Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Symtomer på kyssesyken


wazzza

Anbefalte innlegg

Jeg var på fest forrige helg og klinte med ei jente der. Hun hadde vært uheldig og drukket av samme glasset som ei annen jente. Den andre jenta hadde hatt kyssesyken for ca 3 mnd siden.

 

Hun jeg klinte med er frisk som en fisk, mens jeg har vondt i halsen og til tider litt tørrhoste. Ikke feber eller slappere enn jeg bruker å være. Det gjør vondt under adamseplet.

 

Hva er symtomene på kyssesyken? Jeg tror jeg bare er litt forkjølet, men har aldri hatt så vondt for å svelge før. Tror egentlig det bare er forkjølelse, men når man ligger våken to netter på rad, får man god tid til å fundere...

Endret av wazzza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde kyssesyken nå i julen (en kjip tid å ikke kunne svelge på for å si det sånn :p) og symptomene mine var slapphet og vondt for å svelge.

Legen sa det først var halsbetennelse og jeg gikk på pencilin i 5 dager, men når det ikke ble noe bedre, gikk jeg inn igjen og det ble tatt blodprøver, som konstaterte at jeg hadde kyssesyken.

 

Så ta det rolig fysisk hvertfall til du eventuelt tar en legesjekk, ofte ved kyssesyken "hever" milten seg og den kan sprekke ved harde støt i mageregionen etc.

Lenke til kommentar

Når du har vært syk i minst 10 dager kan du ta en tur til legen for å sjekke om det er kyssesyken. Du kan alltids dra før om du føler for det, men da vil ikke prøvene for mononuklose gi sikre resultater. Føler du deg dårlig så dra til legen uansett.

 

Diagnostikk

 

Kyssesyke påvirker leveren og fører til leverbetennelse i 90 % av tilfellene. Leverbetennelsen er mild, og leveren blir helt fin igjen. Også milten påvirkes av kyssesyke, den blir større og mer skjør enn vanlig. Ved trykk eller slag mot magen er det fare for at den kan sprekke.

 

Sykdomstegn

 

I begynnelsen vil du sannsynligvis bare føle deg slappere og trettere enn vanlig, og kanskje ha hodepine og litt feber. I løpet av en uke får du sår hals, svelgevansker og dårlig ånde. Mandlene hovner opp og får et gråhvitt belegg. De fleste får store lymfekjertler forskjellige steder på kroppen (oftest på halsen, i armhulene eller i lyskene). Legen som undersøker deg kan eventuelt kjenne at leveren og milten er opphovnet.

 

Hvor syk?

 

Noen blir veldig syke, andre bare litt. Symptomene går i de fleste tilfellene over i løpet av 1 til 4 uker. Enkelte er trette og slappe lenge etter dette (opptil 2–3 måneder). Små barn kan ha kyssesyke uten å få symptomer. Jo eldre du er når du får kyssesyke, jo hardere er ofte sykdommen.

 

Å stille diagnosen

 

En blodprøve kan vise om du har kyssesyke. Legen tar også leverprøver (blodprøve) for å se om leveren er betent - de fleste får leverbetennelse. Hvis du har tegn på leverbetennelse, bør du få tatt nye leverprøver etter en stund, for å se om leverbetennelsen er på retur.

 

Kilde: wikipedia.

Lenke til kommentar

Du skal ikke drikke da du har kyssesyken.

 

Symptomer kan også være hvite prikker i halsen, og ekstremt vondt i halsen. Anbefaler en tur til legen om du har mistanker, det er ikke en sykdom som er smart å gå rundt med uten å vite det. Man kan bli syk i lang tid av den dersom man ikke tar hensyn. Noen får også sykdommer i ettertid pga. de ikke fulgte legens råd.

Lenke til kommentar

ei jente i klassen min visste ikkje at ho hadde kyssesjuka. Så ho forsette å vere aktiv som vanlig. Ho spillte masse fotball(ho var en av de beste :) ) også utvikla kyssesjuka til noko anna. Ho begynte heile tida å bli slapp og plutsileg orka ho ikkje å gjere noko. Dette kan visst vare lenge(ho går i 10ende og har hatt det siden slutten av 7ende klasse eller noko sånt) og ofte orker ho ikkje å gå til skulen. har høyrt at ho hadde over 60 dager fravær eit år då ho fekk tilbake karakterane(godt mulig meir fordi lærarane ofte roter med å skrive opp dei som er borte)

Prøver ikkje å skremme nokon, bare at det er lurt å kanskje ta det litt med ro og prate med ein lege.

Lenke til kommentar
Du skal ikke drikke da du har kyssesyken.

7826647[/snapback]

Legen min sa at et par pils gikk helt fint. Men det var dog en amerikansk lege, norske leger er ofte mer redde for alkohol (PK-ish tendenser).

 

Lillebror var slått ut i nesten et halvt år, han kunne ikke ha gym på skolen eller være veldig aktiv uten å bli dødstrøtt og sliten med en gang.

7826840[/snapback]

Jeg hadde det samme i starten av barneskolen :/
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg oppfordrer alle som har fått kyssesyken til å ta det HELT med ro, lenge... Jeg fikk kyssesyken og ble ikke kvitt det på et år. Var sykt godt trent før jeg fikk det og nektet å gi slipp på treninga etter jeg ble syk. Endte med at jeg knakk helt sammen både fysisk og psykisk. Tok meg nesten et år å komme seg igjen. Virkelig skremmende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...