Gå til innhold

Drevkabinett 5,25" eSATA


amundsf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er altså ut etter et drevkabinett (et eksempel så det ikke blir noen missforståelser) hvor jeg kan ha DVD-brennerene mine. Utfordringen er bare at jeg ikke ønsker å benytte USB som tilkobling til PCen, men eSATA. Og et slikt drevkabinett sliter jeg med å finne.

 

Oppsettet vil bli slik:

 

IDE-brenner skrus fast i et kabinett

IDE-brenner -> konverterer fra IDE til SATA -> overgang mellom SATA til eSATA -> eSATA kontakt på HKet...

 

I prinsippet trenger jeg altså egentlig bare et kabinett å skru fast brennerene i, og det holder sånn sett med "åpen løsning" bak. Altså at man kobler kablene direkte til brennerene. Finnes det noe slikt noe?

 

Imidlertid vil det jo være en fordel med kjøling, og de sitter jo ofte bak. Finnes det noen kabinetter som kombinerer dette?

 

Det må da finnes noen enkle slike kabinetter som jeg kan benytte? Alt jeg trenger er jo egentlig noe som holder brennerene litt på plass...

 

- Amund

 

PS! Skulle det finnes kabinetter med eSATA kontakter hadde jo det vært enda mer genialt selvsagt... :)

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hadde nå egentlig tenkt eSATA da. Har nesten valgt HK ut fra å få 2 eSATA utganger :p Jeg sier nesten.

 

EDIT: Og finnes det overganger firewire-> IDE da? Dessuten har jeg akkuratt bestilt overgangen mellom IDE og SATA :/ Og: Vil firewire kunne takle to brennere SAMTIDIG i 12/16x hastighet? Jeg regner med at hvis bare de overgangene fungerer godt vil eSATA takle det greit ettersom IDE gjør det...

 

 

Men hvis ikke finnes noen slike som jeg ønsker: Er det egentlig så mye vanskeligere enn å bare nappe ut "dekslet" på baksiden på de kabinettene der? Og bare la kabelen gå direkte inn... Kan jo egentlig ikke være så mye vanskeligere?

 

Bare sørge for å ha en litt lang kabel, så man kan trekke den igjennom kabinettet først...

 

Eller skaper en DVD-brenner så mye varme at man MÅ ha vifta bak der?

 

Hvis man er litt heldig eventuelt så tar man jo en kniv og lager et høl i dekslet bak da - så får man jo vifta og...

 

Noen som eventuelt har et tips til et godt slikt 5,25" drevkabinett? Altså glem eSATA og alt, bare jeg får et kabinett hvor jeg kan lage et hull i plata bak :)

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Tja, hadde nå egentlig tenkt eSATA da. Har nesten valgt HK ut fra å få 2 eSATA utganger :p Jeg sier nesten.

 

EDIT: Og finnes det overganger firewire-> IDE da? Dessuten har jeg akkuratt bestilt overgangen mellom IDE og SATA :/

 

 

Men hvis ikke finnes noen slike som jeg ønsker: Er det egentlig så mye vanskeligere enn å bare nappe ut "dekslet" på baksiden på de kabinettene der? Og bare la kabelen gå direkte inn... Kan jo egentlig ikke være så mye vanskeligere?

 

Bare sørge for å ha en litt lang kabel, så man kan trekke den igjennom kabinettet først...

 

Eller skaper en DVD-brenner så mye varme at man MÅ ha vifta bak der?

 

Hvis man er litt heldig eventuelt så tar man jo en kniv og lager et høl i dekslet bak da - så får man jo vifta og...

 

Noen som eventuelt har et tips til et godt slikt 5,25" drevkabinett? Altså glem eSATA og alt, bare jeg får et kabinett hvor jeg kan lage et hull i plata bak :)

8061530[/snapback]

 

Kan du ikke bruke s-ata portene inne i HK da? Spør dumt jeg nå, eller er det ikke plass i kabinettet?

Lenke til kommentar

Først: Hvis du ikke har gjort det, les edit'en min i avsnitt nr. 2 over.

 

1. De blir nok fulle ja. Må ha et par-tre kontrollere i tilleg (RAID-oppsett 2*4 disker = 8 + 1 raptor disk utenfor RAID = 9 + 1 IDE disk, men det har jo ikke noe å si her...).

 

2. Hvis man kan holde kabinettet "lukket" er jo den en fordel da...

 

3. Er det noen 5,25" eksterne drevkabinetter med SATA-kontakter på utsiden da?

 

EDIT: Tror kanskje jeg forstod hva du mente nå. Du tenker vel rett og slett på å ha brennerene internt i PCen du. Problemet er at der sitter det to slike. Og med "bare" 8 5,25" brønner...

 

Kunne selvsagt satt en av de på utsiden i stedet, men ønsker helst ikke det...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Et kjapt skudd i blinde. Men hadde det ikke vært enklere å flytte noen disker ut, og brennerne inn? Er enklere å finne 3.5" kabinett med eSATA mener jeg.

 

Edit; Aha, det ønsker du ikke ja .. Jaja, da ble det værre.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Et kjapt skudd i blinde. Men hadde det ikke vært enklere å flytte noen disker ut, og brennerne inn? Er enklere å finne 3.5" kabinett med eSATA mener jeg.

8061665[/snapback]

 

Ja, eller bare godta Firewire tilkobling. Jeg ser ikke noe problem i å kjøre optiske enheter i et eksternt firewirekabinett. F.eks noe Slikt

 

Jeg har sett litt rund, men ingen tilbyr slike med eSATA. alle mulige SCSI varianter, USB og Firewire er det nok av.

Lenke til kommentar

Svar til BeFs:

Problemet er at jeg ikke bare kan flytte noen disker ut. Jeg må flytte 4 stk. ut pga. at jeg har to slike som jeg linka til over...

 

Og det blir så jævlig mye styr med 4 disker på utsida... Kabler inn via tomme PCI-slotter og bare rot :whistle:

 

Derfor syns jeg det hadde vært genialt med de to brennerne på utsida hvis de kunne kobles til med eSATA...

 

Hadde jeg kunnet flytte bare to disker ut derimot......... (da hadde jeg jo kunnet koblet de opp mot eSATA...)

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Ja, eller bare godta Firewire tilkobling. Jeg ser ikke noe problem i å kjøre optiske enheter i et eksternt firewirekabinett. F.eks noe Slikt

 

Du mener altså at firewire takler to brennere samtidig i 12x hastighet? Da er det jo et alternativ ja.

 

Jeg har sett litt rund, men ingen tilbyr slike med eSATA. alle mulige SCSI varianter, USB og Firewire er det nok av.

 

eSATA er forsåvidt ikke nødvendig. Hvis jeg kunne fått i IDE eller vanlig SATA så hadde det holdt lenge det. Konvertere har jeg tilgang til.

 

Ellers har jeg ikke helt gitt opp håpet om å mekke litt på et kabinett selv da. Å snike kabelen direkte inn altså. Men da er bare spørsmålet hvilken variant som best egner seg for det...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Svar til BeFs:

Problemet er at jeg ikke bare kan flytte noen disker ut. Jeg må flytte 4 stk. ut pga. at jeg har to slike som jeg linka til over...

 

Og det blir så jævlig mye styr med 4 disker på utsida... Kabler inn via tomme PCI-slotter og bare rot  :whistle:

 

Derfor syns jeg det hadde vært genialt med de to brennerne på utsida hvis de kunne kobles til med eSATA...

 

Hadde jeg kunnet flytte bare to disker ut derimot......... (da hadde jeg jo kunnet koblet de opp mot eSATA...)

8061724[/snapback]

 

Skal du kjøpe DVD brenneren nå? I så fall kan du kjøpe SATA brennere, sette dem i et ekstern kabinett, som jeg linket til lenger oppe, et uten tilkoblinger bak. De var å få kjøpt. Koble deretter DVD brennerene med SATA kabel på eSATA kontaktene bak.

 

Rart om det ikke skulle være hull bak på et slikt kabinett så du kan tre kablene igjennom. Lim dem inne i, eller i åpningen på det eksterne kabinettet, så de ikke løsner fra brennerene hvis du flytter på kabinettet.

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe DVD brenneren nå?

 

Nei, har brennerene. Ellers hadde jeg nok kjøpt SATA ja.

 

I så fall kan du kjøpe SATA brennere, sette dem i et ekstern kabinett, som jeg linket til lenger oppe, et uten tilkoblinger bak. De var å få kjøpt. Koble deretter DVD brennerene med SATA kabel på eSATA kontaktene bak.

 

Dette eller det andre du tenker på nå?

 

Rart om det ikke skulle være hull bak på et slikt kabinett så du kan tre kablene igjennom. Lim dem inne i, eller i åpningen på det eksterne kabinettet, så de ikke løsner fra brennerene hvis du flytter på kabinettet.

 

Av eksterne 5,25" kabinetter har jeg bare sett dette. Og der satt vifta på plata bak slik at hvis man fjernet den fjernet man også kjølingen... Og plata var tett.

 

Men er jo av en litt annen type de kabinettene du har linket til - så kan jo godt være at det er mulig å tre inn noe der ja :)

 

 

*Phu* Blir nesten sliten av dette jeg :D Rekker jo ikke å svare engang;)

 

- Amund

 

EDIT: Bilde nederst til høyre her er jo forresten beviset på at det siste tipset ditt i alle fall kan stikkes kabler inn i.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Skal du kjøpe DVD brenneren nå?

 

Nei, har brennerene. Ellers hadde jeg nok kjøpt SATA ja.

 

I så fall kan du kjøpe SATA brennere, sette dem i et ekstern kabinett, som jeg linket til lenger oppe, et uten tilkoblinger bak. De var å få kjøpt. Koble deretter DVD brennerene med SATA kabel på eSATA kontaktene bak.

 

Dette eller det andre du tenker på nå?

 

Rart om det ikke skulle være hull bak på et slikt kabinett så du kan tre kablene igjennom. Lim dem inne i, eller i åpningen på det eksterne kabinettet, så de ikke løsner fra brennerene hvis du flytter på kabinettet.

 

Av eksterne 5,25" kabinetter har jeg bare sett dette. Og der satt vifta på plata bak slik at hvis man fjernet den fjernet man også kjølingen... Og plata var tett.

 

Men er jo av en litt annen type de kabinettene du har linket til - så kan jo godt være at det er mulig å tre inn noe der ja :)

 

 

*Phu* Blir nesten sliten av dette jeg :D Rekker jo ikke å svare engang;)

 

- Amund

8061814[/snapback]

 

 

Lest litt:

 

12X DVD hastighet tilsvarer ca 16MB/s dvs 32MB/s for 2 stk

 

Firewire IEEE1384a klarer ca 50MB/s. Hvis du klarer å bruke Firewire sparer du deg mye tull og halvløsninger da.

Lenke til kommentar
Skal tenke over den.

 

Men du fant ikke et sted som solgte den minste av de to MaPower kabinettene du linka til?

 

Den store er jo litt unødvendig stor og kanskje unødvendig dyr...

8061891[/snapback]

 

Har ikke det, men de store butikkene kan kanskje skaffe hvis man spør dem. Ellers må du kanskje handle fra utlandet. (Amerikansk selskap)

 

SATA brennere koster 400kr stk...... Du har ikke et vanlig lite PC kabinett du kan putte dem i da?

Lenke til kommentar
Har ikke det, men de store butikkene kan kanskje skaffe hvis man spør dem. Ellers må du kanskje handle fra utlandet. (Amerikansk selskap)

 

Da får jeg vel sende noen mail da hvis dette er alternativt jeg ender opp med :)

 

SATA brennere koster 400kr stk...... Du har ikke et vanlig lite PC kabinett du kan putte dem i da?

 

Vel, ikke drevkabinett i alle fall.

 

Og det er nok ganske lite aktuelt. Jeg kommer nå trolig til å bruke i overkant av 7.000 på PCen uansett, riktignok dekkes en 3.000-4.000 inn av at jeg har fått refundert noen penger fra komplett og solgt noen av de gamle delene. Men alikevel må jeg ut med 3.000-4.000 som jeg overhodet ikke hadde tenkt å bruke på data nå...

 

Så å bruke 800 kroner på å bytte ut to brennere som fungerer UTMERKET er nok ganske uaktuelt :-) Dessuten brenner jeg ikke så ofte lenger så er ikke verdenskrise dette:)

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Så å bruke 800 kroner på å bytte ut to brennere som fungerer UTMERKET er nok ganske uaktuelt :-) Dessuten brenner jeg ikke så ofte lenger så er ikke verdenskrise dette:)

 

- Amund

8061985[/snapback]

 

Kanskje noen andre har et tips i saken. Jeg ville faktisk vurdert å skaffe et nytt kabinett. Et større et. Kan for bli en like billig, og mye bedre løsning enn å mekke ting på utsida.

 

Nå logger jeg av. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...