Gå til innhold

Hvorfor ikke konvertere bmp til png ved upload?

Anbefalte innlegg

Ser at det er ett par brukere som ikke vet/tar hensyn til å lagre bildene som png/jpg og istedet lagrer det som bmp fordi det er standard. Dersom forumet konverterte filen til *.png rett etter upload ville det spart litt båndbredde pluss at vi fikk en thumb (forhåndsvisning).

Noen tanker omkring dette? Det skal jo være mulig men kan kansjhe ta litt cpu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis BMP-bilder ikke tillates vil mange brukere bli frustrerte. Husk på at det er langt fra alle som vet forskjellen på BMP, JPG og PNG. Jeg mener heller at en automatisk konvertering av BMP til PNG er en god løsning, som trådstarter skriver.

Lenke til kommentar
Hvis BMP-bilder ikke tillates vil mange brukere bli frustrerte. Husk på at det er langt fra alle som vet forskjellen på BMP, JPG og PNG. Jeg mener heller at en automatisk konvertering av BMP til PNG er en god løsning, som trådstarter skriver.

7948214[/snapback]

Men da kan de jo samtidig som de får melding om at *.bmp ikke blir akseptert få en link til en guide om hvordan og hvorfor bruke andre filformat

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei.

Veldig ofte ser jeg folk som legger ved skjermdumper som .BMP-filer i innleggene sine.

.BMP-filer er ukomprimerte bitmapfiler som tar veldig mye plass sammenlignet med f.eks .JPG. Det betyr at man bruker unødvendig mye plass på slike filer når man får nesten samme resultatet med .JPG (avhengig av komprimeringsgraden, så klart), men mer irriterende tar det veldig lang tid å laste ned .BMP-filer på 1,5 - 3 megabytes i forhold til f.eks en 0,25 - 0,5 megabyte .JPG-fil.

Paint i Windows XP kan lagre i både .PNG og .JPG. Det er ikke så mye mer tid å bruke 2 sekunder lengre på lagringen ved å velge ett av disse formatene når man sparer mye tid på opplasting av .JPG/.PNG, samt andre sin tid når om vi får laste ned .JPG/.PNG istedet.

For å gjøre ting klart for de som prøver å laste opp .BMP-filer kan man lage en notis om at man kan bruke Paint i Windows til å lagre i .JPG-format sammen med den øvrige 'feilmeldinga' om dette skulle bli innført.

Edit: Dette var første post i en tråd som ble smeltet sammen med en annen, og hadde tittel "Forbud mot .BMP-filer i vedlegg".

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Dette er temmelig irriterende, ja. Kanskje forum-softwaren kunne konvertert opplastede BMP-filer til et mer egnet format automatisk? Selv vil jeg tro PNG ville være det beste valget, da de som laster opp BMP-filer ofte har på et eller annet vis benyttet Microsoft Paint og dermed (høyst sannsynlig) laget en tegning eller limt inn en skjermdump av Windows (som i begge tilfeller bør lagres som PNG). Det eneste unntaket jeg har sett, er skjermdump fra spill, men selv der oppnår man en god komprimeringeffekt ved bruk av PNG.

Men nå som vi er innpå forbud mot filer med visse filetternavn - hva er egentlig tankegangen bak å bruke en (IMO ufullstendig - RAR og .7z aksepteres ikke) hvitliste? Det er svært enkelt å komme rundt denne, blant annet ved å komprimere filene til et ZIP-arkiv, eller endre filetternavnet til eksempelvis TXT og be nedlasterene om å endre det tilbake. Det virker ganske ubrukelig i mine øyne.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

(Automatisk svar)

Tråden er lukket da forumet har blitt oppgradert siden siden ble opprettet. Skulle problemene fremdeles eksistere anbefaler vi at det opprettes en ny tråd om problemet. :)

MERK: Teknisk relaterte saker hvor diskusjonen har dødd ut blir og lukket for å holde det tekniske forumet ryddig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...