Gå til innhold

Superzoom kamera,hvilket skal jeg velge?!

Anbefalte innlegg

Heisann.

Driver å vurderer litt forskjellige kameraer nå...

Fujifilm Finepix S5600

fujifilm_finepix_s5600_1_3.jpg

Fujifilm Finepix S6500fd

S6500-front-side-300x200.jpg

Canon powershot S3is

i_123493-300x200.jpg

Jeg har funnet en butikk i nærheten hvor jeg bor som har de to fujifilm kameraene, men jeg har ikke funnet noen steder som har canon inne, vet dere om noen steder i Akershus/Oslo som har denne?

Hvilket kamera synes folket jeg skal velge?

Er ikke helt sikker på om jeg liker meny systemet til fujifilm, men jeg vet jeg liker vippe funksjonen og meny systemet hos Canon, så har S6500fd zoom ring på objektivet noe jeg liker,men synes det virket litt klumpete igjen.... :hmm:

Tar gjerne i mot alle kommentarer! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zoomring (og faktisk også fokusring) på objektiver skal jeg love deg du vil like fremfor motorzoom. Jeg har hatt 4 kamera med motorzoom (herav tu superzoom) før jeg kjøpte Panasonic FZ30, og er ikke særlig i tvil om hva som er mest behagelig. Det blir litt større kamera, men du verden hvor gildt det er. Etterfølgeren til FZ30 heter nå FZ50, ta en titt på dette også. Det likner mye på S6500 /S9600, men har bl.a. mer tele (420 mot 300 mm), men slappere vidvinkel (35 mot 28 mm), så det spørs litt hva du prioriterer. Selv liker jeg best mulig tele. Panasonics skjerm kan også vris helt rundt, og dermed være beskyttet når den ikke er i bruk, det kan ikke Fuji's. Fujis objektiv kommer et godt stykke ut ved zoom, Panasonic gjør all bevegelse inne i objektivet. Så det er litt som skiller dem. Du kan se litt forskjeller på min kameratestside (linket nederst), der er det en del produktbilder med sammenlikninger.

S3 Is blir litt mer i den kompakte klassen. Det har også kraftig zoom, men noe dårligere og mindre optikk (her blir jeg sikkert arrestert, men har prøvd begge selv og lest diverse tester), etter min mening, og det er det jo lov å ha. Ingen av dem er dårlige kamera, så det ender litt opp med smak og behag, samt vurdering av forskjellen på egenskaper på dem.

Lenke til kommentar

Enig med manskow at motorzoom ikke er det første man bør se etter på et slikt kamera. En god og manuell zoomring vil jeg også anbefale.

Vedrørende valg av kamera, så finnes det nesten ingen "dårlige" digitalkamera lenger, men samtidig er det viktig å vite at ingen er like gode til alt. Det er derfor viktig å finne ut av hva du primært ønsker til akkurat ditt bruk, og hvilke egenskaper som er viktigst for deg:

"Mega-giga-zoom": http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olym...oly_sp550uz.asp

"skumrings-, stemnings- eller ikke behov for blits kamera": http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fuji...inepixs6000.asp

"Fjellstøtt uten stativ kamera": http://www.dpreview.com/reviews/specs/Pana...onic_dmcfz8.asp

"Allværs-, ekspedisjons- og geokamera": http://www.dpreview.com/news/0702/07020501ricoh500se.asp

"Kreativt lommekamera": http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_a640.asp

Personlig liker jeg bildekvaliteten best fra Fujifilm. Kanskje ikke så rart i og med at dette er eneste produsent med erfaring fra "gammeldags" film. Fujifilm gir veldig brukbare kompromis som kan gi flotte resultat med lite "støy" i all belysning, dvs. svært stor fleksibilitet ifht. iso-hastighet.

Panasonic har kanskje et litt mer skarptegnende objektiv, men er ikke så bra på "støy" ved høyere iso.

Olympus har lang erfaring med produksjon av optisk-, fotografisk- og medisintekniskutstyr. Gjenomgående høy kvalitet. Samarbeider i dag med Leica og Panasonic og ender derfor opp med enkelte "støyproblemer" ved høyere iso, akkurat som Panasonic. Forøvrig har bildekvaliteten rett fra kamera/minnekort brukt å være svært bra fra Olympus, spesielt for dagslysfotografering.

Olympus jobbet tidligere tett sammen med Kodak og høstet vel gode erfaringer der med bildekvalitet.

Ricoh har også lang erfaring med produksjon av fotografisk utstyr.

Canon er vel markedets "kjempe". Lang erfaring i produksjon av fotografisk utstyr og kjent for å bruke litt andre bildebrikker (CMOS) i sine DSLR enn hva de fleste andre gjør (CCD), samt at de som Fujifilm produserer disse selv. Canon har svært bra tone-, kontrast- og dynamiskomfang i sine DSLR (nesten like bra som Fujifilm m/ S3).

Som du skjønner er det derfor ikke så lett å gi deg noe konkret råd.

Det viktigste er at du blir fornøyd med ditt valg, og det som passer meg best passer kanskje ikke deg like bra.

Ta en tur i noen butikker, se på kamraene og be om å få holde dem slik at du kan fikle litt nærmere med dem.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...