Gå til innhold

Trenger designinspirasjon, skoleoppgave

Anbefalte innlegg

Jeg skal levere en internettside om to uker og sliter virkelig med å finne et godt design.

Så hvis noen har lyst til å hjelpe meg litt med innspill, inspirere meg litt eller lage noen enkle skisser i paint osv , hadde jeg vært veldig takknemlig :blush: .

Oppgaven lyder som følger:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lag hjemmesiden om stedet du kommer fra / bor på.

Nettstedet skal bestå av en hovedside (index) og minimum fire undersider.

Primærmålgruppen er ungdommer som skal flytte til stedet du skriver om.

Du skal følge det som er standard arbeidsprosses innenfor Web frem til ferdig produkt.

Kriteriene for oppgaven er følgende:

• definere målgruppe

• lage flytskjemaer

• lage skisser (som er tegnet for hånd)

• begrunne designet du har valgt

• ta med kildeanvisninger

• skrive en rapport om hva som du mestrer godt og hva du eventuelt har problemer med

• ta med læreplanmål som du mener du har dekket i denne oppgaven

Du skal produsere all tekst, alle bilder og all grafikk på nettstedet ditt.

Dvs. teksten skal være et journalistisk produkt så her må du lese korrektur, bildene må være av fototeknisk standard.

Du skal være bevisst i utvalg av tekst, bilder, grafikk layout og design.

Husk å oppgi eventuelle kilder du bruker

Du må også klarere eventuelle bilder slik at du skal kunne bruke det på nettet.

Mål: Du skal kunne vise at du har forståelse for hvordan en hjemmeside er oppbygd, og for hvordan organiseringen av filene som hjemmesiden inneholder skal være.

Du vil få karakter på oppgaven og du blir vurdert etter

- arbeidsprosessen

- endelig produkt

- om du har med de overnevnt kriteriene

- organisering av filene dine

Oppgaven legges på mediearkivet.

Innlevering fredag før vinterferien..

Lykke til!

Litt info om stedet jeg bor: Bor i Gan lite tettsted utenfor fetsund i akershus, komunevåpenet ser slikt ut:

image012.gif

fargene til idrettslaget er gul og svart.

Hvis det er noe mer dere trenger å vite å er det bare å spørre. Som sagt, jeg vil ikke nødvendigvis at dere skal LAGE designet for meg, heller bare hjelpe meg med å lage ett selv :)

Mvh. Snorre :)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definer målgruppen. Designet vil jo ikke være likt for alle målgrupper (noe du sikkert vet).

Fargene ville jeg ikke brukt. Sats på en variant av grønt (ikke kommunevåpenets) og grått/hvit. De fungerer ganske bra på de flese sider.

En ting til, er det mye grønn natur i området, kan du si at dette var grunnen til fargevalget.

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt litt på at siden det kun er tekst og bilder som skal inn på siden, ikke noen annonser eller noe sånt , så burde jeg ikke ha en alt for bred side?

Altså ha en ramme midt på siden eller noe, er jeg helt på jordet?

7920306[/snapback]

Om du ikke skal ha veldig mye tekst, er det ikke vits å ha en veldig bred side (eller side som er liquid på "hovedområdet"(min mening)). Med mindre du finner noe fantastisk å disponere bredden med (panorama osv.).

960 piksler er vel satt til en ideell bredde for skjermer med en bredde på 1024 piksler. Men det er forutsatt at mottakeren har en bredde på 1024 piksler (noe ungdom gjerne har, folk med nedsatt syn derimot...).

Det vil si at du ikke skal ha vertikal scroll når vinduet er 960 piksler bredt.

Lenke til kommentar

Skjønner, men læreren vår sin pc har lavere oppløsning, hvordan vil dette ta seg ut da?

Når det gjelder "sportslige" ting i kommunen så er det ikke så mye den har å by på. Stort sett bare tyngre landbruksmaskiner her i gården :)

Takk for hjelpen, skal nok kunne finne på noe etterhvert, men trenger fremdeles litt hjelp på designfronten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...