Gå til innhold

Godkjenne oppsett av deler til encoding/lagringsPC


Anbefalte innlegg

Gå rett til post 3 for å finne oppsettet av PC som jeg nå har funnet.

 

Hei!

 

Jeg sendte her om dagen inn mitt HK som retur til komplett. Det ble testet deffekt, og ettersom de ikke hadde flere HKer av brikkesettet 478 er jeg blitt kreditert. Jeg VURDERER derfor å bytte ut store deler av PCen i stedet for å skaffe meg et middels 478 HK fra en av butikkene som fortsatt har dette brikkesettet på lager...

 

Så jeg tenker altså på å kjøpe nytt. Dette vil i så fall innebære nytt:

 

* HK

* CPU

* Skjermkort

* RAM

 

Andre deler tror jeg at jeg skal beholde fra den gamle PCen. Som strømforsyning, en haug med disker, diskkontrollere, skjerm, tastatur/mus osv.

 

Hva jeg har av annet utstyr som skal brukes i PCen kan sees i den posten her, og de som ønsker mer bakgrunnsinformasjon så står det meste i den tråden der. Dette er noe av det jeg kunne tenkt meg:

 

1. Ikke MSI HK. Har hatt mange MSI kort. Syns det stort sett alltid har vært problemer. Så nå har jeg lyst til å prøve noe annet. Asus? ABIT?

 

2. PCen brukes mye som en lagringsPC, og også en del videoredigering.

 

3. Bør kunne spille på den - men svært skjeldent. Så ikke villig til å legge mye i dette.

 

4. Lavt strømforbruk er selvsagt bra, men ikke primært fokus her...

 

5. Av litt mere konkrete ting kan jeg nevne

* 1 (helst 2) eSATA.

* 3-4 vanlige PCI-slotter (har et par diskkontrollere av typen PCI som jeg helst vil slippe å bytte...)

* Mange SATA porter, og gjerne støtte for å kjøre RAID direkte fra HK (så i alle fall at en del Asus kort hadde støtte for dette - veit ikke om dette er standard i dag jeg?)

* Har også sett at en del asus kort som har to nettverkskontakter. Absolutt ikke noe ufravikelig krav, men for å si det slik så likte jeg tanken :thumbup:

 

Sikkert flere ting, men det kommer på... Lite er vel absolutt, men noen tanker...

 

Dette er hva jeg i første omgang kunne tenkt meg noe hjelp til:

 

1. Noen som kan komme med noen anbefalling av HK merke? Det meste av informasjon skal jeg klare å finne selv. Men akuratt hvilket merke sliter jeg på... Her er det jo mye erfaring som spiller inn, og jeg har stort sett altså hatt MSI...

b. I tillegg lurer jeg også på hva som er forskjellen på brikkesettene P965 og G965.

 

2.

a. Regner med at Core 2 Duo er CPU-typen for meg? Noen som har innvendinger/ kunne tenke seg å bekrefte?

b. Har jeg mye nytte av 4MB cache i stedet for 2MB? Kombinert 2 MB cacheøkning og en økning fra 2,13 Ghz til 2,4Ghz er dette verdt prisøkningen på 800 kroner for min bruk? Veit det er personlig hva en ting er verdt, men kunne godt tenkt meg å hørt om det forbedrer ytelsen noe vesentlig...

 

3. Skjermkort: Akuratt kjøpt dette. Håper på å få bytta det ;) Uansett, ønsker i den "nye" PCen omtrent samme ytelse på skjermkortet. Men da altså PCIe... Kan egentlig bare kjøpe det samme i PCIe? Eller noen typer på PCIe som gir mer ytelse for pengene?

 

4. RAM: Etter det jeg har sett ser det ut som om HKene stort sett søtter PC-4300, PC-5300 og PC-6400 minne. Det blir 5300 eller 6400 tror jeg. For bruken min: Er det noe poeng i å legge i penger for å få 6400?

b. Hva annet (med unntek av antall MB, og hastighet som vel er bestemt av PC-5300/6400) er det som er viktig? Jeg har jo blant annet sett disse tallrekkene mange ganger. F.eks. 4-4-4-12. Noe jeg trenger å legge vekt på?

c. Merke?

 

 

Kom gjerne med konkrete forslag - fint hvis også begrunner :)

 

Håper noen har noe å komme med. Spesielt når det gjelder HK merke så er jeg helt blank på hvem jeg skal velge...

 

 

- Amund

PS! Valgte denne delen av forumet selvom mange av spørsmålene pr. nå er spørsmål som kunne vært stilt enkeltvis i de respektive forumene. Men for å slippe en haug med tråder kombinert med at tråden forhåpentligvis etterhvert vil handle om å "sy sammen" PCen så valgte jeg dette forumet...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå kommet frem til noen deler via div. tråder i "spesial forumene". Dette er hva jeg pr. nå har kommet frem til:

 

Handleliste Komplett. (Bare se vekk fra den bøyavlasteren - må bare huske å ta med en pakke eller to med slike når jeg skal kjøpe PCen ;) )

 

1. Noen som har noen formening om oppsettet samlet sett?

a. Kompabilitet

og b. Støynivået på denne PCen skulle vel bli ganske OK?

 

2. Planen er så å klokke E6600'en opp til ca. 3,0 Ghz. Dette skal etter hva jeg har fått opplyst være ganske trygt.

a. Dette stemmer?

b. Men det kunne kanskje gjort seg med en ny CPU-vifte? Hvis dette skal bli noe av bør den helst medføre begge disse kravene: 1) Bedre kjøling.... og 2) Stillere. Noen tips?

c. Etter hva jeg har forstått trenger man ikke overklokke RAM i dette tilfellet mer enn at man ikke trenger ytterligere kjøling.

 

3. Skjermkortet skulle det også gå an å overklokke noe har jeg fått opplyst. Har dette noe å si opp mot CPU/RAM-klokking eller har dette bare med skjermkortet eksplisitt å gjøre?

 

4. Jeg trenger et litt spesielt 5,25 eksternt drevkabinett. Fint hvis folk tar en titt her og ser om man skulle ha noen tips...

 

- Amund

Lenke til kommentar

b. Men det kunne kanskje gjort seg med en ny CPU-vifte? Hvis dette skal bli noe av bør den helst medføre begge disse kravene: 1) Bedre kjøling.... og 2) Stillere. Noen tips?

 

- Amund

8060818[/snapback]

 

Kjøler

 

VIFTE

 

Vifta kan også anbefales som kabinettvifte. Fåes i 80, 92 og 120mm. 120mm viftene er stillest, men de andre bråker heller ikke voldsomt da:)

Lenke til kommentar

Har faktisk en 3-4 MIST vifter i kabinettet :D Litt usikker på dimmensjonen akkuratt nå.

 

Men det er ingen brukbare hos komplett a? Microplex er så jævlig dyre på frakt hvis man bare skal ha noen sånne småting... Bør liksom helst bestille en del av gangen når man handler av dem. Og akuratt nå trenger jeg ikke noe annet av dem :hrm:

 

EDIT: I tillegg til Komplett kan MPX være aktuell, men da må det gå litt kjapt. Har en odre inne der. Så vil da helst få tipset mens jeg kan slette eksisterende ordre, slik at jeg da kan legge inn en ny "fellesordre" for det jeg allerede har bestilt + vifte/ kjøling.

 

EDIT2: OK, Microplex har redusert fraktgebyret ganske mye ja. Da er det kanskje aktuelt... Men hvis komplett skulle ha noen OK, så kom gjerne med tips. Kommer uansett ikke til å bestille vifte før jeg bestiller resten av delene...

 

Men hvis komplett har noen OK, så tar jeg kanskje og sparer den hundrelappen. For jeg har jo ikke tenkt å overklokke ekstremt, kun moderat. Og da ville jeg kanskje trodd at selv Komplett har noen OK vifter? :tease: Uten at jeg egentlig har noensomhelst peiling.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Jeg har i løpet av få timer tenkt å bestille PCen nå. Så hvis noen har noen kommentarer så hører jeg gjerne de nå! :)

 

Selvsagt spesielt negative ting, men gjerne også positive. Slik at jeg kan bli sikker på at det er greit å bestille.... :cool:

Lenke til kommentar

:thumbup:

Jeg har i løpet av få timer tenkt å bestille PCen nå. Så hvis noen har noen kommentarer så hører jeg gjerne de nå!  :)

 

Selvsagt spesielt negative ting, men gjerne også positive. Slik at jeg kan bli sikker på at det er greit å bestille.... :cool:

8081816[/snapback]

 

Vell, kunne blitt billigere med dette da.

Raskere RAM og et veldig klokke venlig hovedkort.

Billigst ser ut til å være Amentio.

 

Egentlig er det jo bare RAM (som er minimalt tregt) og hovedkortet som stikker litt ut i det oppsettet ditt, ellers var det bra. :thumbup:

Lenke til kommentar

Først: Jeg hadde bestilt delene før du posta, så var uansett for seint for å få gjort noe...

 

Vell, kunne blitt billigere med dette da.

 

Det kan alltid bli billigere :p

 

Grunnen til at jeg valgte det ABIT HKet var fordi det fikk veldig mye skryt. Også likte jeg at det var 2 eSATA porter :cool:

 

Skjermkortet ble valgt pga. DDR3 minne.

 

Raskere RAM og et veldig klokke venlig hovedkort.

Etter det jeg veit skal QuadGT også være rimelig bra til å klokke :)

 

Og så lenge jeg kun skal opp på ca. 3 Ghz, så har jeg fått opplyst at RAMen ikke trenger å bli klokka engang. Og hvis jeg skulle ønske det skal den greie opp mot 1Ghz uten ekstra kjøling. Jeg har ikke tenkt å klokke så veldig, så tror RAMen skal holde :)

 

 

Egentlig er det jo bare RAM (som er minimalt tregt) og hovedkortet som stikker litt ut i det oppsettet ditt, ellers var det bra.  :thumbup:

 

Hva mener du med at HKet stikker seg ut forresten? Du mener det stikker seg negativt ut? Når jeg spurte etter HK på hk-forumet fikk det en del skryt....

 

 

Men takk for hjelpen! Jeg ble i alle fall en del mer sikker på at det er et helt OK+ oppsett jeg har plukka ut :D

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...