Gå til innhold

Skru opp Amilo D 8820


jinsuk

Anbefalte innlegg

Sitter med en Amilo D 8820. Pc slår seg av ofte og det er misstanke om et kjøleproblem. Tenkte å skru opp pc (ja, garrantien er over) men hvordan skrur jeg den opp. Har skrudd ut skruene på undersiden, men det ser ut til å henge igjen ca...under tastaturet og mot bsiden av pc'n. Please help!

 

Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at garantien er utgått, men hva med reklamasjonstiden? Du har vel 5år reklamasjonstid på en laptop! Spørs jo litt hva feilen er da, men det er alltids verdt å prøve ..

 

Det er heller ingen automatikk i at garantien forsvinner når man skrur opp maskina. Man kan fint skru opp ting på undersiden for å skifte harddisk/minne uten at garantien ryker.

 

Har du prøvd å legge inn everest (eller fanspeed?) for å lese av temperatur på cpu og hd (mulig du kan lese av gpu, og chipset også)? Det ville fort gitt deg en pekepinne om det er varmen som har skylden.

 

De fleste laptopper har et deksel på undersiden som lar deg eksponere cpu og chipsetet (med kjøleannordning). Da kunne du fort sett om det er mye støv og annen dritt i vifte/kjøleribbe, samtidig som du forsikret deg om at vifta faktisk gikk rundt.

 

Slår maskina seg av både på nettdrift og på batteri? Ellers kan det hende at det har blitt feil på lader eller batteriet ..

 

Du skriver at maskina slår seg av. Jeg håper at du ikke mener at maskina restarter seg, men at den faktisk slår seg helt av. Slik at du hører at viftene, hardisken og evt "alle" lysene forsvinner. Det kunne jo vært at det er skjermkortet som blir for varm og kutter skjermen pga varmgang. Håper du fort kan bekrefte at maskina slår seg av, helt uten forvarsel!

Lenke til kommentar

Denne modellen er kjent for problemet du beskriver. Etter å ha skrudd på en del av disse har jeg kommet frem til at problemet ligger i at kjøleribba nesten er "brent" fast i CPU og dermed får ikke CPU nok kjøling. Fjern tastaturet og skru løs kjøleanordningen (skru løs de store skruene merket med 1 - 4). Rens så CPU og kjøleribbe for gammel kjølepasta. Legg deretter på et nytt, tynt lag kjølepasta som dekker overflaten på CPU (husk, ikke søl!). Demonter selve vifta fra kjølingen og blås bort evt. støv som har lagt seg der.

 

For all del, _IKKE_ oppgrader BIOS! BIOS-oppgraderingen som ligger ute på FS hjemmeside er "bugga". Prøvde det på en av disse og dermed klarte ikke LCD å lese EEPROM. Bildet forsvant rett etter POST. Fikk heldigvis løst det med en bootdiskett som inneholdt en fix jeg fikk tak i etter langvarig søk på diverse fora. Snakket med FS og forklarte problemet, men de var ikke interessert i å hjelpe meg siden maskinen var gått ut på garanti. Ikke engang mot betaling...

Heldigvis var det en tysk fyr på et uoffisielt FS-forum som kunne hjelpe meg og han mailet meg fixen.

 

For å fjerne tastaturet går du frem slik:

 

Snu maskinen slik at du får portene mot deg (parallellporten osv.) Skru ut de 5 skruene under maskinen (de med piler bak). Da får du løsnet panelet som ligger ovenfor tastaturet. Under dette panelet er det 3 skruer som fester keyboardet.

Skru løs disse og du skal kunne vippe keyboardet mot deg. Vipp deretter opp de 2 små plastikklåsene på hver side av festeanordningen til keyboardet slik at du kan ta keyboardet av.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for svaret!

 

Har løsnet de fem skruene på baksiden (har løsnet alle) Men det ser ikke ut til å kunne gå ann å ta bort eller få løsnet panelet og deretter få løsnet tastaturet.

Sitter det veldig hardt? Mener du selve platen på undersiden av tastaturet, eller på oversiden er det sitter noen ekstrataster/ fungsjonsknapper?

 

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...