Gå til innhold

Rensing av Nikon D80


Anbefalte innlegg

Brukte min Nikon D80 på en 14 dagers Lisboa-Dakar tur. Det ble for mye støv og sand for D80en og 18-200VR. Ettersom rensing ikke går på garanti trenger jeg tips om hvor jeg skal sende kamera og optikk for rensing.

 

NB!! D80 + 18-200VR+SB800+MD-80+Sigma 30/1.4 blir lagt ut for salg etter rensingen. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv en blåsebelg (øreskyller) som du får kjøpt på apoteket for å rense sensoren for støv. Hvis ikke det hjelper, kan du enten kjøpe rensesett (sensor swab) og gjøre det selv, eller få betjeningen i en fotobutikk til å gjøre det for deg. De fleste fotobutikker tilbyr denne tjenesten, og mange utfører det mens du venter eller i løpet av en times tid.

 

På objektivet kan du bruke vanlig brilleklut og mild rensevæske (fås kjøpt på en fotobutikk).

 

Du skal selge utstyret på grunn av støv? Dette er et problem med alle kamera om du er i støvfulle områder. Støvfjerningen på blant annet Sony og Canon kameraene har ikke fått spesielt gode resultater når de er blitt utsatt for mer støv enn det som er normalt en vanlig dag i Norge. Det ville nok blitt for mye også for de på din Lisboa-Dakar tur. Ikke la litt støv overskygge at du har en meget bra kamerapakke der.

Lenke til kommentar
NB!! D80 + 18-200VR+SB800+MD-80+Sigma 30/1.4 blir lagt ut for salg etter rensingen. :thumbdown:

7820244[/snapback]

 

Med en hyggelig pris kjøper jeg gjerne D80 urenset men uten noe av det tilbehøret. :)

 

Dette er noe du like godt først som sist må lære deg å leve med på en dSLR. Bruker du zoom får du støv, skifter du objektiv får du støv. Den beste måten å få mindre støv på blir nok med en fast brennvidde. Eller du kan søke her eller andre steder på sensor rens. Det er ikke veldig komplisert å gjøre........

Lenke til kommentar
Prøv en blåsebelg (øreskyller) som du får kjøpt på apoteket for å rense sensoren for støv. Hvis ikke det hjelper, kan du enten kjøpe rensesett (sensor swab) og gjøre det selv, eller få betjeningen i en fotobutikk til å gjøre det for deg. De fleste fotobutikker tilbyr denne tjenesten, og mange utfører det mens du venter eller i løpet av en times tid.

 

På objektivet kan du bruke vanlig brilleklut og mild rensevæske (fås kjøpt på en fotobutikk).

 

Du skal selge utstyret på grunn av støv? Dette er et problem med alle kamera om du er i støvfulle områder. Støvfjerningen på blant annet Sony og Canon kameraene har ikke fått spesielt gode resultater når de er blitt utsatt for mer støv enn det som er normalt en vanlig dag i Norge. Det ville nok blitt for mye også for de på din Lisboa-Dakar tur. Ikke la litt støv overskygge at du har en meget bra kamerapakke der.

7820464[/snapback]

Det er sand og støv innvendig i hus og linse. Det skraper godt når man vrir på zoom og fokus. Det dukker stadig opp nytt støv og sandkorn i speilhuset.

Bruker Copper Hill komplett pakke for å prøve å få sand og støv ut av speilhuset. Har ikke brukt Sensor Swab da det er tørr sand og støv som legger seg på speil/sensor.

Når jeg byttet opptikk på turen så gjorde jeg dette inne i en plast pose.

 

Vurder Pentax K10D.

 

@dhjerp: blir å legge "pakken" til salgs etter rensing. Vil begrense tapet.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Prøv en blåsebelg (øreskyller) som du får kjøpt på apoteket for å rense sensoren for støv. Hvis ikke det hjelper, kan du enten kjøpe rensesett (sensor swab) og gjøre det selv, eller få betjeningen i en fotobutikk til å gjøre det for deg. De fleste fotobutikker tilbyr denne tjenesten, og mange utfører det mens du venter eller i løpet av en times tid.

 

På objektivet kan du bruke vanlig brilleklut og mild rensevæske (fås kjøpt på en fotobutikk).

 

Du skal selge utstyret på grunn av støv? Dette er et problem med alle kamera om du er i støvfulle områder. Støvfjerningen på blant annet Sony og Canon kameraene har ikke fått spesielt gode resultater når de er blitt utsatt for mer støv enn det som er normalt en vanlig dag i Norge. Det ville nok blitt for mye også for de på din Lisboa-Dakar tur. Ikke la litt støv overskygge at du har en meget bra kamerapakke der.

7820464[/snapback]

Det er sand og støv innvendig i hus og linse. Det skraper godt når man vrir på zoom og fokus. Det dukker stadig opp nytt støv og sandkorn i speilhuset.

Bruker Copper Hill komplett pakke for å prøve å få sand og støv ut av speilhuset. Har ikke brukt Sensor Swab da det er tørr sand og støv som legger seg på speil/sensor.

Når jeg byttet opptikk på turen så gjorde jeg dette inne i en plast pose.

 

Vurder Pentax K10D.

 

@dhjerp: blir å legge "pakken" til salgs etter rensing. Vil begrense tapet.

7820673[/snapback]

 

Hvis det er så ille så tror jeg ikke det hjelper stort med tett hus. Objektiv må skiftes og som du sier sliter objektivene like mye som huset. Og hva med tetning mellom hus og objektiv på Pentax. Hvordan er den....

Lenke til kommentar
Brukte min Nikon D80 på en 14 dagers Lisboa-Dakar tur. Det ble for mye støv og sand for D80en og 18-200VR. Ettersom rensing ikke går på garanti trenger jeg tips om hvor jeg skal sende kamera og optikk for rensing.

 

NB!! D80 + 18-200VR+SB800+MD-80+Sigma 30/1.4 blir lagt ut for salg etter rensingen. :thumbdown:

7820244[/snapback]

Hvis du skal sende det inn for rens er det vel Interfoto som er verksted for Nikon.

http://www.interfoto.no/aspx/publisher/sho...e.aspx?aid=7324

 

Forøvrig har de en "Service & Clean" man kan kjøpe for rens av objektiv og kamera:

Service & Clean

 

"Ved kjøp av utvalgte kameramodeller fra Interfoto tilbyr vi en eksklusiv pakke ved navn Interfoto Service&Clean. Kan også kjøpes separat.

 

 

Digitale kameraer trenger vedlikehold. Støv på bildesensoren er et problem som må løses på et verksted. Kjøper du et proffkamera sørger vi for en årlig sjekk og rens gratis. Deretter har du en mulighet til å inngå en servicekontrakt for følgende år. Service&Clean utføres av våre serviceteknikere på vårt verksted på Høvik.

 

Interfoto har lang erfaring med profesjonelle brukere. Vi har fulgt den digitale utviklingen og vi kjenner brukerens behov for generelt vedlikehold av sitt fotoutstyr. På bakgrunn av dette har vi utviklet en egen tjeneste for de som ønsker å holde sitt utstyr i så god forfatning som mulig. Nøkkelen til denne tjenesten holder du nå i hendene, og er utviklet av Interfoto Verksted.

 

Ved Service & Clean utfører vi følgende:

- Grundig rens av kamera utvendig samt rens av speilhus

- Demontering og sjekk/justering av CCD

- Rens av CCD

- Bytte og supplering av grep, deksler og tilbehør som holder utstyret tett (delekostnader belastes i tillegg)

- Oppgradering av firmware på kamera

- Gjennomgang av kameraets tekniske funksjoner som lukkertider, eksponering, blenderstyrer, blitsmåling og autofokus samt justering der det er nødvendig

 

Etter gjennomført Service & Clean vil du også få en full servicerapport basert på hva som er utført på ditt kamera.

 

Dersom du har spørsmål vedrørende Service & Clean-tjenesten, ta kontakt med Interfoto Verksted på epost [email protected] eller telefon 67115550."

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar
Det er sand og støv innvendig i hus og linse. Det skraper godt når man vrir på zoom og fokus. Det dukker stadig opp nytt støv og sandkorn i speilhuset.

Bruker Copper Hill komplett pakke for å prøve å få sand og støv ut av speilhuset. Har ikke brukt Sensor Swab da det er tørr sand og støv som legger seg på speil/sensor.

Når jeg byttet opptikk på turen så gjorde jeg dette inne i en plast pose.

 

Vurder Pentax K10D.

 

@dhjerp: blir å legge "pakken" til salgs etter rensing. Vil begrense tapet.

7820673[/snapback]

Vel, man kjøper utstyr etter hvor og hvordan man skal bruke det. Har ikke opplevd noen kunder med samme type problem som du har, i samme omfang. Tror de færreste kamerahus i denne prisklassen vil kunne hanskes med dette problemet noe bedre. Verken K10D eller D200 vil garantere deg støv/sandfri sensor eller støv/sandfritt objektiv. Og en plastpose inneholder jo ikke annet enn det som luften utenfor inneholder.

Lenke til kommentar
Ble vel advart i denne tråden (Canon EOS400D vs Nikon D80) både når det gjaldt kamera og objektiv.

7825881[/snapback]

Joda, var forberett på støv og sand problemene.

Tror nok at problemet med tørr sand og støv ville vært redusert med Pentax K10D. Nikon D200 er muligens støvtett, men etter det jeg forstått så har den ikke "Shaker" på sensor. Som noen nevner, i denne tråden, så "pumper" zoomen sand og støv inn i speilhuset.

At objektiver og utstyr blir ødelagt er en kalkulert risiko, men vil helst ikke ha ødelagte bilder. Å ta referanse bilder for støvfjerning i Capture NX er en løsning, men dette fungerer kun i RAW. Brukte JPG under turen, da bildene skal deles med andre, og ønsket derfor å slippe konvertering av 500-600 bilder fra RAW til JPG.

 

@ jvc1990

Prøvde å ringe Interfoto idag, for å sjekke Service & Clean pakken. Denne pakken nevner bare rensing av kamerahus utvendig, nevner heller ikke noe om objektiv. Tydeligvis har de mye å gjøre, fikk ikke svar, kun telefonsvarer med åpningstider. Får prøve igjen imorgen.

 

@ Afseth

Posene var på rull og ble anti-statisk behandlet. "Strappet" både poser, utstyr og meg selv for å unngå å tiltrekke sand og støv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...