Gå til innhold

Prosjekt om Windows Vista - Hva er det viktigeste?

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei å hå! Skal ha fremføring om emnet "Windows Vista". I den anledning trenger jeg en del hjelp ang. hva jeg bør ha med (hva er nytt, hva er det viktigste osv).

Kommer i hovedsak til å bruke "Windows Vista-tråden: Vista lansert" til å finne informasjonen jeg trenger, men er åpen for andre innspill også. Presentasjonen skal vare ~ 8 minutter.

Kommer til å oppdatere førsteposten fortløpende. I tillegg vil etter hvert PowerPoint dokumentet bli lastet opp og lagt ut her i førsteposten, så dere kan se til en hver tid hvor langt jeg er kommet og hva jeg har skrevet.

Prøver å ikke bruke så alt for mange avanserte ord og uttrykk i presentasjonen, da de ikke skal trenge å ha så alt for stor bakgrunnskunnskap om emnet. Vansklige ord og uttrykk blir i så fall forklart.

Hva er viktigst å ha med om Windows Vista?

--------------------

Viktig = Grønn

Uviktig = Rød

Vet ikke, vet du? = Svart

--------------------

*Grensesnitt

-Windows Aero

-Windows Shell

-Søk

-Sidebar

*Nye og oppgraderte programmer

-Windows Mail

-Windows Calender

-Windows Photo Gallery

-Windows Collaboration

-Snipping Tool

-Spill

-Windows Experience Index

-Windows Backup

-Windows Update

-Windows Installer 4.0 (MSI 4.0)

-Windows Movie Maker

-Windows Kontakter

-Windows Internet Explorer 7

-Windows Media Player 11

-Media Center

*Grafikk

-Desktop Windows Manager

-Direct3D

-Ikoner

*Lyd

-Enhetsstøtte

-Stemmegjenkjenning

-Stemmeetterlikning

*Nettverk

-IPv6

-Trådløse nettverk

-Profiler

-Ytelse

-Sikkerhet og pålitelighet

-Windows filtreringsplattform

-Peer-to-peer kommunikasjon

-SMB 2.0

*Kjerne- og hovedforandringene i OSet

-Minnestyring

-Filsystemer

-Drivere

-Ytelse

-Andre funksjoner og forandringer

*Trygghet og sikkerhet

-Forhindre utnyttelser

-User Account Control

-Windows Defender

-Foreldrekontroll

-Digital Rights Management

-Programisolering

-Tjenesteforsterking

-Network Access Protection

(Om jeg har merket noe rødt, som du synes er viktig, si ifra!)

--------------------

Setter pris på all hjelp! :)

Torbjørn.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil jo si at DirectX10 er vitkig...

7894882[/snapback]

Tror ikke jeg går inn på DirectX10, dette på grunn av at det mest sannsynlig kommer til å gå ett minutt eller to bare på å forklare hva DirectX er for noe.

Det står jo en del om Vista på wikipedia.

7894971[/snapback]

Jepp.

Fant ut dette:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Microsofts første operativsystem, MS-DOS (Microsoft Disk Operating System), ble lansert i 1981, og fra og med 1985 ble alle operativsystem tillagt fornavnet Windows.

Senere kom Windows 95, Win. 98,

Win 2000 (millenium), Win. XP og

i dag altså Windows Vista.

XP betyr experience, og

Vista betyr utsikt.

Takk for hjelp og synspunkter så langt! :)

Lenke til kommentar

Vel UAC er jo veldig viktig syns jeg. Du kan jo også kanskje kommentere litt på DRM, rett og slett fordi det er så mye feilinformasjon om det enkelte steder. DRM-en i Vista hidrer deg ikke i å gjøre noe som helst, den tillater ganske enkelt å avspille ting som er beskyttet med DRM. Det er ingen som tvinger deg til å bruke det. For å kunne avspille slikt innhold på et OS som ikke støtter slik DRM må man fjerne den på et vis, og når DRM-en er fjernet kan man fremdeles spille innholdet av på Vista. Enkelte er litt forvirret på dette punktet virker det som.

Litt avhengig av publikum så er Powershell veldig interessant, men det er jo ikke unikt for Vista (finnes til XP også).

Superfetch (minnestyring) høres også veldig interessant ut. På min PC med 4 GiB RAM har jeg aldri mer enn 100 MB RAM ledig pga. at Vista alltid laster RAM full av filer den tror jeg kommer til å bruke etter å ha analysert bruksmønsteret mitt. Denne dataen kastes selvsagt ut av RAM hvis et program trenger plassen, så superfetch fører bare til at programmer man bruker ofte alltid starter opp veldig kjapt, siden nesten alt vil ligge i RAM fra før av. Jeg syns i allfall at akkurat det er en veldig fin egenskap.

Det er i allfall disse tingene jeg ville sett på som viktig. Sikkerhet og stabilitet er det ikke så greit å si noe om etter så kort tid. Vista skal jo være mye bedre enn XP på disse punktene, men uten litt tid kan man ikke gi en skikkelig bedømmelse på det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vel UAC er jo veldig viktig syns jeg. Du kan jo også kanskje kommentere litt på DRM, rett og slett fordi det er så mye feilinformasjon om det enkelte steder. DRM-en i Vista hidrer deg ikke i å gjøre noe som helst, den tillater ganske enkelt å avspille ting som er beskyttet med DRM. Det er ingen som tvinger deg til å bruke det. For å kunne avspille slikt innhold på et OS som ikke støtter slik DRM må man fjerne den på et vis, og når DRM-en er fjernet kan man fremdeles spille innholdet av på Vista. Enkelte er litt forvirret på dette punktet virker det som.

Litt avhengig av publikum så er Powershell veldig interessant, men det er jo ikke unikt for Vista (finnes til XP også).

Superfetch (minnestyring) høres også veldig interessant ut. På min PC med 4 GiB RAM har jeg aldri mer enn 100 MB RAM ledig pga. at Vista alltid laster RAM full av filer den tror jeg kommer til å bruke etter å ha analysert bruksmønsteret mitt. Denne dataen kastes selvsagt ut av RAM hvis et program trenger plassen, så superfetch fører bare til at programmer man bruker ofte alltid starter opp veldig kjapt, siden nesten alt vil ligge i RAM fra før av. Jeg syns i allfall at akkurat det er en veldig fin egenskap.

Det er i allfall disse tingene jeg ville sett på som viktig. Sikkerhet og stabilitet er det ikke så greit å si noe om etter så kort tid. Vista skal jo være mye bedre enn XP på disse punktene, men uten litt tid kan man ikke gi en skikkelig bedømmelse på det.

7895534[/snapback]

UAC og Minnestyring er nå tatt med! :)

Synes at driverproblematikken og problemet med UAC kanskje burde nevnes med noen ord, såvel som Windows Calendar, da dette er første gang Windows har en egen kalenderløsning.

7913906[/snapback]

Hvilke problemer har det vært med UAC da?

Her er noke linker kansje dei e til hjelp og kansje ikkje

http://itpro.no/art/10160.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista

7914674[/snapback]

Takker :)

Lenke til kommentar

Her er det jeg har skrevet om minnestyring:

Minnestyring

Den nye minnestyringen i Vista fungerer slik at Vista

analyserer brukermønsteret ditt, og fyller opp RAM-en

(minnet) i datamaskinen med filer du pleier å bruke til

en hver tid.

Eksempel: Pleier du å åpne Photoshop

rundt middagstider på mandager, så

laster Vista automatisk opp de filene

som trengs slik at de er klare (og da

starter programmet betydelig raskere

enn om filene måtte hentes fra hdd’n).

Noen som har et bedre eksempel? :hmm: Synes mitt ble litt dårlig.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...