Gå til innhold

Ny pc på forsikringen, men hva er den verdt?

Anbefalte innlegg

Etter å ha undersøkt med forsikringsselskapet mitt viser det seg at jeg får dekket uforutsette hendelser i hjemmet som påfører skade på elektronisk utstyr.

Så når en av ungene her klarte å velte ett glass vann over kabinettet som da har vifte i topp kan dere selv tenke dere vannspredningen inne i kabinettet.

Uansett, delene som har tatt kvelden er følgende:

ødelagt pc.

Som dere ser er det ikke den nyeste pcen, og de fleste delene er tatt ut av salg, så hvordan kan jeg da gi en pris på delene til forsikringsselskapet?

Hele vitsen med en slik forsikring er vel at de skal dekke en tilsvarende pc pr dags dato, så hvor mye kan jeg føre opp at pcen er verdt den dag i dag? Tenker selvfølgelig ikke på hva jeg kunne fått om jeg solgte den brukt, men hva reel verdi er på den.

Vil bli gjort mer testing for å forsikre meg om at delene som er ført opp er defekt, samt resten av utstyret vil bli testet på nytt.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha undersøkt med forsikringsselskapet mitt viser det seg at jeg får dekket uforutsette hendelser i hjemmet som påfører skade på elektronisk utstyr.

Så når en av ungene her klarte å velte ett glass vann over kabinettet som da har vifte i topp kan dere selv tenke dere vannspredningen inne i kabinettet.

Uansett, delene som har tatt kvelden er følgende:

ødelagt pc.

Som dere ser er det ikke den nyeste pcen, og de fleste delene er tatt ut av salg, så hvordan kan jeg da gi en pris på delene til forsikringsselskapet?

Hele vitsen med en slik forsikring er vel at de skal dekke en tilsvarende pc pr dags dato, så hvor mye kan jeg føre opp at pcen er verdt den dag i dag? Tenker selvfølgelig ikke på hva jeg kunne fått om jeg solgte den brukt, men hva reel verdi er på den.

Vil bli gjort mer testing for å forsikre meg om at delene som er ført opp er defekt, samt resten av utstyret vil bli testet på nytt.

7843176[/snapback]

linken funker ikke. Du må krysse av "lesbar for alle" og oppdatere :p

Lenke til kommentar

Kan ikke noen komme med noen tips her?

Må levere inn krav til forsikringsselskapet i morgen, og vil da gjerne vite hva jeg kan stille som krav.

Bør jeg gå ut i fra hva det kostet nytt når jeg kjøpte det, eller prisen det kostet før det ble tatt av markedet?

Bør det regnes tap over alder på delene?

Tar i mot alt av informasjon som kan hjelpe meg litt på vei her.

Lenke til kommentar

vær glad det skjedde, hvis du får igjen penger, gammel den. derimot så er det fullt mulig for at hd fungerer? t.o.m skjermkortet. anyways, 70% av nypris, vel når get gjelder www.hw.no prisguide rimeligst mulig så teller ikke det fullt, hvis du har kvittering, hvis ikke kan du ta utgangspunkt i webshoppen du handlet i med disse prisene.

Lenke til kommentar

Jeg handlet hos flexi data, så hos dem ligger alle mine kvitteringer på nett. Dessverre gikk de konkurs 1 januar, så får jo ikke hentet ut kvitteringene.

Pc holdt i massevis til mitt bruk, så glad for at den ble ødelagt er jeg ikke.

Har testet harddiskene i en annen pc, og to av de vil ikke virke som de skal. Er det aktivitet på diskene i form av kopiering eller annen HD aktivitet så kommer der blåskjerm så lenge disse to diskene står i.

70% av ny pris er jo heller ikke så lett å hente ut, kjøpte disse delene ca når de kom på markedet, så om jeg skal gå ut i fra den prisen i dag vil dette blir latterlig høy pris.

Lenke til kommentar
Jeg handlet hos flexi data, så hos dem ligger alle mine kvitteringer på nett. Dessverre gikk de konkurs 1 januar, så får jo ikke hentet ut kvitteringene.

Pc holdt i massevis til mitt bruk, så glad for at den ble ødelagt er jeg ikke.

Har testet harddiskene i en annen pc, og to av de vil ikke virke som de skal. Er det aktivitet på diskene i form av kopiering eller annen HD aktivitet så kommer der blåskjerm så lenge disse to diskene står i.

70% av ny pris er jo heller ikke så lett å hente ut, kjøpte disse delene ca når de kom på markedet, så om jeg skal gå ut i fra den prisen i dag vil dette blir latterlig høy pris.

7845786[/snapback]

Selv om flexi data gikk konkurs 1.jan er jeg sikker på om du tar en telefon til konkursbo bestyrer eller DL hvis du kan få tak i han. Er det mulig å oppdrive din kvitering. Skulle ikke være noe problem. Konkursbo bestyrer skal sitte på alt av info.

Lenke til kommentar

Blir jo utrolig vanskelig å sette en pris på "tilsvarende maskin i dag". Man KAN kjøpe en maskin som vil yte ytelsesmessig det samme, men er det egentlig det du skal oppgi? Skal man ikke ta hensyn til hvordan maskinen leverte i forhold til hva den gjorde da den ble kjøpt? I det tilfelle må du jo ta utgangspunkt i deler som yter mye bedre, men som kan sies å være "passelig bra" i dag. Så det store spørsmålet er:

Skal du oppgi hva det vil koste å kjøpe en NY PC i dag, som vil yte det samme som det din maskin gjorde i forhold til markedet da du kjøpte den originalt? eller;

Skal du ha prisen til hva en maskin som vil yte nøyaktig det samme som din "gamle" maskin yter i forhold til DAGENS maskiner?

:)

Lenke til kommentar

Tilsvarende maskin i dag mener jeg at du må ta utgangspunkt i hvor bra maskinen var når du kjøpte den. Det vil si: Var den superbra, midt på treet, og hvordan var det i forhold til spill og lignende.

Hvis det var en topp, state-of-the-art PC da, vil det vel tilsvare rundt 10-15k PC i dag. Litt runde tall, men du får med deg tankegangen.

Og når du har brakt det på bane hvilken type PC dette var i markedet når du kjøpte den, finner du en tilsvarende modell i dag.

B-head

Lenke til kommentar

Det forsikringsselskapene pleier å gjøre er vel å ta utgangspunkt i nypris på maskinen og så trekke fra en prosentsats avhengig av hvor gammel den er. Har du en egenandel på feks 4000,- så er det ikke sikkert du får igjen noe i det hele tatt, med mindre du har en uflaks-forsikring i tillegg til innbo.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar

Vet ikke hvilket selskap du er forsikret i, men de fleste vilkår sier du har rett på verdi av tilsvarende utstyr som det på skadedatoen, eller reperajon. I ditt tilfelle er det ikke værdt mere enn 3-4000,-

Jeg vil tippe egenandelen slår beina unna den ja. En må også ta med i betraktningen at ved innmelding av skade så får du en skade til på deg i forsikringsregistret. Får du noen av de kan selskapet reagere.For en så liten sak vet jeg ikke om det er værdt det.

Lenke til kommentar

Jeg har utvidet innbo som skal dekke uheldige uhell på varer i hjemmet med opp til 100 000. Egenandel er 1500 kr.

Vil tro pcen får en verdi høyere 3-4000 som blir nevnt her. Harddiskene og strømforsyningen er har jo en verdi opp mot 3000 alene, og disse er ikke mer enn 3-4 mnd gammel, samme gjelder forøvrig minnet da jeg gikk fra 256 ram til 1 gb.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et uhell med min 1 år gamle dell. Der leverte jeg den inn hos reperatør for prisoverslag for reparering. Det kom da på samme pris som pc`en ny. Dermed ville ikke reparasjon være lønnsot for noen av partene. Jeg fikk da igjen nypris minus 20% som var det de trakk fra en pc som var over 1 år.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvilket selskap du er forsikret i, men de fleste vilkår sier du har rett på verdi av tilsvarende utstyr som det på skadedatoen, eller reperajon. I ditt tilfelle er det ikke værdt mere enn 3-4000,-

Jeg vil tippe egenandelen slår beina unna den ja. En må også ta med i betraktningen at ved innmelding av skade så får du en skade til på deg i forsikringsregistret. Får du noen av de kan selskapet reagere.For en så liten sak vet jeg ikke om det er værdt det.

7846477[/snapback]

Men hva mener du om at saken kommer i forsikringsregisteret? Er det ikke for å få dekket slike skader en har forsikring da?

Blir jo litt for dumt om en ikke skal kunne melde fra om sakder/tyveri og andre uhell feks på reise av frykt for å komme i et register.

Lenke til kommentar
Man får kjøpt en tilsvarende(bedre) pc i dag for rundt 4500 kr...

7846971[/snapback]

Godt mulig det.

Strømforsyning til et mATX kabinett som er stille koster 900, faktisk den eneste som er på markedet med lavt støynivå som jeg fant. I tillegg kommer 320+250GB lagringsplass til ca 1300, så da gjenstår ca 2000 til minne, skjermkort, cpu og hovedkort.

Tar gjerne imot forslag her da til et tilsvarende oppsett, så har jeg noe å foreslå til forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...