Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

styrketrening og diabetes (kosttilskudd)

Anbefalte innlegg

hei...

jeg er en gutt på 18 år, jeg har diabetes type 1, og har hatt det i 13 år. bruker lantus og humalog som insulin. jeg har trenet på trningsenter i litt over et år nå... trener ca 4 ganger i uka + en del annen sport.

i dag tar jeg whey proteiner før og etter trening og kaseinproteiner på kvelden.

bruker også karbohydrater under trening for å holde blodsukkeret under kontroll.

så tar jeg TN sin ATB kreatin en gang hver dag.... denne inneholder D-Pinitol som er et stoff som skal regulere blodsukkeret (ned?) hvor stor effekt har dette på diabetikere som mangeler evnen til å lage insulin selv?

noen andre tilskudd jeg bør ta som diabetiker? eller andre tips? hva er det ideele blodsukker for trening (jeg foretrekker 8-10 mmol/l. kan jeg med fordel gå over til et "rent" kreatin uten D-pinitol og heller ta D-Ribose til? siden jeg kan/må justere insulinmengen i kroppen min manuelt uansett? kom gjerne med flere tips.... håper på noen svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://sportsmedicine.about.com/cs/injuryp...a/aa022001a.htm

http://www.advantagerx.com/deand.htm

Noen direkte tips, noen ting ang diabetes og kosthold du antakeligvis visste fra før^^

Her er et litt direkte svar på det du spør om:

#  If blood sugar is under 100 mg/dL, eat grams of carbohydrate before you exercise.

# If blood sugar is excessive (over 250 mg/dL for type 2 diabetes or over 200 mg/dL for type 1, postpone exercise until you bring it down.

# Know the signs of hypoglycemia and be prepared with available snacks.

# Exercise 1 to 2 hours after a meal.

Nå gidder ikke jeg å dra frem kalkulatoren og regne om mg/dL til mmol/L, men du vet vel kanskje hvor tallene ligger selv?

God natt!

Lenke til kommentar

Tror kanskje det kan være en idé å holde seg unna karbblocker produkter. Hvis du får føling er du avhengig av at karbohydratene virker og ikke blir sperret.

Som diabetiker har du egentlig en fordel når det gjelder trening, du kan velge selv når du tilfører kroppen insulin. Nå er jeg selv diabetiker, type 1, samme som deg, og jeg vil også si at å ha blodsukkeret på rundt 12 mmol/l er en fin ting. Viktig å tilføre masse energi før man trener sånn at man ikke får lavt blodsukker.

Vet ikke om det er noen kosttilskudd som egner seg bedre til diabetikere, annet enn når vi snakker om sunnhet. Blåbærekstrakt, grønn te og sånne ting er bra for å holde blodsukkeret stabilt. Det samme er cla og ala. Ala skal visst være veldig bra for diabetikere.

Jeg har funnet at å innta proteinshake sammen med karbohydratrike måltider holder blodsukkeret mye mere stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...