Gå til innhold

overklokking av E6300 CPU ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om jeg skal klokke min CPU litt. Jeg har aldri klokket noe så trenger litt hjelp!

Jeg vil ikke klokke så mye, men hva er merkbart og ikke varmer opp så sykt?

Jeg har en Intel C2D E6300 CPU, et Asus P5B hovedkort og Corsair XMS2 (1GB) RAM.

Jeg har ikke stock kjøler, men vet ikke om denne akkurat kjøler mer enn stock. Nå har PCn stått på i et par dager og PCn ligger på 27 grader, CPU 40 grader og HD 30.

Noen som kan hjelpe litt?

Mvh Kristoffer!

Endret av kristoffer2200
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gå inn i BIOS og klokke :p

du har Intel, de klokker bra så¨din kan komme lett med det hk opp i 2.4 ja

8038526[/snapback]

Ja, jeg vet jeg skal gå inn i bios å klokke :p

Så akkurat det hjalp ikke meg så veldig. Hva skal jeg stille på ?

Edit: 2.4Ghz høres greit ut mener jeg også ;)

Endret av kristoffer2200
Lenke til kommentar
Det jeg strengt tatt trenger hjelp med er hva jeg skal stille på! Noen som kan fortelle meg det :p

8038808[/snapback]

P5B Deluxe: Bios screens

Ta en titt her!

Hvis jeg var deg ville jeg fulgt den guiden, men vært litt forsiktig med vcore. I det oppsettet øker han volten ganske mye. Prøv deg frem med lav vcore først, tror du skal klare å klokke litt selv ved å ha ALLE vcore instilllingene på Automatisk

Håper det hjelper, det hjalp meg...:thumbup:

Lenke til kommentar

Eneste valget jeg egentlig kan fikse særlig på er der det står 266.(1066 \ 4)

Hva kan jeg sette den til? Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan regne det ut! :p

Kan jeg prøvde først å ha vcore til auto eller skal jeg sette den til noe annet, og hva kan det være ?

Endret av kristoffer2200
Lenke til kommentar

266*multi som åp din cpu er ca:7

da blir det 266*7= ca 1.8Ghz

hvis du øker 266 som er FSB til f.eks 300 så blir det slik

300*7= 2.1Ghz

men husk temp og at FSB altså 266 skal ganges med 2 da får du frekvensen ram kjører på, det er viktig

tror du har 800Mhz ram så da kan du kjøre cpu din helt til 400*7 eller mer for den saks skyld men...

Lenke til kommentar
266*multi som åp din cpu er ca:7

da blir det 266*7= ca 1.8Ghz

hvis du øker 266 som er FSB til f.eks 300 så blir det slik

300*7= 2.1Ghz

men husk temp og at FSB altså 266 skal ganges med 2 da får du frekvensen ram kjører på, det er viktig

tror du har 800Mhz ram så da kan du kjøre cpu din helt til 400*7 eller mer for den saks skyld men...

8039385[/snapback]

Takk for at du kom med dette! :p:love:

Jeg hadde funnet ut at min multi var på 6(Som da var feil). Jeg tok ta 400*6 som da utgjorde 400.

Men det var altså på 7 som da utgjorde 2800. Da ville ikke PCn boote noe som helst. Jeg tok den av. På igjen. Ingenting ville skje. Jeg tok av PCn+PSU i rundt 5 minutter, mens jeg tenker på at jeg har ødelagt alt :p(Kan jeg vel resette bios da) og går på laptopen oppe for så å lese inlegget ditt! :p

Jeg går ned igjen! Da kommer det Overclock failure og jeg gikk til Setupen for å fikse det :) Jeg tok den ned til 300 for å sjekke. Nå når jeg tok på PCna 267 til 300. Da ligger ligger CPU på 41 grader :) Jeg har ikke endret noe annet enn å ta frden som du sa på 2.1 GHz.

Jeg tror jeg skal gå opp til 360*7 som da gjør at jeg får 2.5Ghz.

Lenke til kommentar
bra jeg kommer til noe nytte da ;)

moror og klokke ikke sant, men hade du multi 6 eller 7 :hmm:

8039564[/snapback]

Jeg brukte Multi 6 så jeg fucket det litt til.

Så det var visst 7 ;)

Det var ikke akkurat vanskelig med så enkel overklokking, men jeg tar opp til 2.5 nå så får PCn stå noen timer så får jeg se tempen.

Hva bør den ligge under egentlig?

Lenke til kommentar
jeg sier max 50grader load jeg da

selv er min (celeron D) på max 41grader :)

last ned et gratis program som heter orthos (kan være skrive leif) du, det sjekker cpu for feil

hvis du har klokket din for langt så kan det hende du kjører programt en stund men så får du feil (engelsk :p )

8039662[/snapback]

Skal se om jeg finner programmet.

Men jeg lurer på om hovedkortet mitt har sperre eller hva. Jeg tok rett fra 2.1Ghz til 2.5Ghz. Da ville den ikke boote. Gikk til 2.3Ghz. Ville fortsatt ikke boote. Tok til 2.2Ghz da ville den plutselig boote igjen. Lar den stå på 2.2Ghz en stund så får jeg se hva som skjer. Ligger på 42 grader idle nå.

Lenke til kommentar
det finnes noe som heter volt modding som du sikkert må gjøre hvis du vil komme lengre.

desverre kan jeg ike noe om volt og slikt, men kan si at det er farlig

Asus P5B skal jo være en flittig klokker så du skal klare bedre en 2.2 ja :dontgetit:

8039791[/snapback]

Hehe. Jeg kan om volt og alt slikt ;) Hehe

Men jeg tørr ikke å begynne med det på egen elektronikk nå, men kanskje jeg gjør det en annen dag ;)

Lenke til kommentar

Bare en liten ting før du begynner med volt-modding. :)

Hvilken CPU Vcore bruker du?

Du bør komme opp til 2GHz+ med standard volt.

Kan vi få volt på NB og RAM også?

Eneste jeg evt. ville modda på P5B er VDimm, hvis du ikke skal klokke veldig høyt da. Den er litt lav. Hvis du ikke har C2-ver.

EDIT:

Sjekk disse instillingene i BIOS:

Spread Spectrum -Disable

PCI - 33,33

PCI-Ex 100/101

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Nå har jeg klokket den til 2.3GHz. Da har den en temp på 44 idle. Det er litt høyere enn det jeg er vant med, men jeg tok stresstest når jeg kjørte den på 2.2GHz. Da sto testen i 25 minutt før jeg avbrøt den for det kom ingen error, så får jeg ta ny stresstest imorgen.

Den lå da maks på 55. Nå har den gått opp 1-2 grad idle med 0.1GHz mer så det burde vel fortsatt gå greit :)

Lenke til kommentar
det finnes noe som heter volt modding som du sikkert må gjøre hvis du vil komme lengre.

desverre kan jeg ike noe om volt og slikt, men kan si at det er farlig

Asus P5B skal jo være en flittig klokker så du skal klare bedre en 2.2 ja :dontgetit:

8039791[/snapback]

Herregud! Han er akuratt kommet inn i klokkeverdenen, og dere begyner å anbefale han å begynne å lodde på hovedkortet, ro dere litt nå da :nei:

Med det hovedkortet, så burde du klare 3,5ghz, så det er nok ikke hovedkortet som stopper deg.

Om du ikke kommer lengere enn 2,3, så kan du kanse prøve å sette opp volten littegranne, bare passe på temperaturen, max 70 grader load temp vil jeg si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...