Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trådløs nettverksstøtte ødelagt i Ubuntu Edgy?

Anbefalte innlegg

Kjører Ubuntu 6.10 på en pc her, men det trådløse nettverkskortet vil ikke virke...

Det er en Dlink DWL-520+, og det virket med Dapper Drake (6.06).

Noen som har noen aning om hvorfor det ikke virker nå?

Har prøvd med ndiswrapper samt open-source driverene dlink linker til på sine hjemmesider...

Ikke noe virket :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker dere "network manager" og "gnome network manager"? Jeg måtte disable de verktøyene som ligger under "administration - network tools" og installerere nevnte. Nå virker trådløst helt perfekt. Switcher automatisk over til trådløs når jeg napper ut kabel og tilbake når jeg plugger i igjen!

Gjorde følgende:

Editer /etc/network/interfaces: Kommenter ut alle linjer bortsett fra “io.....”

“....io....”

installerer network-manager-gnome

Installerer linux-restricted-modules

kjør nm-applet

Lenke til kommentar
Ikke noe +A her nei.

Som sagt virket det out of the box i 6.06 :(

De må ha funnet på noe tull da...

Håper de har fiksa det til 7.0X da...

Har noen noen forslag til hva jeg kan prøve?

7849828[/snapback]

Tror det er Atheros chip i den 520-en. Det du skal gjøre er å gå inn i Symantec Package-manageren og installere: linux-restricted-modules-2.6.17...osv...

I denne pakken ligger MadWifi, noe du visstnok er nødt til å ha for å få dette (og noen andre) kort til å virke. Lykke til videre.

Lenke til kommentar

Du finner multiverse, universe og restricted pakkelagrene på dvd også. De kan du laste ned via torrents på ubuntuguide:

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...itories_on_DVDs

Pakkene der blir fort utdatert, men du får iallefall installert de uten nett.

Et annet program som du kan vurdere dersom du vet hva modulen heter er module-assistant - Det laster ned kernelmoduler i kildeformat, kompilerer og installerer disse i få steg. Veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Ifølge denne siden så skal ze5400s DWL-520+ sannsynligvis inneholde en Texas Instruments-chip og skal angivelig fungere ved å bruke acx100-driveren. Var det denne GPL-driveren du prøvde å installere? Hvor feiler det / hvilken feilmelding? Men som flyndrefjes sier, så burde det fungert ut av boksen...

Ifølge den samme siden så skal abitpower sin D-Link DWL-G132 USB-sak inneholde en radiochip fra Atheros dersom det er revisjon A2, du har. Har du mulighet for å finne ut hvilken revisjon du har? Enten sjekk esken eller serienummeret på USB-dingen opp mot mulig info på websiden til D-link, eller skriv "lsusb" i et terminalvindu så du får opp vendorid og productid (står som noen tall på formen xxxx:yyyy) og så googler for å finne hvilken revisjon du har.

Edit: ze5400: for å være sikker på at du har en TI-chip, så kunne det vært fint å visst hvilken revisjon/versjon du har. Har du mulighet for å finne vid:pid til kortet ditt? Du kan bruke lspci , finn kortet (husk PCI-buss-nummeret) og kjør deretter lspci -n . Den siden jeg linket til gjelder visst kun for vid:pid = 2001:3700.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...