Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link ruter.. Problem med tilkobling. Haster!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vanskelig og hjelpe deg med så lite info... hvordan model er det snakk om? hvis det er trådløs... har du prøv kabel osv. osv..

Det synes jeg er veldig rart, i.o.m at jeg må ha koblet riktig, og at jeg er på nett nå..

du er på nett gjenom dlinken men du kommer ikke in på routeren?

forklar litt bedre så kansje vi på forumet kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

hvis du ser i bruksanhvisingen på routeren så har den en standard ip addresse... denne er mest sansynlig 192.168.0.1... setter ip på maskinen din sånn at den er i samme subnet som routeren atlså 192.168.0.X og subnetmask 255.255.255.0 så åpner du http://192.168.0.1 så kan du administrere routeren.. spør den om et pass så er brukernanvn mest sanynslig admin og passord blank.

jeg vet ikke om dette er nøyaktig den routeren du har siden du ikke gav meg model nummeret menne dette er kansje en som ligner... uansett så finner du den du har på samme siden...

http://www.dlink.com/products/support.asp?pid=6&pv=29&sec=0

lykke til

Lenke til kommentar

Standard Gateway: 192.168.1.1

IP Adresse: 192.168.1.2

du er nå på riktig subnet men ikke i riktig gruppe... default til Dlink er 192.168.0.1 mens du har satt ipn din til 192.168.1.2 som er to forsjellige grupper... setter du ipn din til 192.168.0.2 skal det fungere.

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer pc`n din opp med standard Gate på 192.168.1.1 ? Kan det være at pc`n din er satt opp statisk ?

Om du så absolutt vil at DLink routeren skal finnes på 192.168.1.1 så går du inn på router settings å setter adressen fra 192.168.0.1 men husk da på at du har forandret på adressen som du skal logge på .

Hvorfor har vi ikke fått vite hvilken ISP du har og eventuelt hvilket modem du har ? Du sier litt lengre opp her "Er på nett gjennom routeren ja, men ruteren sender jo ikke ut noe .."

Kan det ha noe med at du har rotet mye med ipadresser i det siste . Jeg tror det er bedre å begynne på nytt med å holde inn reset i minimum 15 sekunder for så å logge på http://192.168.0.1 for deretter gå til WAN settings å sette disse til Dynamisk til å begynne med .

Da vil routeren din få IP fra modemet ditt så fremt dette in fact har routerfunskjon . Om du da har satt pc`n din til å automatisk bli tildelt adresse så vil pc`n nå være på nett om du kobler til enten med ledning eller trådløst til SSID= default .

Ikke sett på eventuell koding eller annet før du er sikker på at du har nett fra ditt eget utstyr .

Lenke til kommentar

Når du logger inn på http://192.168.0.1 så har du samme mulighet til å sette opp routern mot modemet som den installlcd`n gjør .

Gå til WAN og velg Dynamic / DHCP , det valge av disse to du har på din router . Lagre og reboote routeren så har du nettforbindelse .

Som jeg har sagt i ett annet topic som omhandler det samme så skal man ikke nødvendigvis henge seg så meget opp i den installasjonscd`n.

Installasjonscd`n derimot fikser dette for deg trinnvis som hvilke WAN settings (hvordan routeren kommuniserer med modemet) , hvilke sikkerhetsinstillinger og hvilke innstillinger ditt trådløse nettverk skal ha som f.eks kanal og modus ( b/g eller g, eller kanskje superG eller hva) . Dette gjør den i ett sveip slik at du som bruker slipper logge på og gjøre disse innstillingen selv .

Jeg har forstått at du har nett men har problemer med cdplata og jeg mener du skal logge på routeren å skjekke over de forskjellige instillinger slik at du gjør deg forstått med hvilke muligheter du har for jeg vet at du nok uansett må inn å porte opp for iptelefoni og dette gjør ikke cd`n uansett for deg .

Så fremt du ikke lagrer noe så er det ikke noen problemer , skjekk også muligheten for å lagre en konfigurasjonsfil på pc`n din slik at du har backup av alt om det skal oppstå problemer eller du har behov for firmwareoppgradering .

Lenke til kommentar

Man må være klar over hvilke ip-range de forskjellige boksene bruker.

Normalt skal man koble modem - wood (iptfnadapter) - router

Det man må passe på er at man ikke har samme ip-range på router og wood.

Du kan koble til PC til wood og skrive ipconfig, deretter gjør du det samme med router. Får du samme område på begge (f.eks 192.168.1.xxx) så må du endre området på f.eks routeren før du fortsetter.

Lenke til kommentar

I bruksanvisningen som kom med ruteren står det at IP'en er 192.168.01

Brukernavn: Admin

Pass:

Jeg får ikke logget inn på linken du ga meg, Breiker, siden denne kommer opp: Error: Bad username/password.. Men hva skal det stå i feltene?

Må forresten bare takke alle dere hjelsomme sjeler der ute.. Uten dere hadde jeg måtte returnetert den med en gang.. Takk :)

Edit:ruter.png

:w00t: Antar at det går fremover? :p

Men "Run Wizard" funker ikke, siden sia ikke oppdaterer seg når jeg trykker på den.. Men det er tre tonn med valgmuligheter nedover.. Noen som .. VEt hva som skal stå på de forskjellige?

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Når du ser det vinduet der så legg merker til knappen som det står WAN på , trykk på den linken og velg Dynamic . Lagre så instillinger så vil routeren reboote .

Du vil da i det minste være klar for internett både gjennom kabel rett i routeren og trådløst gjennom nettes som da heter "default" .

Om du så logger på igjen og velger Wireless så skal du skifte navnet på nettverket til ett navn som du ønsker . Ikke bruk ditt egen navn eller noe som gjør det letter å skjønne at det er din router .

I det samme vinduet så setter du også opp hvilken kanal du vil routeren skal sende på . Denne står på kanal 6 som standard men du kan også velge kanalene 1 eller kanal 11 . Du vil legge merke til at det er flere kanaler å velge iblandt men hold deg til en av disse .

Videre kan man sette opp koding av nettet og her skal jeg ikke si annet enn at WEP er mindre usikkert enn WPA . Noen vil nå komme å si du "skal" benytte .... sett inn det som passer .

Under kanppen Lan vil du finne at routeren er å finne på 192.168.0.1 med maske 255.255.255.0 . Om du skifter på adressen så er det denne du skal benytte for å logge på men ikke skift på denne uten at du virkelig trenger dette på grunn av andre nettverkskomponenter .

Pass på å gå til Tools opp på fanene og skifte ut Admin passord da dette er blankt .

Nå har det vert nevnt at du har IPtelefon . Noen sier denne skal sitte mellom modemet og routeren . Det er fordeler med dette om den har quality of service og så slipper du å porte i routeren så om dette fungerer så skal du bare la det kjøre slik .

Lenke til kommentar

Jeg har IPtlf'en mellom modemet og ruteren..

Edit: Ruteren er nå oppe og går, med sikkerhet aktivert :) Telefonen funker utmerket :) Bare et lite problem (surprise :p): Jeg får opp ruteren, skriver inn nettverksnøkkelen, men da står det bare "kobler til".. står sånn i 30 sek, før den bare går tilbake til oversikten over rutere i nærheten.. Kan også legge til at "WLAN"-lampen på DLinken blinker sakte..

Edit 2: Valgte WPA som sikkerhet, jeg :p

Nå føler jeg at nettet gikk sabla sakte her :/''

Får ikke inn signalet på Wii'en som er to etasjer under, pluss noen meter.. Hjelper det da å flytte ruteren til første etasje? Den står nå i andre.. Eller.. Booste signalet på en eller annen måte?

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...