Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke til basisk fildeling/nettverk med 2 pc'er

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop med WLAN og en stasjonær med kablet nettverk. Disse er koblet til en SMC Barricade trådløs ruter m/switch henholdvis med WLAN og tp-kabel. Begge maskinene kommer på internett og fungerer fint med det. Før så kunne jeg søke etter maskinene på "Datamaskiner eller personer" og da fant maskinene hverandre, men det går ikke nå. Ingen finner hverandre. Eller, det vil si, den stasjonære finner begge to, men får ikke tilgang til den bærbare.

Begge har arbeidsgruppen MSHOME og tildelt ip/maske osv. automatisk.

Hvorfor får jeg ikke til å dele filer nå? Begge maskinene har mapper som er delt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring tilsier at man må aktivere gjestekontoen for å få dette til å fungere med enkel fildeling. Det ser ut som gather har annen erfaring men det kjenner ikke jeg noe til.

Jeg siterer fra stickyen da det kanskje var vanskelig å finne det du trengte der:

Aktivere gjestekontoen!

For å aktivere Gjestekontoen så MÅ du aktivere "The hard way".

Dvs. aktivere den for all tilgang og ikke bare aktivere den via Kontrollpanel -> Brukerkontoer. Det eneste som skjer da er at lokale brukere vil se Gjest i "Welcome Screen".

Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest -> Egenskaper -> Ta vekk huken som er på "Kontoen er deaktivert".

Lenke til kommentar
Sjekk om det er brannmurer som blokkerer.

For sikkerthets skyld, sjekk også at fildeling er satt på, og at mappene ikkje er gjort private.

7941708[/snapback]

Enig.

Sjekkt reglene på brannmuren(e) dine på alle PC'ene som du bruker og skal dele mapper/filer på. Du må åpne for utgående/innkommende forespørsler - sett opp ip-adressene som router gir ut (eks 192.168.1.1-192.169.x.x).

Når dette er gjort skal du kunne søke etter maskiner igjen - forsøk også å søke etter ip.adresse.

Du trenger ikke å aktivere Gjestekontoen for å dele en mappe. Har selv 3 maskiner som har delte mapper/disker og har ikke aktivert gjestekonto.

Lenke til kommentar

Jeg har Norton Internet Security. Når jeg går inn på Generelle instillinger i "Personlig Brannmur" står "tilgang til sikre web-områder", "standardblokkering av innkommende og utgående ICMP" og "Fildeling i Windows" BLOKKERT. Alle 3. Kanskje det er her det ligger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...