Moskus Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Hei! Jeg har laget/redigert/funnet/herjet med en liten klasse i VB.NET som lar meg sende epost fra min Pocket PC (bruker Exchange normalt, men av og til er det hendig å kunne sende mail med en annen adresse som avsender). Den fungerer fint. Men hva må jeg ta med av "encoding" for å få med norske tegn? Noen som vet? Har brukt denne: http://en.wikipedia.org/wiki/SMTP#Sample_communications Endret 23. februar 2007 av moskus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Ufattelig at ingen av dem som har vært innom her vet hvordan man gjør det? Setter umåtelig pris på all hjelp! Lenke til kommentar
tasle Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Jeg kjenner ikke VB.Net, og hvis jeg forstår deg rett er det content encoding du vil fram til. I Delphi bruker jeg: Content-Type: text/plain, charset="iso-8859-1" content-Transfer-Encoding: base64 (evn. quoted-printable). Antar du har de samme mulighetene ... sånn pluss/minus 3 desibel Endret 25. februar 2007 av tasle Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg kjenner ikke VB.Net, og hvis jeg forstår deg rett er det content encoding du vil fram til. I Delphi bruker jeg:Content-Type: text/plain, charset="iso-8859-1" content-Transfer-Encoding: base64 (evn. quoted-printable). Hva det kodes i er forsåvidt ikke så nøye, det er jo tekst som sendes over nett uansett. Og dette er akkurat det jeg leter etter! Bare hvor skal dette plasseres? Og er det dette så er en såkaldt "custom header"? Kanskje du har et eksempel [...]sånn pluss/minus 3 desibel ... og takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Mail_T..._communications Så vidt jeg husker sendes Content-Type sammen med resten, på akkurat samme måte som feks. subjekt/til/fra. Med andre ord, jeg *trooor* dette er gyldig. S: 220 www.example.com ESMTP PostfixC: HELO mydomain.com S: 250 Hello mydomain.com C: MAIL FROM:<[email protected]> S: 250 Ok C: RCPT TO:<[email protected]> S: 250 Ok C: DATA S: 354 End data with <CR><LF>.<CR><LF> C: Subject: test message C: From: [email protected] C: To: [email protected] C: MIME-Version: 1.0 C: Content-Type: text/plain, charset="iso-8859-1" C: Content-Transfer-Encoding: base64 C: Hello, C: This is a test. C: Goodbye. C: . S: 250 Ok: queued as 12345 C: QUIT S: 221 Bye Endret 25. februar 2007 av Jonas Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Det må være et ekstra linjeskift etter siste header. MIME-header er ikke nødvendig om meldingen ikke er multipartet. Content-type skrives slik: Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1 Så er det jo viktig å encode teksten som det man setter som Content-transfer-encoding. Denne er ofte satt til quoted-printable, som betyr at man encoder teksten som quoted-printable (sjokk! ). Alle spesialtegn blir da encodet på en spesiell metode. Base64 er stort sett bare brukt i spam og i vedlegg. Siden det ofte blir brukt i spam vet jeg også at spamassassin gir base64-meldinger noen poeng. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) strMessage = "MAIL FROM:" & _from & ControlChars.CrLf & _ "RCPT TO:" & _to & ControlChars.CrLf & _ "Mime-Version: 1.0" & ControlChars.CrLf & _ "DATA" & ControlChars.CrLf & _ "date:" & _date.ToString & ControlChars.CrLf & _ "from:" & _from & ControlChars.CrLf & _ "to:" & _to & ControlChars.CrLf & _ "cc:" & _cc & ControlChars.CrLf & _ "bcc:" & _bcc & ControlChars.CrLf & _ "Content-Type: text/plain, charset=iso-8859-1" & ControlChars.CrLf & _ "Content-Transfer-Encoding: 8bit" & ControlChars.CrLf & _ "subject:" & _subject & ControlChars.CrLf & _ _body & ControlChars.CrLf & _ "." & ControlChars.CrLf Dim sendBytes As [Byte]() = Encoding.UTF8.GetBytes(strMessage) ns.Write(sendBytes, 0, sendBytes.Length) OK, jeg er fremdeles lost. Prøvde med Dim sendBytes As [byte]() = Encoding.ASCII.GetBytes(strMessage), men den returnerer kun "?" for æ, ø og å (tror jeg da)... Hva skal jeg sette for "Content-Transerf-Encoding" med tislvarende Encoding til byte (alternativer er ASCII, UniCode, UTF7 og UTF8). Jeg har prøvd med "7bit"/"UTF7", "8bit"/"UTF8" og diverse andre. Hvorfor skal det være så vanskelig? (Det er bare å innrømme at jeg er fjern på e-post og koding. ) Endret 26. februar 2007 av moskus Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Du må vel bruke Content-Type: text/plain, charset=UTF-8 som header, hvis du sender den i UTF-8 format? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Jo, men dessverre virker det som at trenden er at serveren i andre enden ikke forstår UTF-8... ? Men gav opp det, og prøver nå å lage en standard konverter til quoted-printable. Endret 2. mars 2007 av moskus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå