Irish Coffee Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 På portretter er det veldig fint å "fikse litt" på huden og som tittelen sier ønsker jeg noen enkle forklaringer på hvordan dette kan gjøres, evt. link til webside. Jeg har tidligere benyttet et filter som heter Virtual Photographer noe som er greit, men problemet er at hele bildet får et litt for soft "amerikansk" preg. Noen som har noe tips til dette og evt. annet ved etterbehandling av portretter? Lenke til kommentar
andersno Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 -Fjerne urenheter etc med healing brush -Duplikere layeret med bildet på og legge dette nederst. -På det nye layeret legger du på gaussian blur (og litt noise for at det skal se litt mer naturlig ut). -Bruk eraser tool for å viske vekk det øverste laget der du ønsker å softe hud feks. På denne måten er det kun de områdene du selv ønsker som blir påvirket av blur'en. Bruk en myk pensel på eraser tool. En litt forhastet forklaring, men prinsippet skal være riktig. En av mange måter å gjøre det på som alltid i ps. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 eller du kan: Duplisere bildet til en ny layer, og bruke smudge/blur-tool og manuelt jevne ut huden.. Og senere kan du justere gjennomsiktigheten på layeret og evt blendingen (eksperimenter litt... Jeg bruker masse foskjellig) For å forandre toning kan du legge på ett photofiler som ett adjustmentlayer, og bruke forskjellige gråtoner (hvitt = full effekt, svart = null effekt) på vanlig brush til å justere intensiteten på photofilteret Kan også gjøre små justeringer med ett curves-adjustment filter. PS: Jeg bruker adjustmentlayer så masse som mulig, og tar alltid å dupliserer Background-layeret før jeg begynner.. og skalerer alltid ned bildet til slutt for best resultat (så lenge det er mulig å jobbe på bildet i orginal størrelse) Håper det hjalp litt. Eksperimentering av diverse effekter, filtre, blendingmodes og forskjellige brush-typer er alltid morro, og du kan gjøre utrolig masse forskjellig med det. PS2: som du ser har jeg engelsk photoshop... Lenke til kommentar
riktig Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Airbrush-metoden kan også være kjekk. Lag tomt layer over bildet, velg en stor myk airbrush, bruk ALT for å midlertidig velge fargevelgeren, klikk et sted på huden, og mal over det området. Med litt øvelse kan man få det fint og glatt med den metoden, men dra ned opacity etterpå, så det ikke blir helt voksdukke-stil, med mindre det er målet. Dette funker best på hud som er noenlunde glatt fra før, kloning og annen fiksing bør gjøres først. Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Airbrush-metoden kan også være kjekk. Lag tomt layer over bildet, velg en stor myk airbrush, bruk ALT for å midlertidig velge fargevelgeren, klikk et sted på huden, og mal over det området. Med litt øvelse kan man få det fint og glatt med den metoden, men dra ned opacity etterpå, så det ikke blir helt voksdukke-stil, med mindre det er målet.Dette funker best på hud som er noenlunde glatt fra før, kloning og annen fiksing bør gjøres først. 7898789[/snapback] Takk for flere gode tips. Med airbrush mener du "plasterlappen"? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Nei, det er healing-verktøyene. Jeg mener en streit brush/pensel. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hva skiller et adjustment layer fra ett vanlig ett? Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Nei, det er healing-verktøyene. Jeg mener en streit brush/pensel. 7899256[/snapback] Beklager maset her nå Riktig, men kunne du forklare litt. Jeg skjønner selvfølgelig hva du mener med en vanlig pensel, men hvordan bruker du denne? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hva skiller et adjustment layer fra ett vanlig ett?Om du ser under menyen Image --> Adjustments vil du finne diverse verktøy du bruke bileta, som Levels, Channel mixer, Curves osb. Eit justeringslag kan gjere desse same endringane, berre at det vert lagt eit eige lag med ei lagmaske som påverker alle lag under det. Det er fleire fordelar med dette, i høve til Image --> Adjustment:-Ein kan skille ut deler av bilete ein vil effekten skal virke på ved å bruke maska -Ein kan tone ned effekten av effekten ved å setje ned opacity for justeringslaget (reknar eg med iallfall) -Ein kan endre på innstillingane i ettertid ved å dobbeltklikke på (miniatyrbiletet til) justeringslaget. Gjer ein endringa med Image --> Adjustment kan ein ikkje enkelt endre på innstillingane til effekten, ein må angre og gjere det på ny. Du legg til justeringslag ved å klikke på den knappen nederst i Layer-vindauget som er ein sirkel, halvt kvit og halvt svart. Nei, det er healing-verktøyene. Jeg mener en streit brush/pensel.Beklager maset her nå Riktig, men kunne du forklare litt. Jeg skjønner selvfølgelig hva du mener med en vanlig pensel, men hvordan bruker du denne?Kan prøve å forklare litt meir punktvis.1. Lag eit tomt lag. 2. Velg ein relativt stor og mjuk pensel. 3. Hald inne Alt, og klikk ein stad på huda. Denne fargen vert då satt som framgrunnsfarge. 4. Mal over det området som har den fargen, på det tomme laget. 5. Set ned eventuelt opacity på laget. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Eit justeringslag........ Hjertelig takk! Dette er noe jeg har lurt på lenge, alltid trodd at det kun var snakk om ett vanlig duplikert lag som er påført en adjustment. Lenke til kommentar
FrodeSlettum Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 I tillegg til de andre fordelene med et justeringslag, tar det betydelig mindre plass på disken din. Dupliserer du at vanlig lag, blir fila di dobbelt så stor. Bruker du derimot et justeringslag, vil økningen i filstørrelse være ubetydelig. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Her er en av de beste metodene til dette formålet: 1. Dupliker bakgrunnen din to ganger. 2. Det ene laget setter du til "ligthen"-mode, det andre til "darken". 3. På "lighten"-laget senker du gjennomsiktigheten til omlag 40% (avhengig av størrelse på bilde). Utfør en gaussianBlur med en radius på omtrent 60 piksler. 4. Utfør en gaussianBlur på "darken"-laget med radius på omtrent 40 piksler. Behold gjennomsiktigheten på 100% her. 5. Nå legger du sammen disse lagene til ett enkelt lag (merge layers). 6. Still så gjennomsiktigheten til omtrent 40% (som sagt, prøv deg fram). 7. Trykk deretter på "add layer mask". 8. Velg en "soft round brush" med passende størrelse, og se til at du har svart/hvite farger å veksle i mellom. 9. Velg svart for å hviske ut uklarheter, og for å fremheve detaljene i ansiktet som f.eks øyne, munn etc. For å påføre "bluring" igjen, maler du med hvit pensel. Nå har du ett fint utgangspunkt å jobbe videre med! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå