Gå til innhold

Whitebox CL56 restarter uten å boote

Gega

Anbefalte innlegg

Heisan..

Har fått en kjedelig feil på min CL56....

Det hele begynte med at jeg pakket pc`ned i vesken for å ta den med til en kompis. maskinen var da i hvilemodus...da jeg skulle starte den opp igjen nektet den å starte....jeg kommer ikke lengere enn til der det står"press (f2) to enter setup" så restarter den igjen og samme vinduet kommer opp igjen. om jeg trykker f2 så blir skjermen helt svart og det skjer ikke noe mer.

Jeg hører at det rasler i dvd spilleren men kommer ikke lengere..

Ved noen tilfeller så begynte å boote windows men slår seg av og begynte på nytt...men vil den ikke lengere enn til den setup saken mere..

Noen som har peiling på hva som er galt eller hva som må gjøres for å få liv i den igjen?

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om du har fått en harddiskkræsj, om du har mulighet bør du ta ut harddisken og prøve å kjøre den i ett eksternt kabinett eller en stasjonær. Dette kan ha skjedd fordi pc'en ble transportert og fikk seg ett større eller mindre støt/risting mens den var påslått (selv om harddisken skal være avslått når den står i hvilemodus).

Prøv også å bare ta ut dvd-spillern og boot uten den evt. gå inn i setup og hak av at dvd-spilleren ikke skal være first boot device (om den står som det nå).

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt som en harddiskkræsj....som jeg skrev tidligere så kommer jeg ikke inn i bios... det eneste jeg får opp er den setup skjermen men så snart jeg trykker f2 for å komme i bios så låser maskinen seg....om jeg ikke gjør noe når den starter så driver den bare å restarter på den setup siden hele tiden.....virker som det ikke finnes noen bios mere, om det lar seg gjøre vet jeg ikke......skulle ikke tro at bios bare forsvinner sånn helt uten videre..

Har prøvd å bytte harddisk, ram, nettverkskort men ingenting nytter

Noen andre forslag?

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende feil med min CL56. Jeg gikk tom for strøm og maskinen gikk i hvilemodus. Når jeg skulle ha den på igjen var skjermen helt svart og nektet å slå seg på. Sendte den inn til reperasjon til Whitebox, og de fikset problemet ved å resette biosen.

Et par mnd senere skjedde det samme igjen, var ikke så veldig interessert i å sende den inn igjen, tok en evighet å få den igjen fra Whitebox første gangen. Søkte litt rundt på nettet, og er en svakhet med enkelte CL56 maskiner at skjermen nekter å slå seg på etter hvilemodus. Vet ikke om det hjelper deg å resette bios, er ikke helt samme problem som deg, men kan være verdt et forsøk.

For å resette bios må du kortslutte J1 jumperen. Du finner denne mellom rambrikkene. Er en guide på hvordan det skal gjøres på notebookforums, fant den ikke igjen akkurat nå...

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare...

Jeg prøvd å resette bios opptil flere ganger men uten at det hjelper...for å si det sånn så kommer jeg litt lengere hver gang jeg resetter bios...prøvde nå også å resette bios men den vil den ikke lengere enn den har gjort tidligere...til et annet vindu der det blant annet står clear cmos failure..

Jeg har en liten mistanke om at maskinen gikk tom for strøm hos meg også, men det har den gjort mange ganger tidligere også...

Noen ganger klarer den å starte windows sånn halvt opp men så skrur den seg av igjen og skjermen blir helt svart...

Nei, jeg begynner å tro at hovedkortet har tatt kvelden....om det er det så er det vel bare å skrote den:-(

om du har noen andre forslag eller om det er noen andre som har gode forslag så setter jeg umåtelig stor pris på det...

Endret av Gega
Lenke til kommentar

ok....hvordan finner jeg ut om hvilket hovedkort som står i min CL56....jeg har prøvd å bruke Everest men den sier at hovedkortet er ukjent...

Hvor kan jeg finne ut om Acer travelmate 290 har samme kortet som meg...jeg tenker da på hvor du har hentet den informasjonen?

Lenke til kommentar

ok...da åpner seg jo en ny mulighet for å finne et billig hovedkort....var å så på den acer`n....den så temmelig lik ut i fasong og skapelse..

Om det er noen her på forumet som har en skadet CL56, zepto 4200 eller en Acer travelmate 290 som hovedkortet fungerer på så nøl ikke med selge det til meg :D

Lenke til kommentar

Hmm litt googling på Travelmate 290 avslører at den er identisk med Compal CL51, som er en billigere utgave av CL56 bygd på samme kabinett. Hovedkortet vil nok passe inn i maskinen din og kanskje fungere, men CL51/Travelmate 290 har IKKE Radeon 9700 grafikkort, derimot har den det integrerte Intel GMA852, og ettersom dette kortet ikke på noe vis takler Vista er du sikkert ikke så interresert i det...

edit:

Travelmate 290 = CL51

Travelmate 290D = CL56 :D

*takk, google*

Endret av ventle
Lenke til kommentar

hehehehe...du tok den ja......nei har man først begynt å bruke vista så er det vel ingen vei tilbake....en annen ting er jo at å nedgradere pc`n vil jo være tragisk for meg.

Jeg veldig takknemmelig for at du hjelper meg, så nå kan jeg utelukke acer 290 og cl50 hovedkort....så da gjenstår bare et cl56 eller zepto 4200 kort da..

Men jeg ender sikkert opp med å begynne å se meg om etter en helt ny pc...

Skal bare lure litt på ikke jeg skal holde meg borte fra de ukjente merkene den her gangen.. selv om jeg har sett litt på denne.

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....t:10502014;fl:0

Men mulig jeg bør kjøpe acer, Toshiba eller et annet kjent merke...jeg har sett endel på acer maskiner og synes dem har et herlig design og jeg tror kvaliteten er bra også.

Men nå skal det jo i ærlighetens navn sies at disse CL56 maskinene har vært kjempebra...min samboer har jo sin enda og min bror har også det, min har jo også fungert helt knirkefritt frem nå da :!:

edit:

Travelmate 290 = CL51

Travelmate 290D = CL56

*takk, google*

Dette så jeg etter at jeg hadde skrevet ferdig...så da åpnet det seg en mulighet til da :!:

Geir

Endret av Gega
Lenke til kommentar

skal ikke si noe på kvaliteten på den gamle arbeidshesten CL56 nei :) min har overlevd både en halv flaske rødvin gjennom tastaturet og har vært med på oppdrag i felt da jeg var i militæret (med minner som dette, min CL-56 i aksjon på fjellet mellom Kirkenes og Grense Jakobselv, er det klart at maskinen har blitt mer en gammel venn enn bare ett leketøy/arbeidsredskap). Eneste som har skjært seg er at harddisken tok kvelden på grunn av vibrasjonene da jeg brukte pc'en som lydkilde da jeg testet det nye stereoanlegget i bilen...

CL-56 er vel også en av få "storselgere" som ikke har fått en samletråd her på forumet, burde kanskje vært det, ettersom jeg registrerer flere og flere den siste tiden som kommer med spørsmål/trenger hjelp til problemer med akkurat denne maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...