Skagen Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Hei. I dag oppdaget jeg at Linksys endelig har sluppet første firmware-oppgradering til version 7 av WRT54G, men klarer ikke laste opp hele .BIN-fila før jeg får "The connection to the server was reset while the page was loading." i Firefox, og tilsvarende "Cannot find server/The page cannot be displayed" i IE. Jeg rekker å komme til ca 30% før FF/IE blir avbrutt, men dette ser heller ut som det er en slags 'timeout'-funksjon i nettleserne som gir feilmeldingene (samme funksjon som etter en viss tid avbryt tilkoblingen til en webserver dersom man ikke får svar). Edit: Løsningen på problemet var ganske enkel: Bare gi .BIN-fila som inneholder firmwaren et nytt kort navn, f.eks rom.bin. Ser ikke ut til at WRT54G aksepterer filer som inneholder over 8 bokstaver, og dermed skjer det absolutt ingenting selv om progressbaren (som jeg tipper er et enkelt javascript) beveger seg og til slutt gir feilmeldingene jeg fikk til å begynne med. I fortvilelse prøvde jeg også å skru av HTTPS til fordel for vanlig HTTP for tilkobling opp mot ruter (for administrering) under firmware-oppdatering, samt jeg koblet til med ethernet-kabel (TP-kabel) slik at jeg kunne skru av hele den trådløse funksjonaliteten til ruteren under firmware-oppgraderinga (velge Disabled på hvilken 802.11x-type ruteren skal benytte). Hvorvidt dette var avgjørende vet jeg ikke. Endret 7. februar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Du prøver vel ikke å oppgradere over trådløst? Det er nemlig en spenstig øvelse... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Ja, det står ikke noe om at dette må gjøres over ethernet i notatene til firmwaren. Problemet er at det ikke er noe som helst dataoverføring (Tx) til ruteren mens opplastningen av .BIN-fila pågår. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Det er anbefalt å bruke kabel ved firmwareoppdatering. Både på mine Asus-enheter samt flere andre routere jeg har vært borti. Til og med de uorginale firmwareversjonene kommer med slike instruksjoner, bare sjekk dette fra DD-WRT: Do NOT use a wireless connection to upload firmware. Use a wired connection. It is recommended that you disable any wireless adapters on your system to ensure that none are used for the transfer. Om trådløsforbindelsen "skipper" under opplasting får man gjerne slike symptomer som du beskriver, og i verste fall kan man ødelegge ruteren. Prøv med kabel og se om det hjelper før du spekulerer mer på dette. Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Resett routeren først, før du prøver igjen. Jeg har akkurat lastet inn trådløst samme firmvaren til en lik router, v7. Disse routerne v7 er det ikke laget noe uoriginal firmvare til ennå, pga brikkesettet. Jeg fikk denne av en kunde, (hadde nok ikke kjøpt en sånn nei) og kunden fikk kjøpe en Buffalo WHR-HP-G54 av meg. V7 er forøvrig kjent for å være notorisk upålitelige, håper for Linksys sin del at dem har fått orden på det med denne siste firmvaren. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Ja, er derfor jeg skal prøve å oppdatere firmwaren før jeg eventuelt kjøper en annen ruter. Men jeg har ikke hatt veldig store problemer med min v7. Eneste er at ruteren stopper dersom det er mye P2P-trafikk (vi er 4 stk som er koblet opp mot ruteren), og at når vi resetter den så er det ikke alltid den booter igjen, slik at man må gjøre 2-3 forsøk på å resette før den faktisk booter igjen. Men jeg skal prøve å oppdatere i morgen når de andre er på skolen. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Eneste er at ruteren stopper dersom det er mye P2P-trafikk 7871306[/snapback] Sjekk her. Mulig dette er løsningen på P2P-problemet. EDIT: Hmm...ser ikke ut som dette gjelder din router forresten... Endret 4. februar 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 skag1: du har prøvd å oppgradere via ethernet, ikke bare trådløst? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Nei, er via ethernet jeg skal teste i morgen. Får håpe det går bedre enn via 802.11 Lenke til kommentar
andylove Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Ja, er derfor jeg skal prøve å oppdatere firmwaren før jeg eventuelt kjøper en annen ruter. Men jeg har ikke hatt veldig store problemer med min v7. Eneste er at ruteren stopper dersom det er mye P2P-trafikk (vi er 4 stk som er koblet opp mot ruteren), og at når vi resetter den så er det ikke alltid den booter igjen, slik at man må gjøre 2-3 forsøk på å resette før den faktisk booter igjen. Men jeg skal prøve å oppdatere i morgen når de andre er på skolen. 7871306[/snapback] at routeren stopper når det er mye tilkoblinger på gang, er ikke så rart. Den takler ikke alle tilkoblingene på engang. Å kjøpe ny router blir jo å kaste penger ut av vinduet. Skal du ha noe som tåler denslags, så er det heftig dyre Cisco routere som gjelder.. Men da snakker vi ikke om fem hundre spenn for en trådløs sak... Og skal du oppgradere firmware, så ville jeg slettes ikke gjort det via trådløse.. Er vel flere her som sier det samme. Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Det er tull at en "billig" router ikke tåler flere brukere, men det som ikke er tull er at nettopp denne IKKE tåler det, derfor skal denne nye firmwaren bla ordne dette. En Buffalo, eller Linksys tåler uten noe problem mange brukere, dette er routere som med feks DD-WRT firmware oppfører seg som en langt dyrere router. Grunnen til at jeg nevner Linksys og Buffalo er at jeg vet dette, har bla en folkehøyskole med 90 elever, der sikkert 70 prosent av dem er innpå et trådløst nettverk som er bygd av Buffalo og Linksys produkter. Men det er fremdeles en kjipere løsning enn feks Cisco, ja. Og holdbarheten er heller ikke det samme, men hvis man sparer en kr15000,- på en router må jo det være greit vel,,, Og ja, det går helt greit oppgradere trådløst, men noen ganger går det tydeligvis ikke, slurver man med resetting før man går i gang øker sjansen hvertfall for at det ikke går. Jeg kan ikke huske sist det ikke gikk med en Buffalo eller Linksys trådløst. Endret 4. februar 2007 av Jaguaren Lenke til kommentar
andylove Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Det handler ikke om brukere som er tilkoblet routeren. Det handler om antall tilkoblinger brukeren utfører via programvaren. Sett at 4 stk kjører torrents på full guffe, makser nedlastninga si og har åpne slots tilgjengelig for tilkobling utenifra. Da ryker linja ned, for den takler ikke belastningen. Dvs, linja eller modemet går. Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 At linjen ikke takler den økte trafikken er jo et problem alle sliter med, en router av nevnte merker vil takle langt flere brukere som feks kjører bittorenter enn de fire som nevnes her. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Det handler ikke om brukere som er tilkoblet routeren. Det handler om antall tilkoblinger brukeren utfører via programvaren. Sett at 4 stk kjører torrents på full guffe, makser nedlastninga si og har åpne slots tilgjengelig for tilkobling utenifra. Da ryker linja ned, for den takler ikke belastningen. Dvs, linja eller modemet går. 7873124[/snapback] Blant oss 4 som er tilkoblet er jeg den eneste som bruker P2P og andre programmer som har mange samtidige tilkoblinger. Jeg leste tidligere en artikkel om v7 av WRT54G hvor det ble hevdet at ruteren tar vare på alle TCP, UDP og ICMP-tilkoblinger for 36 timer, og det er når den reduserte mengden RAM i forhold til tidligere utgaver av WRT54G er fult at ruteren stopper. I uTorrent har jeg satt en grense på maksimalt 8 samtidig åpne tilkoblinger. Men det er kritikkverdig at ruteren ikke tåler 1 bruker med 8 samtidige tilkoblinger, samt 3 'vanlige' brukere, før den kræsjer, og det var dette jeg, tilsynelatende andre, mener er problemet med v7. Det ble litt feil formulert det angående at vi er 4 brukere ser jeg nå i ettertid, siden jeg mente å si at kræsjen også kan komme av at de andre kan bidra til at ruteren stopper, selv om det er jeg som er den største konsumeren av båndbredde og antall tilkoblinger. Dersom det stemmer at fult minne forårsaket av loggføringen som stopper ruteren, så håper jeg den nye firmwaren inneholder rutiner som ivaretar vanlig drift når minnet er fult - dersom jeg får til å oppdatere firmwaren. Endret 5. februar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Da ville jeg bare meddele at problemet er løst. Ser ut til at WRT54G ikke aksepterer .BIN-filer, som inneholder firmwaren, som er på mer enn 8 bokstaver. Har redigert førsteposten som inneholder detaljer på løsningen dersom det skulle være noen andre som søker opp denne tråden i ettertid for lignende problemer. Takk til alle dere som bidro i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå