruker stillingsanalyseskjema har du et bedre utgangspunkt for å lage en skreddersydd og målrettet søknad. Tips for søknadsskriving Jobbsøknaden skal fortelle litt om deg til arbeidsgiver og hvorfor du er rett person for jobben. Søknaden skal være kort og poengtert. Du bør legge mest vekt på hvorfor du ønsker jobben, hvorfor du bør ansettes og hva du kan tilføre bedriften. Skriv en ny søknad til hver jobb du søker. Du kan godt bruke samme formuleringer og så videre, men tilpass søknaden til hver ny stilling du søker. Søknaden må være ryddig i form og innhold og bør maks være på en side. Skriv enkelt og naturlig, unngå selvfølgeligheter. Informasjon om vekttall, kurskoder og datoer med mer tar du med i CV-en din. (Med mindre det er særskilt interessant for jobben du søker). Fokuser på hva du kan og ikke hva du mangler av kvalifikasjoner. Få noen andre til å lese gjennom søknaden, for å se på utforming og eventuelle stavefeil. Det er antallet søknader du skriver og kvaliteten på disse som avgjør om du kommer til intervju. Innledning – skriv kort om hvor du har fått opplysninger om jobben fra Skriv hvorfor du har lyst på akkurat denne jobben Hvorfor din bakgrunn kan ha stor verdi/betydning for arbeidsgiver Hvordan dine kvalifikasjoner og erfaring oppfyller kravene til arbeidsgiver Hva du har utrettet så langt og hvilken relevans dette har for jobben Hvilke spesielle erfaringer og egenskaper du har Avslutning - husk å opplyse om at du kan gi mer informasjon for eksempel på et intervju. Hva du bør gjøre før søknaden og CV-en sendes Les gjennom søknaden din. Virker den overbevisende? Er CV-en oversiktlig og fullstendig? Har du fått attestert kopier av vitnemål og attester, dersom det er bedt om dette? Er konvolutten merket slik det står i annonsen? Når søknad og CV er sendt Du må være tilgjengelig på telefon. Sjekk e-post og posten din ofte! Noen arbeidsgivere sender ut et bekreftelsesbrev på at søknad er mottatt. Dersom du ikke har hørt noe kan du kontakte arbeidsgiver entil to uker etter søknadsfristen. Åpen søknad Dette er en søknad som sendes selv om ikke arbeidsgiver har lyst ut noen ledige jobber. Hvorfor sende åpen søknad? Arbeidsgiver kan ha behov for folk, men har ikke hatt tid til eller ønske om å lyse ut stillingen Du slipper å være en blant mange søkere. Hvis du ikke får jobb der og da, så beholder kanskje arbeidsgiver søknaden din til senere. Kanskje tipser arbeidsgiver andre arbeidsgivere om deg. Hvordan kan du gå fram? Innhent informasjon om aktuelle bedrifter, for eksempel fra Internett, gule sider, sentralbord, bedriftens årsmelding og nettverket ditt. Tenk over hvem du har lyst til å sende en søknad til. Du kan også ringe arbeidsgiver og spørre om det er greit at du sender en åpen søknad. Etter at søknaden er sendt til bedriften kan du ringe for spørre om du kan få komme å presentere deg. Vær godt forberedt for møtet. Det er ikke sikkert du får jobbtilbud der og da, men avtal hvordan dere skal holde kontakten videre. (Dette ser forresten femti ganger ryddigere ut på NAVs sider) Dette skal være mer enn nok tips til å klare å skrive din egen søknad. For meg så virker det ikke som om du trenger hjelp til å skrive søknad, du gidder bare ikke. Endret 1. mars 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
555555 Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Tommy ga deg faktisk en god side, jeg gir fem kroner på at du ikke har lest lenger en første setningen. Skriv din egen søknad, det virker ikke som du akkuratt vil jobbe, når du ikke engang gidder å skrive søknad. Sier litt. 8051228[/snapback] men helvete da dette er ikke en jobbsøknad.. men en søknad om å få dekket kurset... er det så vanskelig å skjønne eller? Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Du trenger ikke ta den tonen der, jeg prøver faktisk bare å hjelpe. Lenke til kommentar
555555 Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Du trenger ikke ta den tonen der, jeg prøver faktisk bare å hjelpe. 8051233[/snapback] vis du vil hjelpe så skriv søknaden for meg Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Det er litt vanskelig å skjønne når du ikke formulerer deg riktig i verken første eller andre innlegget. Nå skjønner vi hva du vil frem til, nå er det lettere å hjelpe deg. Den siden der hjelper nå faktisk uansett. si meg, hvorfor skal noen gidde å dekke et kurs for en som ikke engang gidder å skrive sin egen søknad? Som jeg sa tidligere, du trenger ikke hjelp, du gidder bare ikke. Endret 1. mars 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Du trenger ikke ta den tonen der, jeg prøver faktisk bare å hjelpe. 8051233[/snapback] vis du vil hjelpe så skriv søknaden for meg 8051234[/snapback] Men da må du betale, tid er penger. Lenke til kommentar
555555 Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Det er litt vanskelig å skjønne når du ikke formulerer deg riktig i verken første eller andre innlegget. Nå skjønner vi hva du vil frem til, nå er det lettere å hjelpe deg.Den siden der hjelper nå faktisk uansett. si meg, hvorfor skal noen gidde å dekke et kurs for en som ikke engang gidder å skrive sin egen søknad? Som jeg sa tidligere, du trenger ikke hjelp, du gidder bare ikke. 8051235[/snapback] som jeg skrev jeg er ikke god på og skrive den slags søknad... derfor jeg ber om hjelp her. trenger vel bare max 10 setninger på den søknaden.. så come on hjelp meg .. skal poste søknaden senere idag Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Kan godt hjelpe deg, men trenger da mere opplysninger. På hvilket grunnlag søker du stønad? Er du på attføring? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå