KoKo_ Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hei! Har satt sammen en ny maskin 8800GTS, 2*2GB OCZ DDR RAM. E6600, Asus PB5 HK. MIST 500W PSU. Har en mistanke om hvor feilen ligger. CPU-power-connectoren på HK er 4pin, fra PSU går det bare n 8 pin som kan passe, bruker 4 av disse pin'ene til CPU power. Er det kanskje ikke bra nok? Når jeg starter opp så starter alle vifter, det lyser grønt (tor jeg, jeg er fargeblind) på lyset nede til høyre. Powerknappen funker, DVD-spilleren har strøm. Jeg har koblet til strøm til skjermkort. Hva kan være grunnen? Om det er CPU-power som er grunnen, hva gjør jeg, siden det ikke finnes en 4 PINS connector på PSU... Dette haster, for jeg vi gjerne komme i gang... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hvis det er cpu-power connectoren som skaper feilen tror jeg det går an å få tak i en 8 til 4-pins overgang. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Jeg har nå prøvd med poweret fra den gamle PC'en. (Dro bare over hovedstrøm, GPU og CPU strøm mens den stod i det gamle kabinettet). Samme feilen. Har prøvd med en av RAM-brikkene om gangen. Prøvde uten RAM for å se hva som ksjedde, da fikk jeg noe beeping fra speakeren. Har jeg grunn til å frykte at det er CPU som er i ustand? (Det er vel fysisk umulig å sette den feil vei?) Mulig det også kan være skjermkort? Alle vifter starter opp. Det lyser grønt (HK har strøm) på hovedkort. Kommer ingen lyd fra speaker når jeg setter på strømmen (så lenge jeg ikke prøver uten RAM f eks). Gode tips mottas med stor takk! (Man begynner å bli deppa og smådesperat) Endret 17. februar 2007 av KoKo_ Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg har ikke tilkoblet CPU-vifte. Har passiv kjøling. (Hadde en stund en vifte med tre PIN kontakt i pluggen til CPU-vifta som er 4 PIN) HK vil ikke avbryte boot om jeg ikke har tilkoblet noe der? Hvilke tilkoblinger MÅ være ok for at en PC skal boote? Får som sagt ikke noe bilde på skjerm. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Skal det komme noen pip fra speaker når den booter? (spørsmålet er egentlig om den kanskje booter, men uten bilde..) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Skal det komme noen pip fra speaker når den booter? (spørsmålet er egentlig om den kanskje booter, men uten bilde..) 7964632[/snapback] Vel, jeg opplever dette hver dag, så det er nok ingenting uvanlig du opplever i den sammenheng. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Skal det komme noen pip fra speaker når den booter? (spørsmålet er egentlig om den kanskje booter, men uten bilde..) 7964632[/snapback] Vel, jeg opplever dette hver dag, så det er nok ingenting uvanlig du opplever i den sammenheng. 7965172[/snapback] Ikke uvanlig at det ikke kommer noen beep, eller at den ikke fungerer som den skal? Lenke til kommentar
jonraven Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg har nå prøvd med poweret fra den gamle PC'en. (Dro bare over hovedstrøm, GPU og CPU strøm mens den stod i det gamle kabinettet). Samme feilen. Har prøvd med en av RAM-brikkene om gangen. Prøvde uten RAM for å se hva som ksjedde, da fikk jeg noe beeping fra speakeren. Har jeg grunn til å frykte at det er CPU som er i ustand? (Det er vel fysisk umulig å sette den feil vei?) Mulig det også kan være skjermkort? Alle vifter starter opp. Det lyser grønt (HK har strøm) på hovedkort. Kommer ingen lyd fra speaker når jeg setter på strømmen (så lenge jeg ikke prøver uten RAM f eks). Gode tips mottas med stor takk! (Man begynner å bli deppa og smådesperat) 7963203[/snapback] Ingen beep når minne er i, men beeper når minnet er tatt ut tyder på at minnebrikken er ødelagt eller feil type... ECC minne for eks... er ikke alle HK som støtter dem... Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Hadde en tråd om oppsett her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=716234 Er det noe muffens med oppsettet? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Dette var visst vanskelig... Hvilken del er defekt tror dere? Litt surt å måtte sende dette inn... Lenke til kommentar
k1mzor Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Er det slik å forstå at strømmen til hovedkortet har 4 pin konntakt, men du finner ingen 4pin på strømmforsyninga? Jeg har samme strømmforsyning, og fant ut at den 8pin konntakten går ann å koble fra hverdandre slik at det blir to 4pin kontakter. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Dette var visst vanskelig... Hvilken del er defekt tror dere? Litt surt å måtte sende dette inn... 7974960[/snapback] Svært vanskelig å svare på. Men du skal få et "pip" i form av oppstartslyden. Kommer ingen andre pip, er det heller ikke å anta minnekonfig er feil. Forøvrig er pipesekvenser godt beskrevet i feilsituasjoner i hovedkortmanualen. Med mindre du vet at du har gjort noe feil under installasjon, så kan det bli vanskelig å feilsøke noe man ikke ser selv. Kan jo tenkes at minnet er gåent. Er heller ikke umulig at du har satt CPU feil vei i sockelen, da er hovedkortet mest sannsynlig gåent. Ei heller ikke umulig at PSU er defekt og gir for lite strøm, da starter ikke maskinen uansett. Du beskriver en situasjon som høres veldig kjent ut, men for meg var det da altså 12v kontakten på hovedkortet som jeg hadde glemt å sette inn. Alt annet startet, untatt postscreen og Windows install. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg har prøvd en annen PSU, så der ligger det ikke. (På den andre PSU'en er det en 8 PIN jeg jeg kan dele i to) Å sette CPU i feil vei tror jeg ikke jeg har gjort. Det er to spor som passer med sokkelen. Tok opp og dobbeltsjekket. Får vel bite i det sure eplet å ringe netshop... Dette kommer sikkert til å ta noen uker... Dritt! Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Har du prøvd å resette CMOS? Gjør det flere ganger og prøv også å ta ut batteriet og sette dette inn igjen. I manualen til hovedkortet ditt står det hvordan du skal resette CMOS. Dette hjalp meg med et tilsvarende problem. Lenke til kommentar
mungo Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Ingen cpu-vifte koplet til? Kan være det at den krever at ei vifte skal være koplet til. Skal endres i bios dette, men rart at du ikke kommer inn der en gang da. Lykke til videre. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hadde samme problem, bortsett i fra at det var hovedkortet som var noe galt med. Måtte sende inn igjen. Surt Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Løsningen var "kompabilitetsproblemer med RAM". Jeg ville trodd det var defekt RAM jeg da, siden jeg snakket med en fra OCZ som var sikker på at det ikke var noe problemer med sammensetningen. Bryr meg lite, PC er tilbake, bygde den i går, og alt ser ut til å fungere! (Skeptisk til VISTA, men vanesak å trykke ok for ALLE programmer inkludert ms sine egne innebygde...?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå