DeltaSniper Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hvor kan man bli skarpskytter i førstegangstjenesten? Vet at man kan bli det i Panserbataljonen, men de har innrykk i januar, og det er ikke optimalt for meg. Har 2.bataljon skarpskyttere (oppsatt med NM149, eller evt. AG3 med kikertsikte og tofot)? Og hva med Porsanger Jegerbataljon og GSV? Og hvordan bør jeg trene for å bli plukket ut som skarpskytter? Har snakket med en tidligere skarpskytter, og han sa at skyteferdighetene ikke var så viktig, for dette er det letteste å lære seg (det er jo sant). Nå skal det sies at jeg ikke er noen dårlig skytter heller. Men han jeg snakka med sa at selvdisiplin/tålmodighet, fysisk og psykisk styrke, navigasjonsevner, lærevlije/trenbarhet/motivasjon og hukommelse/kyndighet er viktigere enn skyteferdighetene. Hvis noen her faktisk har vært skarpskyttere i førstegangstjenesten, hadde det vært topp å høre om deres erfaringer og anbefalinger. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Trur denslags varierer ganske mykje frå år til år, på kva tropp-, kompani- eller bataljonsjefane ønsker. Er sjølv i 2bn akkurat no, og har iallefall inntrykk av at her ikkje er nokon skarpskyttarar. Endret 25. februar 2007 av Arve Systad Lenke til kommentar
supern- Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) 4 gardekompani (ifølge en annen på forumet) Endret 24. mars 2007 av supern- Lenke til kommentar
DeltaSniper Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Og husk at det er langt ifra så gøy å være sniper som det ser ut på filmer osv. 8022866[/snapback] Hehe, det er jeg fullstendig klar over, men det er mange som tror at det er som i filmen Sniper ja...Men sannheten er annerledes, vi snakker ligge i en myr full av sørpe, du fryser, er trøtt, sluten og sliten, kan ikke bevege deg i tilfelle du blir oppdaget, plutselig kjenner du at du må drite, fram med plastpose (jeg stopper her jeg ) Men takker for svarene Lenke til kommentar
supern- Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) hehe, da så Endret 13. juni 2007 av supern- Lenke til kommentar
MovieMarius Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 DFS Altså du må være medlem i Det Frivillig Skyttevesen Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Jeg kan anbelfale jegerkompaniet på porsangmoen. De har endret litt på opplegget fra i for-fjord, og derfor kan man ikke lenger bli skarpskytter i førstegangstjenesten. Dette har med at skyteferdighetene til de vernepliktige ikke er god nok. Men om du har en drøm om å bli skarpskytter, kan du derimot verve deg etter endt år i tropp 2 (jegerkompaniet), forså å gå over til tropp 1 (profftroppen). Her vil du få muligheten til å være med på skarpskytterkurs både i inn og utland, forså å reise på utenlandsoppdrag som skarpskytter, om du er god nok til å skyte da såklart Sjangsen for at du kommer gjennom året som jeger, og ender opp i tropp 1, og blir lagets skarpskytter anser jeg som svært liten. Men har du viljen, er det ingenting som kan stoppe deg Kan også anbefale at du melder deg inn i HV (Heimevernet). Herunder hv-innsats eller hv-016. Her vil du også ha sjangsen til å bli skarpskytter. Men disse valgene kan du ikke velge før du har fullført førstegangstjenesten. Edit: Skal også nevnes at du må ha god tålmodighet for å bli skarpskytter. Du må tåle å ligge stille i dagesvis (ja dagesvis) uten å røre på deg. Ikke en gang dobesøk er gyldig grunn for å bevege seg fra stilling. Da driter man på pose mens man ligger nede Man skal i tillegg kunne tenke selvstendig, ta rette besluttninger, ha perfekt syn og ikke minst hørsel. Lykke til! Endret 22. november 2007 av Gnomenz Lenke til kommentar
trøls Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Kan også anbefale at du melder deg inn i HV (Heimevernet). Herunder hv-innsats eller hv-016. Her vil du også ha sjangsen til å bli skarpskytter. Men disse valgene kan du ikke velge før du har fullført førstegangstjenesten. Jo, det kan man. Vi hadde egen skarpskyttertropp på HVUV i 2005. Lenke til kommentar
pavement Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 ingeniør battaljonen har en gren som heter sting. de har i allefall minst 2 lag med skarpskyter par disiplin og tålmodighet og viljestyrke er kanskje det viktigste av alt da du trossalt må ligge rolig i på det værste dagevis. sting kan lokke med våpen som: AG3 MG3 M140 (elns.) .50 caliber skapskyter riffle. ble fort veldig kjent gjennom filmen shooter. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg kan anbelfale jegerkompaniet på porsangmoen. De har endret litt på opplegget fra i for-fjord, og derfor kan man ikke lenger bli skarpskytter i førstegangstjenesten. Dette har med at skyteferdighetene til de vernepliktige ikke er god nok. Men om du har en drøm om å bli skarpskytter, kan du derimot verve deg etter endt år i tropp 2 (jegerkompaniet), forså å gå over til tropp 1 (profftroppen). Her vil du få muligheten til å være med på skarpskytterkurs både i inn og utland, forså å reise på utenlandsoppdrag som skarpskytter, om du er god nok til å skyte da såklart Sjangsen for at du kommer gjennom året som jeger, og ender opp i tropp 1, og blir lagets skarpskytter anser jeg som svært liten. Men har du viljen, er det ingenting som kan stoppe deg Kan også anbefale at du melder deg inn i HV (Heimevernet). Herunder hv-innsats eller hv-016. Her vil du også ha sjangsen til å bli skarpskytter. Men disse valgene kan du ikke velge før du har fullført førstegangstjenesten. Edit: Skal også nevnes at du må ha god tålmodighet for å bli skarpskytter. Du må tåle å ligge stille i dagesvis (ja dagesvis) uten å røre på deg. Ikke en gang dobesøk er gyldig grunn for å bevege seg fra stilling. Da driter man på pose mens man ligger nede Man skal i tillegg kunne tenke selvstendig, ta rette besluttninger, ha perfekt syn og ikke minst hørsel. Lykke til! pff ... du trenger ikke å løfte en finger for å komme inn i jegerkompaniet. Letteste jobb i verden. Snakker av erfaring Skarpskytter i forsvaret er uansett bare noe drit, det er ikke mye hollywood inne i bildet. Det eneste du gjør er å fryse, fryse litt til og eventuelt få litt frostskader om du er av den ignorante typen. Å skyte med 12.7 rifla får du uansett om troppen din har en på depoet. Det holder ihvertfall i massevis for meg Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Vi hadde en skarpskytter på hvert lag der jeg var, KampEskadronen på Rena. Det fine med Kampeskadronen er at man er markør, så man slipper mesteparten av ventinga, får beskjed når fienden er på vei, og får bare med seg actionen. I tillegg driver blir du en del av europas beste militære treningssystem og driver stort sett med krigføring med lasersystem der du får uttelling for skuddene dine selv i trening. Lenke til kommentar
zaYa Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Forsvaret har ingen egen avdeling for skarpskyttere... Tydeligvis ikke vært satset så høyt på det. Likevel, i Heimevernet har de kurs, om dette. Dette er et rent skarpskytter kurs, men ingen fast avdeling. Viser til link Forsvarsnett om HVSKS Skarpskytter Kurs kk... sant som folk sier, i de fleste tilfeller blir det mye venting. Skal du oppleve litt mer enn å ligge i en skog å vente i opptil 4 om gangen, kan jo folk faktisk prøve seg i US Army. Selv om det er krav som stilles. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Kan også anbefale at du melder deg inn i HV (Heimevernet). Herunder hv-innsats eller hv-016. Her vil du også ha sjangsen til å bli skarpskytter. Men disse valgene kan du ikke velge før du har fullført førstegangstjenesten. Jo, det kan man. Vi hadde egen skarpskyttertropp på HVUV i 2005. Ikkje det same. Gnomenz snakker om distriktene, der du vil kome når du er på repetisjonsøvelse, HVUV er fyrstegongsteneste. Men det stemmer at det er ein skarpskyttartropp på HVUV (Heimevernets Utdanningssenter Værnes). Det er iallfall denne kontigenten (eg er inne no), so eg reknar med det vil vere det vidare ogso. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Kan også anbefale at du melder deg inn i HV (Heimevernet). Herunder hv-innsats eller hv-016. Her vil du også ha sjangsen til å bli skarpskytter. Men disse valgene kan du ikke velge før du har fullført førstegangstjenesten. Jo, det kan man. Vi hadde egen skarpskyttertropp på HVUV i 2005. Ikkje det same. Gnomenz snakker om distriktene, der du vil kome når du er på repetisjonsøvelse, HVUV er fyrstegongsteneste. Men det stemmer at det er ein skarpskyttartropp på HVUV (Heimevernets Utdanningssenter Værnes). Det er iallfall denne kontigenten (eg er inne no), so eg reknar med det vil vere det vidare ogso. Ja, jeg skjønner da det. (Har vært innom HVUV, HV-F og HV-I, så jeg kjenner til systemet.) Det er dog viktig å presisere at man også kan være skarpskytter under fgtj. i HV, hvilket var min intensjon med innlegget. Og uten å uttale meg for skråsikkert, vil jeg anta at sksk.tjeneste fra fgtj. gjør det enklere å bli sksk. i HV-I senere. Endret 26. desember 2007 av trøls Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Førstegangstjeneste vet eg ikke, men dersom drømmen er å bli skarpskytter kan du sette som mål å bli Spesialjeger. Viss du kommer inn som spesialjeger vil du etter hver få forskjellige valg om hva du vil spesialisere deg som; Sanitet, Sniper, Eksplosiver, osv.. Men det er som sagt _LITT_ mer enn bare førstegangstjeneste Lenke til kommentar
Zazzera Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) ingeniør battaljonen har en gren som heter sting. de har i allefall minst 2 lag med skarpskyter par disiplin og tålmodighet og viljestyrke er kanskje det viktigste av alt da du trossalt må ligge rolig i på det værste dagevis. sting kan lokke med våpen som: AG3 MG3 M140 (elns.) .50 caliber skapskyter riffle. ble fort veldig kjent gjennom filmen shooter. Før jeg kommenterer videre på dette, vil jeg først og fremst fremheve forskjellen på en skarpskytter og en snikskytter. Det virker som ordet skarpskytter blir brukt på samme måte som det engelske ordet sniper, og dette er i stor grad galt. I hvilken grad forsvaret skiller mellom disse to er jeg ikke sikker på, men en norsk ordbok hvil gjøre forskjell. Dersom vi heller forstår det norske ordet skarpskytter som det engelske ordet sharpshooter, blir det lettere å se forskjellen. Ett skarpskytterlag opperer som en del av ett vanlig lag på samme måte som ett kanonlag eller ett MG-lag. Dere kan deployeres på egenhånd, men sett ovenifra vil du være en ressurs for å øke kapasitene til laget ditt. En snikskytter, som er det jeg forstår er det du ønsker å være, er noe helt annet igjen. Hvilke kapasiteter ett snikskytterlag bidrar med, er jeg litt usikker på, men jeg regner med at primæroppgaver vil være rekognosering, etteretning og, til en viss grad, å forstyrre fiendens kommandostruktur, og å ta ut spesifikke mål. Videre, når det gjelder STINGs skarpskytterlag, er kravene heller lave for å bli skarpskytter. STING har, sist gang jeg sjekket, fire skarpskytterlag, to i STING 1 og to i STING 2. Medlemmene i disse lagene er valgt ved slutten av rekruttperioden, og derav har troppsjef bare soldatene i troppene å velge mellom. Litt over middels skyteferdigheter, evne og ønske til å lære mer skulle holde. Egentlig er skarpskytterlagene i STING kalt for EOD-skytterlag, og utgangspunktet er at de skal kunne ta ut miner og EOD-er på avstand; derav bruken av M82A1 i tillegg til M149s. Jeg vil for all del annbefale tjeneste i IngBn/PingKp/STING fordi det er en variert, interessant tjeneste med gode muligheter for IntOps, men det høres ikke ut som det er den type tjeneste du er ute etter. Jeg forstår det slik at du har en viss forståelse om hva det innebærer å være snikskytter, og jeg lurer på hva motivasjonen din er, når du vet hvor kjipt det er? Endret 3. februar 2008 av Zazzera Lenke til kommentar
DeltaSniper Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Kommet noen gode svar her nå, takker for det. Zazzera: Virker som du har peiling på dette, du tar dog feil angående at jeg ikke er interessert i IntOps. Er faktisk interessert i dette. Hvis jeg trives i det grønne, skal jeg nok også verve meg i Forsvaret for noen år, kanskje jeg tilogmed prøver meg på FSK/HJK eller MJK, får se. Angående det siste du sa, så er jeg motivert for dette pga at jeg er glad i skyting, glad i jakt (inkludert jakt som innebærer å ligge stille i flere timer for å vente på evt. dyr og så skyte kun ett skudd), og glad i å "se uten å bli sett". Liker også å gå lange turer og å orientere. Jobber/trives også best sammen med få makkere, liker å ta beslutninger på egen hånd, samt at jeg har en veldig trang til å bli best, uansett. Men er det andre avdelinger enn de du nevnte som tilbyr god snikskytter/skarpskytter-utdanning? Ja, jeg ser alle de andre svarene, men andre avd. du vet om er bra på området? Kystjegerne kanskje? BTW; snakket litt med to kompiser angående snipere her om dagen, og han ene mente at snipere bør være små og lave, sånn 170-175 høye, for at de skal ha liten vekt å drasse på samt at de er små mål. Han andre mente det motsatte, at de burde være høye (190+-), men dog slanke, for at de skal kunne gå fort (lange bein) over lang tid, samt bære tung sekk. Jeg personlig tror ikke at høyde har NOE å si for hvor god man blir innen emnet, men kanskje idealhøyden er mellom 175 og 185? Ikke vet jeg. Endret 11. februar 2008 av DeltaSniper Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Personligheten og ferdighetene dine som teller. Forresten så ikke ta utgangspunkt i sniperfilmer, det ekke sånn det funker. Se hvordan SAS trener snipere, eller hvordan Navy Seals trener snipere. De har noen gode filmer på Youtube som forklarer hvordan sniperschool fungerer. Det betyr ikke at norge stiller snipere på lik linje som de, men det vil alikevel gi det et innblikk i hvordan de opererer. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 For å komme gjennom skarpskytter opptak bør du ha god fysikk, god holdning og være pliktoppfyllende. personlig ville jeg valt 1 års tjeneste som skarpskytter, enn halvt år i f.eks HV grunnen til dette er at du får trent lenger...er begrensa hvor mye man greier å lære en helt fersk gutt på 3-4 måneder(rektrutten er lik alle andre type lag...soldatferdigheter) om skarpskytting. Lenke til kommentar
LandoVanNuffel Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Er forskjell på ordentlig skarpskytter (sniper) (slik som f eks shooter, jarhead) og designated marksman, dvs skaprskyttere som opererer sammen med troppen og laget som skarpskytterkapasitet for avdelingen. I 2BN hadde vi 2 mann i slike skarpskytterpar pr tropp i det ene kompaniet, i det andre hadde hele lag 1 i troppen sksk utdanning (nm rifla), men de fungerte som oftest som vanlige stormsoldater. I støttekompaniet til 2 bataljone var det så vidt jeg vet 2 mann som fikk opplæring på 12.7 rifla. Jeg er usikker, men tviler egentlig på at man får en skikkelig sniper opplæring i Norge utenom i spesialstyrkene. Som sagt skal jeg ikke si det sikkert. Men mener å ha hørt at HV's skyteskole er forsvarets kompetansesenter på skyting og kursene der skal visst ha godt ord på seg. Men som designated marksman kan det jo hende du får med deg mer action og mer moro uten de verste drite-i-pose-oppholdene.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå