cindy100 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 hei, har oppgradert pcn.. kjøpt nytt minne, prossesor, strømforsyning, skjermkort og hovedkort. hovedkortet er et sata kort, så jeg kjøpte en overgang fra sata til ide da jeg ønsket å bruke mine gamle h disker. problemet er ved oppstart finner den ikke hd. heller ikke om jeg kobler hd til hovedkortet med den eneste ide koblingensom er der. lurer på hva dette er.? Har prøvd å bytte hd til sata men virker fortsatt ikke. kan dette kan ha noe med raid oppsettet på hovedkort??... eller hd kontroller? hva gjør jeg? mvh cindy Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Hei Cindy..... kan du kanskje prøve å resete BIOS? (Hvis du er usikker på om du vil klare å stille inn BIOSen etterpå, så skriv ned noen av innstillingene). Jeg har faktisk akkurat plagdes med dette jeg og, mn jeg har en IDE og en S-ATA disk...så jeg installerte WIN. på S-ATA disken, så plugget jeg IDE`en inn etterpå...nå fungerer det! Håper du får til, mvh... Lenke til kommentar
Biskus Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 hei, har oppgradert pcn.. kjøpt nytt minne, prossesor, strømforsyning, skjermkort og hovedkort. hovedkortet er et sata kort, så jeg kjøpte en overgang fra sata til ide da jeg ønsket å bruke mine gamle h disker. problemet er ved oppstart finner den ikke hd. heller ikke om jeg kobler hd til hovedkortet med den eneste ide koblingensom er der. lurer på hva dette er.? Har prøvd å bytte hd til sata men virker fortsatt ikke. kan dette kan ha noe med raid oppsettet på hovedkort??... eller hd kontroller? hva gjør jeg? mvh cindy 7863158[/snapback] Du må nok formatere harddisken siden du har gjort så mange maskinvareendringer. Jeg er ikke sikker på hvordan de SATA > IDE konvertererne fungerer, men jeg går ut ifra at du vil trenge tredjepartsdrivere under installasjonen, disse finner du på hovedkortets hjemmeside. Lenke til kommentar
Privat Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Problemet er jo ikke formatering av diskene! Diskene blir jo ikke dektert i bios. Hadde vært greit å vite hvordan HK du har. Lenke til kommentar
cindy100 Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Problemet er jo ikke formatering av diskene! Diskene blir jo ikke dektert i bios. Hadde vært greit å vite hvordan HK du har. 7863499[/snapback] hk er et MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16.. Videre så har jeg 1 gb corsair ram og Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz prosessor. hardiskene er en seagate 120 gb og en seagate 160 gb. Lenke til kommentar
cindy100 Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg tror kanskje det kan være noe feil med hovedkortet. Jeg kan ikke dette med raid, men hd mine er non-raid. Kan dette da kræsje med hovedkortet? Ved oppstart står det slik: IDE Primary Master: None (160 gb) IDE Primary Slave: None (120 gb) IDE Secondary Master: None (DVD-brenner) IDE Secondary Slave: None (DVD-brenner) IDE Third Master: None IDE Fourth Master: None håper noen kan hjelpe, for sitter skikkelig fast her.. Lenke til kommentar
Biskus Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det er ikke alltid BIOS finner SATA harddisker i BIOS-menyen. Du vil kanskje se i 1-2 sek under oppstarten at den finner noen SATA kontrollere. Hvis du ser Harddisk-navnet på disse burde alt være i orden. Hvis ikke bør du dobbelsjekke alt av strømkabler og SATA-kabler før du tester harddisken på et annet hovedkort. Lenke til kommentar
cindy100 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Det er ikke alltid BIOS finner SATA harddisker i BIOS-menyen. Du vil kanskje se i 1-2 sek under oppstarten at den finner noen SATA kontrollere. Hvis du ser Harddisk-navnet på disse burde alt være i orden. Hvis ikke bør du dobbelsjekke alt av strømkabler og SATA-kabler før du tester harddisken på et annet hovedkort. 7889593[/snapback] ok. for når jeg starter opp så ser jeg at den finner hardiskene. men den klarer ikke å starte opp. den klarer heller ikk å starte opp med å boote dra dvd-brennern min.. har to, så testet begge. men når jeg bruker den gamle cd-brennern så klarer den det.. står helt blankt jeg.. mulig det er noe feil med hovedkortet..? Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hvis du formaterte - noe du absolutt må ha gjort - er det bare å behandle Min Datamaskin og partisjonere disken. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Har du sjekket i BIOS Boot Sequence om SATA diskene kan velges derifra? (Side 3-9 i Brukermanualen for hovedkortet). Hvilken SATA kontakt har du koblet system disken til ? Lenke til kommentar
cindy100 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Hvis du formaterte - noe du absolutt må ha gjort - er det bare å behandle Min Datamaskin og partisjonere disken. 7891440[/snapback] jeg får ikke formatert diskene.. det som er problemet mitt.. når eg starter opp xp installasjon. så kjører jeg den vanlig med scsi drivere.. men da får jeg bluescreen etterhvert og ingenting skjer.. men hvis jeg installerer med raid drivere så finner den de ikke og jeg kommer ingen vei.. Lenke til kommentar
cindy100 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Har du sjekket i BIOS Boot Sequence om SATA diskene kan velges derifra?(Side 3-9 i Brukermanualen for hovedkortet). Hvilken SATA kontakt har du koblet system disken til ? 7891652[/snapback] jeg har jo ikke sata disker.. har ide disker som jeg skal koble til.. sjekket ut alt på bios.. vurderer snart å sende inn hele greia til komplett så de kan fikse den.. sitter helt fast.. hvis det ikke kommer en reddende engel, med mange gode løsninger til meg.. hehe Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 i965-brikkesettet støtter ikke IDE, og den ene IDE-porten er en tredjepartskontroller som nok ikke vil dukke opp i BIOS. Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 gå inn i bios, velg integrated (husker ikke helt), så ser du om noe står på raid eller SATA, gjør det det så dett det på IDE Lenke til kommentar
cindy100 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 i965-brikkesettet støtter ikke IDE, og den ene IDE-porten er en tredjepartskontroller som nok ikke vil dukke opp i BIOS. 7892545[/snapback] hjelper det da ikke at jeg har kjøpt en ide "konvert" eller hva det heter.. som jeg kobler til i hovedkortet? eller så vil det si at jeg ikke kan koble til ide-hardisker på det hovedkortet.. har jo faktisk prøvd med en sata disk også.. Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 har du sett noe mer i biosen? Lenke til kommentar
cindy100 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 har du sett noe mer i biosen? 7892680[/snapback] gått gjennom bios gang på gang.. ingenting hjelper. gikk inn der hvor du sa.. kunne velge mellom raid, ide eller disable.. prøvd alle sammen.. noe tips om hva jeg kan prøve? kan det være at hovedkortet mitt ikke støtter ide? Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 hvordan står alt av jumpere på disker og rom'er? om ikke alt står på CS (Cable Select) så sett dem på cs, skal vel ikke ha så mye å si.. Lenke til kommentar
mirrormatch Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hvis du bruker en IDE til SATA overgang, må du huske på at diskene MÅ være satt som master. I tilfelle du ikke var klar over det... Lenke til kommentar
cindy100 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 hvordan står alt av jumpere på disker og rom'er? om ikke alt står på CS (Cable Select) så sett dem på cs, skal vel ikke ha så mye å si.. 7892965[/snapback] alt av jumpere er stillt inn.. kan ikke være dette.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå