Gå til innhold

HTPC: vga vs hdmi

leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sett flere som faktisk trives bedre med bildet de får fra VGA, men rent teknisk er DVI overlegent.

PS: SCART er ikke en signaltype - men en tilkoblingstype.

7945454[/snapback]

hadde egentlig tenk at akkurat du kom til og gi meg et oppklarende svar her :)

blir vel nødt til og kjøpe hdmi og sammenligne da.

ligger problemet i at det blir et litt kunstig bilde med digitalt signal?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nettopp prøvd dette og har fått et veldig uventet problem. Min Panasonic plasma tv har 2 HDMI kontakter. I bruksanvisningen står det at det IKKE må kobles en PC til HDMI 2 kontakten.

Jeg kjøpte derfor en DVI til HDMI kabel og satte den i HDMI 1 kontakten. HDMI kontakten skal ha et 1080i bilde inn. Denne oppløsningen er ikke tilgjengelig på mitt skjermkort og gir derfor et for stort bilde slik at verktøylinjene i Mediasenteret kommer utforbi skjermen og gjør dette umulig å betjene.

Det viser seg altså at alle inngangene på TVen har en pixelmapping som endrer innsignalet til en noe lavere oppløsning.

Denne fungsjonen er imidlertid deaktivert på PC inngangen ( D- sub ) slik at jeg der kan bruke wxga oppløsning ( 1366x768 )

Jeg får derfor en høyere oppløsning på bilde ved å IKKE bruke HDMI inngangen.

Så overgangen fra DVI til HDMI var 179 kr rett i dass!

Sjekk bruksanvisningen på skjermen og sjekk hvilke alternativer skjermkortet gir på VGA og DVI. Stemmer dette ikke overens kan du ikke bruke HDMI inngangen.

PS!

Har sett på linken til din skjerm. Er samme som jeg har. Er også en del feil i info på siden du linket til.

Du kan nok ikke bruke HDMI inngangene på den til pc.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar
Analogs signaer som i VGA, SCART, RGB og lignende er det verste du kan gi en digital skjerm.

7945084[/snapback]

VGA er veldig bra, og analogt er ikke synonymt med dårlig selv om skjermen er digital.

PV60 støtter kun 1:1 pixelmapping via VGA. Bruk riktig oppløsning, som er 1024*768. Dette er en 4:3-oppløsning, og du må derfor strekke filmer til riktige proporsjoner i avspillingsprogrammet.

Jeg kjøpte derfor en DVI til HDMI kabel og satte den i HDMI 1 kontakten. HDMI kontakten skal ha et 1080i bilde inn.

7964076[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvilken Panasonic det er snakk om, men 1080i er uansett ikke hensiktsmessig å sende fra PC. Man bør bruke en tilkobling/oppløsning som gir 1:1 pixelmapping.

Edit: Jeg ser nå at du også har PV60. Da er det som sagt VGA som gjelder. :)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Helt riktig. 1024x768 er et normalt format. TVen aksepteren enten dette, eller et Widescreenformat på 1366x768. Spørsmålet blir da om det er lurt å la TVen strekke bilde, eller om det er smartest å la Mediasenterpcen gjøre jobben. Holder en knapp på det siste alternativet.

Så HDMI er digitalt, men har en begrensning som er lavere enn den analoge koblingen. Da digital overføring ikke er noe mål i seg selv, så det er med andre ord ikke så veldig viktig med DVI utgang på skjermkortet til en mediapc når den er koblet til en plasmatv.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

vært i syden og prøvd badeshortsen :tease: mange fine svar her og komme hjem til ser ut til at jeg kjører VGA da og spare meg investeringer i nye kabler.....

PV60 støtter kun 1:1 pixelmapping via VGA. Bruk riktig oppløsning, som er 1024*768. Dette er en 4:3-oppløsning, og du må derfor strekke filmer til riktige proporsjoner i avspillingsprogrammet

bruker vlc, må somregel der forandre og strekke bildet allt etter film

hva skal jeg bruke de hdmi inngangene til da....?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg bruker dvi - hdmi fra pc til min pv60 og har ingen problemer med det.bare til og bruke et program og gi riktig oppløsning ut fra pcen.

jeg er vertfall veldig fornøyd.sender 720p ut fra pcen og det blir alltid perfekt når jeg ser film.

Lenke til kommentar
bare til og bruke et program og gi riktig oppløsning ut fra pcen.
vertfall veldig fornøyd.sender 720p ut fra pcen

8095063[/snapback]

1024*768 (oppløsningen på 42" PV60) er en meget kurant oppløsning på PC, og skal være støttet med vanlige skjermkortdrivere. Manglende støtte for riktig oppløsning på en inngang på TV-en er en "feil" som ligger i TV-en, og ikke noe du kan fikse på PC-en. 720p er feil oppløsning i den forstand at du ikke vil få 1:1 pixelmapping og må gjennom en ekstra runde med skalering i TV-en, på den annen side blir proporsjonene i bildet korrekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...