Gå til innhold

Frekvens på orginalmiken, nv gs500


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilken frekvens orginalmiken på Nv Gs500 er?

 

Jeg er på utkikk etter mik, og det hadde vært fint å vite hva utgangspunktet er...

Hama har en jeg vurderer, og den ligger på 130-15000hz.

- Stor takk til den/de som vet dette:-)

Endret av Omega_Paintball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic oppgir ikke dette i sine datablad. Du vil nærmest uansett få et løft i lydkvaliteten ved å satse på ekstern mikrofonen av fornuftig kvalitet som plasseres nærmere motivet eller er bedre dempet mot støy fra mekanikken i kameraet/eller håndteringsstøy fra fotografen. Sats på en bedre mikrofon en den du ser på, 150 Hz som nedre frekvens grense gir ikke noe trøkk/kvalitet i bassen. Jeg endte opp med en Audio Technica AT-822 (Stereo med svært gode egenskaper ved høye lydtrykk.)

 

Flere brukere her inne har anbefalt RØDE Videomic (mono)

 

Her kan du høre på forskjellige eksterne mikrofoner med Panasonic DV kamera:

 

http://www.pana3ccduser.com/showthread.php?t=4667

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Takker for svar!

3700 kr for er mik blir litt i råeste laget for meg. Røde sin mik har jeg sett på, men jeg synes den blir for stor.

Sånn som det er nå er filmingen jeg gjør i all hovedsak av gutten vår, på 9 mnd. og det vil det vel fortsette med også. Med innslag av annet etterhvert.

Konkret vil jeg si at jeg er ute etter noe som kan gi bedre lydgjengivelse enn originalmiken, ikke så stor som Røde sin, som passer til budsjettet til en småbarnsfar og passer til generell bruk.

 

-Ikke enkelt dette her.

Forøvrig er Hamamiken oppgitt til 130 hz, og ikke 150. Mulig det er en hørbar forskjell kanskje.

Røde sin går helt ned til 40hz, så den har nok bedre gjengivelse på bass ja..

Lenke til kommentar

Frekvensspekteret på originalmikksen er egentlig uvesentlig for hvordan mikrofon du burde velge. Såklart er det bra at en mikrofon når dypt ned i frekvensspekteret, men mikrofontype, følsomhet og ikke minst karakteristikk er vel så viktig viktig.

 

Jeg ser Procom har fått inn en ny mikrofon nå til 1150,-

Har aldri prøvd den, men den ser helt ok ut.

Lenke til kommentar
Frekvensspekteret på originalmikksen er egentlig uvesentlig for hvordan mikrofon du burde velge. Såklart er det bra at en mikrofon når dypt ned i frekvensspekteret, men mikrofontype, følsomhet og ikke minst karakteristikk er vel så viktig viktig.

Jeg ser Procom har fått inn en ny mikrofon nå til 1150,-

Har aldri prøvd den, men den ser helt ok ut.

7909170[/snapback]

 

Jo, det har du helt sikkert rett i. Jeg trodde hertzen på originalmiken kunne gi meg en pekepinn på hva den presterer, og jobbe ut i fra det. Men spennet på hertzen er vel ikke alt..

Jeg har alt bestilt Hama miken. Men hvor finner jeg info om den du nevner??

Lenke til kommentar

For å tippe. 300-8000Hz på orginalmicen? Hama-mic-en er kanskje god nok til prating, men du vil i allefall høre store begrensninge om du prøver å ta opp musikkinstrumenter. De dårligste gammeldagse kassettbåndene klarte vel opp til 16000 Hz tror jeg. De bedre kassettbåndene og med en god spiller klarte over 20000Hz. Men er Hama-micen en shotgun-mic? Kan hende den er ubrukelig til å ta opp lyder fra litt avstand hvis den ikke er det.

Lenke til kommentar
Jo, det har du helt sikkert rett i. Jeg trodde hertzen på originalmiken kunne gi meg en pekepinn på hva den presterer, og jobbe ut i fra det. Men spennet på hertzen er vel ikke alt..

Jeg har alt bestilt Hama miken. Men hvor finner jeg info om den du nevner??

7913588[/snapback]

 

Kunne ikke dy meg, sorry.

 

Det heter ikke hz, det heter frekvens, hvilket frekvensområdet mikrofonen dekker som måles i hertz..

Lenke til kommentar
For å tippe. 300-8000Hz på orginalmicen? Hama-mic-en er kanskje god nok til prating, men du vil i allefall høre store begrensninge om du prøver å ta opp musikkinstrumenter. De dårligste gammeldagse kassettbåndene klarte vel opp til 16000 Hz tror jeg. De bedre kassettbåndene og med en god spiller klarte over 20000Hz. Men er Hama-micen en shotgun-mic? Kan hende den er ubrukelig til å ta opp lyder fra litt avstand hvis den ikke er det.

7913868[/snapback]

 

Det er jo til familiefilming jeg har tenkt å bruke denne til, så det med musikken er jeg ikke så bekymret for.

- Dog har jeg sett at enkelte er shotgunmiker. Hva som ligger i den betegnelsen vet jeg ikke.

Kan du hjelpe meg der?

Her er det jeg har funnet om Rmv 02.

 

JVC1990:

Jo jeg ser at du har rett, og jeg slurvet litt der. Det må påpekes at jeg er helt fersk her, og har begrenset kunnskap.

Men det er greit at du påpekte dette.

Lenke til kommentar

"Shotgun" beskriver karakterestikken til mikrofonen. I motsetning til en nyre eller kulemikrofon vil den ta mest lyd rett framfor seg. Det kan ofte være praktisk når du har den på et videokamera siden du som regel peker kameraet mot motivet/lydkilden og ønsker fokus på den. Da vil du ikke ha med lyden av bilen som kjørte forbi ved siden av deg.

Wikipedia har som vanlig bra stoff på dette.

 

Shotgun:

100px-Shotgunpattern.svg.png

 

Nyre:

100px-Cardioidpattern.svg.png

Lenke til kommentar

Takker for avklarende post, Kenneth!

 

Jeg ser at de ulike mikrofonene har vidt forskjellige " fangbilder". Dette synliggjør på en bra måte hvordan de er mest effektive.

- Men det er en ting jeg lurer på:

Alle mikrofonene har samme diameter på aksjonsradiusene de jobber innenfor. Vil det da si at en cardioidmikrofon har samme aksjonsradius fremover som en shotgunmikrofon, men at den samtidig jobber bredere?

 

Hvis dette er tilfelle tror jeg ikke dette spiller så stor rolle for meg. Tvert imot vil jeg da se det som en fordel.

 

Håper på raskt svar!

Lenke til kommentar

Hvor stort omfang de tar går mer på følsomheten(gain). På litt dyrere kameraer og dedikert lydproduksjonsutstyr kan du justere hvor følsom mikrofonen skal være i praksis. I tillegg har selve mikrofontypen noe å si, vi har to stykker:

- Kondensator (svært følsom - tar inn mye lyd, krever ekstra strøm, best under kontrollerte formål)

- Dynamisk (mindre følsom, trenger ikke ekstra strøm, brukes for eksempel ved konserter etc.)

 

Mannen i gata vil ikke merke stor forskjell med det første. Jeg er faktisk ikke sikker på hva som er vanlig på videokameramikrofoner. Det eneste jeg er sikker på er at de såkalte "myggene", små talemikrofoner, er kondensatorer.

 

Kort oppsummert: Karakterestikken sier ingenting om hvor langt fram mikrofonen når. Den sier forsåvidt ingenting om hvor langt til siden den når heller, bare forholdet mellom front/side/bak osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...