Mr.SS Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Hei, Jeg lurer på en ting: Jeg har hørt at du ikke skal spille inn på mange forskjellige kassetter pga. det sliter på "båndet" i kamera. Derfor har jeg holdt meg til et merke, TDK. Dog. nå skal jeg importere en film (med mitt eget kamera) fra en kassett merket Sony, og som ikke har blitt tatt opp internt i mitt kamera, gjør det noe? Endret 19. februar 2007 av Mr.SS Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hei, Jeg lurer på en ting: Jeg har hørt at du ikke skal spille inn på mange forskjellige kasetter pga. det sliter på "båndet" i kamera. Derfor har jeg holdt meg til et merke, TDK. Dog. nå skal jeg importere en film fra en kasett merket Sony, og som ikke har blitt tatt opp internt i mitt kamera, gjør det noe? 7979035[/snapback] Det bør ikke gjøre noe som helst, så lenge det er to dv-kameraer det er snakk om(andre vet jeg ikke noe om). Når det så gjelder det første du skriver, så har jeg aldri hørt om det før, og stiller meg tvilende til påstanden... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Grunnen til at man skal holde seg til kun et merke i kameraets levetid, er at man kan risikere ødelagte opptak med digital støy om man mikser merker ukritisk. Grunnen er at de forskjellige merkenes smøremidler kan reagere uheldig med hverandre og lage kliss på videohodet. Du kan mikse taper en gang i blant, men rens kameraet med en rensetape etter du har brukt det andre merket. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Tviler egentlig ikke på at det stemmer, men kan noen dokumentere fra pålitelige kilder at det ikke lønner seg å mikse forskjellige merker? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Tviler egentlig ikke på at det stemmer, men kan noen dokumentere fra pålitelige kilder at det ikke lønner seg å mikse forskjellige merker? 7985390[/snapback] Noen dokumentasjon har jeg ikke, men min personlige erfaring viser at hva jeg har blitt fortalt stemmer. Jeg har utelukkende brukt Panasonic-taper, og har ikke renset videokameraet mitt én eneste gang. Hvorfor "mine" kunder som har mikset taper må rense kameraet hele tiden er uvisst, men det kan komme av nettopp dette. Og skal man tro de mange erfaringene her på forumet, så virker det som det er flere "bigamister" som har problemer enn de som er "monogame" (en litt søkt sammenligning, men visse likheter finner man faktisk :!: ) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Tviler egentlig ikke på at det stemmer, men kan noen dokumentere fra pålitelige kilder at det ikke lønner seg å mikse forskjellige merker?Om Adam Wilt er ei påliteleg kjelde, so kan eg iallfall vise at det er noko i det: Mixing different brands of tape: In DV's early days, Sony and Panasonic tapes used different lubricants, and if you used one brand a lot and then switched to the other, incompatibilities between the lubricants (which get deposited on heads and tape guides) could cause VTRs to jam up or the heads to clog, sometimes permanently. Supposedly the lubricants were made compatible starting in 1997, but I'm still hearing horror stories about these problems in the summer of 2002.[...] Anecdotal evidence would seem to indicate that the biggest problems occur when one brand of tape is used exclusively for a long time, and then the other brand's tape is used: instant mess! If one switches back and forth between the different tape brands frequently, say, switching between Sony and Panasonic every three or four tapes, the problems don't seem to appear. Frequent switching apparently prevents a critical mass of one lubricant building up in the transport; switching tapes may clean off accumulations of gunk before they get heavy enough to cause problems. Whether this is really a solution, or if frequent switching only leads to a longer-term buildup of cross-contamination pollution on the tapes themselves, is unknown. [...] Thus there appear to be two general approaches to this problem: Pick one brand of tape, and “stick” with it (sorry about the pun!). You simply won't see the problem. If any foreign brand of tape comes into your facility, do not put it into your VTR; make a FireWire dub of it onto your chosen tape brand on your machine, using the client's camcorder or VTR as the source deck. Interchange tape brands frequently, so the gunk from one never builds up a critical mass inside the transport to jam up the other tape when it's inserted. Always clean the heads when changing brands, too. Problems with tape interchange of this sort seem to be reduced by using a tape cleaner in between the different tapes. Especially in this instance, do not rewind and reuse the cleaning tapes; you'll just be mixing old gunk with new if you do so. Also, do not wait until you've run one pass on the new brand tape and seen blockies or dropouts: using the cleaning tape at this point may only polish the gunks firmly into the heads. Clean the heads before inserting the new tape. Legg det i spoiler fordi det er eit relativt langt sitat. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Always clean the heads when changing brands, too.Ja, dette er viktig. Men samtidig bør det nevnes at å bruke rensetape mye kan slite på videohodet og over tid ødelegge det. Å bytte videohodet er meget kostbart. Rensetape bør altså brukes minst mulig. Som sagt bruker jeg utelukkende Panasonic kassetter på mitt ca. 3 år gamle kamera, og har aldri hatt behov for (eller benyttet) rensetape på det. Altså... bruk hovedsaklig ett merke, og hvis du absolutt MÅ bruke et annet merke... bruk rensekassett. Å bruke en rensetape som unnskyldning for at du selv bruker mange forskjellige merker er både en tungvint, dårlig og over tid kostbar løsning. Merk også at jeg med "merke" mener fabrikant. Om du bytter forskjellige typer kassetter fra for eksempel Panasonic, så gjør ikke dette noe. Det er å bytte mellom forskjellige fabrikanter (som Sony, Panasonic, TDK, JVC osv..) som ikke er bra. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Fint med litt "dokumentasjon", takk incanus. Og ang. rensekassetter, etter å ha jobbet en stund på audio video verksted i forbindelse med skolegang sitter jeg med den erfaring at rensekassetter (våte og tørre) omtrent ikke har noen effekt hvis man bruker den etter at problemer oppstår, de klarer bare ikke å fjerne skiten som sitter fast (iallefall på normale videospillere), brukes de derimot mer jevnlig (2-3 ggr i året hvis man filmer litt oftere enn på juleaften og ved spesielle anledninger) så tar de skiten før den fester seg ordentlig. Vi brukte vanlig kopipair dynket med isopropanol sprit og la det inntil trommelen og dyttet den rundt (manuelt), det var MYE mer effektivt og skadet ikke hodene heller. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Kan være at det er forskjell på de gamle videospillerne og nyere kamera, men jeg fikk låne et relativt dyrt mini-DV kamera for noen år siden for å filme noen scener til en dokumentar. Kameraet var ikke brukt på 2-3 år, og både avspilling og opptak ble nektet. Det var bare digital støy, og kameraet stoppet av seg selv etter 5-10 sekunder. 20+10 sekunder med rensetape ordnet problemet totalt. Så joda... rensetape fungerer fint det, selv om det kanskje er mer effektivt om man bruker det før problemene oppstår. Min erfaring er derimot at det sjelden er behov for rensetape, og at man ved bruk en gang i måneden eller annenhver måned sliter alt for mye på videotrommelen til at det er lurt. Videotrommelen på en profesjonell DV-avspiller på skolen jeg gikk på ble fort ødelagt fordi enkelte trodde det var lurt å kjøre 10 sekunder rensetape nesten hver dag før man satt seg ned for å redigere. Når trommelen begynte å bli slitt fikk man sporadisk digital støy, og da kjørte de selvsagt rensetapen enda mer fordi de trodde det var støv og skitt. Hele trommelen måtte skfites, og det var DYRT! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå