learntofly Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Da er det ikke lenge før vi får en liten bit regnskog dumpende ned i postkassa vår. Selv mener jeg telefonkatalogen har utspilt sin rolle i dagens format. Jeg mener ikke at den skal avskaffes da ikke alle er like nettvante. Derimot mener jeg det bør være mulig å abbonere på den. I dag så jeg endelig noe jeg har tenkt på lenge, nemlig mulighet til å reservere seg mot mursteinen. Jeg mener dette er et steg i riktig retning. Hva mener så det gode forumfolket? Bør hele ordningen revurderes? Aftenposten har en sak på dette i dag. Link her. Avbestilling kan gjøres her. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Bra tiltak. Har ikke brukt papirkatalog på mange år. Herved avbestilt. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Plagsomt at de knytter avbestillingen opp mot folkeregisteradressen. Da er det uaktuelt for min del. Det er uansett bra at de har åpnet for avbestilling! Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Som artikkelen i Aftenposten nevner, så er det knyttet store inntekter til dette for Eniro sin del. De gjør det nok derfor ikke enklere enn de må. Personlig så går katalogen rett i den grønne dunken med en gang. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 - Telefonkatalog kun utsendt til bedrifter registrert i brønnøysundsregisteret. - Privatpersoner må bestille på egenhånd, evt. abbonement. Det bør være en symbolsk kostnad. Her hvor jeg jobber så får vi hvert år tilsendt 8 telefonkataloger (20+ ansatte), hvor de fleste blir liggende ubrukt. Dette er nok tilfelle hos mange bedrifter. Selv så bruker jeg den jeg har liggende på min arbeidsplass, som fyllmasse i bakkant av ei hylle for å redusere hylledybden. Når de nye kom, og de gamle skulle kastes, så var 3 av fjorårets fremdeles i plasten de kom i. Med dagens løsning med avbestilling, så tenker nok de fleste at "den er kjekk å ha, kanskje får jeg bruk for den". Hvis det derimot hadde krevd handling for å i det hele tatt få en telefonkatalog, så hadde nok flere tenkt "har ikke behov for telefonkatalog, så orker ikke bestille". Dette kombinert med en symbolsk kostnad, hadde nok gjort brukbare innhogg i telefonkatalogbestanden i vårt vidstrakte land. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Helt enig i at telefonkatalogen er sløsing med ressurser. Men det er begrensa hvor forurensende papirproduksjon er, de fleste papirfabrikker er vel rensa opp og i mente i dag? og tømmerhogst er ikke akkurat noe miljøproblem noen steder. Så eneste reelle problemet jeg ser er vel egentlig at jeg må flytte katalogen fra postkassa til papirdunken Endret 9. februar 2007 av olsen Lenke til kommentar
salah Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hva med at moderator kan sette opp en poll? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Herved avbestilt, takk for tipset. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Katalogen gikk rett i den lokale papircontainern, og avbestilling er registrert. Hvem er det egentlig som betaler for denne idiotien? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg bruker kanskje tlf.katalogen 1 gang i hvert 2. år. Av det jeg vet har jeg brukt den 3-4 ganger de site 7-8 årene.. Den er kjekk å ha, men en 3 år gammel er like god som en ny. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Angående hvorvidt telefonkatalogen er unødvendig nedhogging av tre, så er det ingeting som er mer skadelig for trærene våre, en mennesker som slutter å bruke papir og andre treprodukter. Over 90% av all papir kommer fra trær som er plantet der med det formål å bli nedhogget, slutter vi å bruke papir, dør trærene ut. Endret 9. februar 2007 av Goz Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Angående hvorvidt telefonkatalogen er unødvendig nedhogging av tre, så er det ingeting som er mer skadelig for trerene våre, en mennesker som slutter å bruke papir og andre treprodukter. Over 90% av all papir kommer fra trer som er plantet der med det formål å bli nedhogget, slutter vi å bruke papir, dør trerene ut. 7906973[/snapback] Det heter trær. Hva med de siste 10%'ene? Uansett er det et greit bidrag til å redusere unødig søppel, imo. Lenke til kommentar
AngryPolarBear Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jepp, bli kvitt dette mølet. Det er som med statskirka: Meningsløst. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Angående hvorvidt telefonkatalogen er unødvendig nedhogging av tre, så er det ingeting som er mer skadelig for trerene våre, en mennesker som slutter å bruke papir og andre treprodukter. Over 90% av all papir kommer fra trer som er plantet der med det formål å bli nedhogget, slutter vi å bruke papir, dør trerene ut. 7906973[/snapback] Hva med de siste 10%'ene? 7907098[/snapback] De kommer vel naturlig nok fra trær som har vært der i hundrevis av år. Vi har flere trær i verden enn på veldig lenge, så hele redd skogen-hysteriet er overdrevet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Angående hvorvidt telefonkatalogen er unødvendig nedhogging av tre, så er det ingeting som er mer skadelig for trerene våre, en mennesker som slutter å bruke papir og andre treprodukter. Over 90% av all papir kommer fra trer som er plantet der med det formål å bli nedhogget, slutter vi å bruke papir, dør trerene ut. 7906973[/snapback] Hva med de siste 10%'ene? 7907098[/snapback] De kommer vel naturlig nok fra trær som har vært der i hundrevis av år. Vi har flere trær i verden enn på veldig lenge, så hele redd skogen-hysteriet er overdrevet. 7907277[/snapback] Det største problemet på området er vel nedhuggingen av regnskog (som vel ikke brukes noe spesielt til papir). Jeg synes likevel det blir litt merkelig om man skal opprettholde et stort forbruk av bruk-og-kast papir hvis det er unødvendig. Ikke pga tremangel, men i seg selv. Endret 9. februar 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Yess, unødig bruk av energi for fremstilling av unyttige oppslagsverk, og tilslutt spørsmålet om hvem som må betale regningen for sløseriet? Lenke til kommentar
Crex Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 jeg bruker ALDRI telefonkatalogen.. det er alt for enkelt å ring 1881 eller no Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Det bør jo som allerede sagt være slik at en må bestille den selv, og betale for det. Prisen på katalogen må være litt høy, slik at folk ikke gidder å bestille den, med mindre de trenger den. Pengene må gå til miljøtiltak! Goscinny Lenke til kommentar
K-F-J Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Skulle ønske at det var ett skjema som innbefattet alle våre forhold til staten. 1. Telefonkatelog ...nei 2. Medlem av statskirken .....definitivt nei! 3. La din rompe stemme på den mest populære forslaget i nato, usa eller un? YjaaaaaNEI! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Det største problemet på området er vel nedhuggingen av regnskog (som vel ikke brukes noe spesielt til papir). Jeg synes likevel det blir litt merkelig om man skal opprettholde et stort forbruk av bruk-og-kast papir hvis det er unødvendig. Ikke pga tremangel, men i seg selv. 7907296[/snapback] Regnskogtømmer blir vel mest brukt til fancy hagemøbler og parkett. For skogsindustrien er det viktig å hugge ned trær for å gi plass til nye trær. Så problemet er ikke overforbruk av trær. Problemet ligger i tilfelle i sløsing med arbeidskraft og energi i produksjonen av telefonkatalogen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå