Gå til innhold

Hvordan organisere mp3/musikksamlinga?

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til en god/best måte å holde orden/organisere mp3/musikksamlingen? Tenker både på rent fysisk på disken og avspillermessig..

I dag har jeg det sånn tålig organsiert, men sikkert en del sanger dobbeltlagret.. er kanskje vanskelig å komme unna det.. med singler og samlealbum..

I dag har jeg organsiert det slik:

X:\MUSIKK
X:\MUSIKK\ALBUM\Artist\Album Navn (YYYY)
X:\MUSIKK\SINGLER
X:\MUSIKK\VA\Album Navn (YYYY)

(YYYY) = Årstall albumet kom ut

VA = Various Artist = SamleCDer osv

Singler ligger rett i rota

Oftest så navigerer jeg meg fram til et spesielt album jeg vil høre på og spiller det i Winamp (som oftest). MUSIKK katalogen er også sharet slik at jeg kan spille musikk via Xbox Media Center (XBMC).

Både Winamp og Windows Media Player 10/11 (har WMP11 installert) har en bibliotekfunksjon, men synes de blir litt uoversiktlig når det bl.a. er VA album inne i bildet.. da kommer det opp en drøss album med en sang osv.. Men med et godt bibliotekprogram så trenger jeg heller ikke å ha mange sanger dobbeltlagret for da finner jeg jo fort fram til sangen selv om den ligger på et samlealbum eller et annet artist/gruppe album...

Som sagt.. håper å høre om andre smarte måter å organisere musikken min på..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste løsninga jeg har funnet per dags dato er iTunes. Godt grensesnitt, gode muligheter under. Desverre fucker den opp litt i tags osv, men det duger veldig bra. Grupperinga av låter i iTunes sammen med smarte lister gjør susen for meg ihvertfall.

Evt kan du kikke på MediaMonkey, som gjør litt av det samme.

Dersom du vil organisere hele greia selv anbefaler jeg deg å kjøre Artist/Album - med Samlealbum som egen artist. Det jeg gjør her er å ha selve albumnavnet som "artist" i taggen.

Eks:

1{Album} - 2{ Artist - Navn}

1 er da Artist i ID3-tag, 2 er virkelig artist + låtnavn.

PS: Jeg er motstander av WMP da det programmet er fullstendig ubrukelig til å håndtere en stor musikksamling. Winamp er jeg heller ikke særlig glad i, pga et regelrett makkverk av et bibliotek.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak forslaget til qxvrea, iTunes er eit genialt musikkbibliotek. MusicMatch og f00bar er andre alternativer.

Kan forklare korleis eg har organisert min musikk.

Mappesystem

Det må være enkelt å finne både artist og album eg er ute etter.

C:/Musikk/Artist/Album og år/Låtnavn.mp3

Eg har lagt inn ID3-tag på all musikken så navigering i iTunes går som ein drøm, eg kan luke ut, søke etter og organisere som eg vil etter låtnavn, artist, album, sjanger, år osv. sidan alt har ein ID3-tag. Når eg i tillegg har ein iPod med tilnærma same systemet som iTunes blir det så optimalt som eg kan få det.

Musikkbibliotek

Det eg vil med eit avspelingsprogram er å kunne åpne det og få full oversikt over musikken min og deretter lage spelelister som eg vil, dette fikser iTunes glimrande.

Filnavnet til kvar låt er navnet på låten, det er mest hensiktsmessig sidan eg brenn ein del ut på CD til å bruke i bilen der CD-spelaren har begrensa plass til å vise filnavn og derfor blir Artist - Låtnavn i lengste laget. Når eg først har lagt låtene i mappe for artist og album er det ikkje behov for meir informasjon i filnavnet. Unntaket er VA-sanger, dei har eg både artist og låtnavn på sidan det ligg i ei fellesmappe.

Det med at VA-sanger genrerer ein haug med album som har kun ein låt er eg kjent med. Eg løyste det ved å fjerne albumet frå ID3-taggen, eg har inga interesse av å vite kva album enkeltlåter kjem frå, det er først når eg har heile album og gjerne fleire album av ein artist at dette har noko for seg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Winamp er jeg heller ikke særlig glad i, pga et regelrett makkverk av et bibliotek.

7952799[/snapback]

Har du lyst til å utdype det litt?

Jeg har gode tagger på alle sangene mine (3000 stk), og stortrives med biblioteket i WinAmp. På disken er ikke filene veldig organisert, men siden alle har gode tagger fungerer alt glimrende i WinAmp.

Organiseringen min

D:\Musikk\Artistnavn\Artistnavn - Albumnavn - Låtnummer - Låtnavn(.mp3)
D:\Musikk\Diverse(\Rock \Pop \Electronica)\Artistnavn - Låtnavn(.mp3)

Lenke til kommentar

Winamp har gått fra å være uunværlig, til å bli totalt bloata. iTunes og Winamp trekker like mye ressurser, og da er iTunes klart best. Sammenligner du biblioteket i Winamp med iTunes blir det regelrett pissa på.

Jeg får også eksakt det samme biblioteket over i iPod, med alle smartlister osv.

Gode tagger er jo en forutsetning for et fungerende bibliotek. iTunes har også noe så genialt som gruppering, som jeg bruker heftig. Jeg sitter i dag på en 12-14 sjangere, men har gruppert alle album etter stilart.

Når et gjelder VA, så har iTunes en snedig funksjon for samlealbum. Selv har jeg egne "samlealbum" for forskjellige sjangere og moods, med enkeltlåter jeg gjerne vil ha. Enkeltsanger: Rock, Enkeltsanger: Vålerenga, Enkeltsanger: Club er bare noen av dem.

Lenke til kommentar
Winamp har gått fra å være uunværlig, til å bli totalt bloata. iTunes og Winamp trekker like mye ressurser, og da er iTunes klart best. Sammenligner du biblioteket i Winamp med iTunes blir det regelrett pissa på.

7972253[/snapback]

Jeg har ikke iTunes installert for øyeblikket, men da jeg hadde det installert tidligere var det tungt, treigt, stort og snålt (tok lang tid å starte, og brukte hele skjermen).

Jeg husker ikke nøyaktig hvordan biblioteket i iTunes var, men hvis det ser slik ut (bilde fra Google), så er det da ganske nøyaktig likt biblioteket i WinAmp (bortsett fra at iTunes-biblioteket tar litt ekstra unødvendig plass på skjermen).

WinAmp bruker i dag 4 MB minne og "ingen" CPU når det bare spiller. Jeg mener å ha hørt at iTunes bruker mye mer minne enn det (ti ganger så mye?).

Lenke til kommentar

Kor mykje plass av skjermen iTunes tar er heilt avhengig av kor stort du vil ha det. Du kan dra Winamp opp så det fyller heile skjermen, på same måte kan du lage iTunes liten.

Biblioteket ser ut som på biletet ja.

Det stemmer at iTunes trekker ein del minne, akkurat no brukar programmet 47MB. I den forbindelse vil eg også nevne at PC-en min har 1000MB, dvs at eg brukar 4,7%. Eg ser ikkje problemet.

Eg ser ikkje heilt poenget med å drive å krangle om kva program som er best, eg synest iTunes er best, du likar Winamp. Så kan folk sjølv velge kva program dei vil bruke.

Kor stor plass på skjermen iTunes tar bryr meg egentleg lite, eg henter det kanskje opp 2-3 ganger i løpet av dagen, og når eg først skal nagivere i eit program er det veldig greit med store og synlege knappar og menyar. Hadde eg hatt behov for å få mest mogleg funksjonar på skjermen samstundes ville eg satt opp oppløysinga til 1600x1200, men då blir alt for smått, eg vil heller ha oppløysinga så låg som mogleg utan at det går ut over brukarvennligheten.

Lenke til kommentar
Eg ser ikkje heilt poenget med å drive å krangle om kva program som er best, eg synest iTunes er best, du likar Winamp. Så kan folk sjølv velge kva program dei vil bruke.

7973529[/snapback]

Jeg er bare ute etter å få klarhet i om iTunes er så vanvittig mye bedre enn WinAmp som qxvrea påstår. Hvis det hadde vært tilfelle, så hadde jeg kanskje vurdert å prøve det en periode, men jeg ser at de er rimelig kliss like og at det dermed ikke vil hjelpe stort å bytte.

I tillegg synes jeg det er litt rart at et bibliotek kan pisse på et annet når de er omtrent kliss like. Hvis de ikke er kliss like, vil jeg gjerne høre forskjellene. Og at biblioteket i WinAmp kan kalles et makkverk, når det faktisk er kliss likt WinAmps, synes jeg også er rart.

Forøvrig ville 47 MB tatt nøyaktig 10% av mitt 480 MB store minne. :)

Lenke til kommentar

Var noen greie kommentarer og diverse her.

Det første jeg skal sjekke ut er faktisk å fjerne noe info i taggene til VA samlinger og se om det gjør ting lettere.

Jeg er egentlig en stor motstander av Apple og iPod/iTunes, men det koster meg ikke mange kalorier å teste iTunes en gang til.. Har selv egentlig aldri likt Windows Media Player etter v6.4, altså v7/8/9/10/11. Nå skal det sies at v10 og 11 er ganske mye bedre enn 7/8/9... Det som kan gjøre at jeg også må bruke WMP fra tid til annen er at jeg har en Windows mobil (HTC TyTN) med 1GB minnekort som jeg ofte bruker som MP3 spiller til og fra jobb, og da er det kjekt å bruke funksjonene som er laget spesielt for det.. syncing that is... Men kan jo vurdere å kopiere direkte via usb eller sette minnekortet i maskinen (om jeg finner det :p det er jo så lite..)

Lenke til kommentar

Når jeg har så mye musikk på disk blir det nok nødvendig med å bruke bokstaver også.. Men kanskje ikke så dumt å sette årstall først.. jeg bruker å sette dem etter i parantes.. tror kanskje jeg fortsetter med det siden jeg er mye raskere på å lete alfabetisk enn å huske når album kom ut ;)

OT - Moneky Island som er i cdspilleren/mountet? I like! :)

Lenke til kommentar
Noe jeg aldri har skjønt er folk som på død og liv skal ha årstall i organiseringa. Husker ikke folk hvilket år CDene de har kom ut i?

8094646[/snapback]

Ehh.. NEI. Ikke når man begynner få få en del album.

Lenke til kommentar
Albumartist\Album\Sangtittel\

Noe jeg aldri har skjønt er folk som på død og liv skal ha årstall i organiseringa. Husker ikke folk hvilket år CDene de har kom ut i?

8094646[/snapback]

Hør her:

Da blir albumene satt opp kronologiske, etter når dem kom ut. Det er sikkert ikke et must for alle, men for enkelte er det både kjekt og nyttig :)

Lenke til kommentar

8094646[/snapback]

8095838[/snapback]

Jeg har rundt 90 album, jeg husker stort sett alle. Kanskje +- noen år på noen album, men jeg husker definitivt rekkefølgen på de.
Lenke til kommentar

8094646[/snapback]

8095838[/snapback]

Jeg har rundt 90 album, jeg husker stort sett alle. Kanskje +- noen år på noen album, men jeg husker definitivt rekkefølgen på de.

8100563[/snapback]

Men som jeg sa over, da ligger albumene i riktig rekkefølge i mappa

Lenke til kommentar

organisering av musikk på datan ja ..... det er håpløst

jeg har bare ca 30 gb , men mye av det man laster ned er håpløst tagget , og gjerne med elendige navn , og er det tungvint og sortere det .

jeg har til nå brukt MusicBrainz Tagger for og tagge , gjennkjenn og sortere musikken , funker greit nok med album , men så kommer problemet med enkelt sanger , og samlealbum . å så er det problemet med sanger som ikke kjennes i gjenn av programmet .

til avspilling bruker jeg for det meste en kiss dp 500 netverks dvd spiller , og denne har ikke verdens beste liste system , den lister enkelt og greit opp mapper og filer på datan , det er og en max antall filer den kan vise , jeg vet ikke hvor mange det er , men at jeg har overskrevet den er lett og se da den usorterte mappa mi mangler alt etter s :p

fortiden bruker jeg følgene sortering norm :

artist / album /tracknumb - sangnavn

for løse sanger er det :

musikk / %abc/artist - navn

funker greit nokk , men forbedring er nok tilstede .

er på utkikk etter et nytt program som kan gjennkjenn og tagge sanger og sortere di etter ønsket norm , gjerne og som fanger opp sanger som finnes dobbelt , og som kan sortere vekk ting med kvalitet lavere en en egndefinert bitrate .

Lenke til kommentar

iTunes har ein funksjon som viser alle låtene det finnes fleire av. Eg har aldri sett noko program som kan identifisere enkeltlåter, det går egentlig kjapt og greit å fikse tag når du først kjem i gang. Album bryr eg meg ikkje med å legge på sidan det ikkje har noko praktisk betydning. Artist, låtnavn og sjanger er alt eg treng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...