Gå til innhold

Dugelig C2D E6600 vista-pc til ca 13K?

Anbefalte innlegg

Har satt opp dette C2D E6600 baserte oppsettet til ca 13000kr. Skal brukes til gaming men skal ikke overklokkes noe særlig. Henvender meg derfor til ekspertisen her på forumet, hva tror dere om oppsettet? Forslag til endringer?

Kabinett:

Lian li PC7BSCANDV3 (895kr netshop)

PSU:

Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin (849kr komplett)

Hovedkort: Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16 kr1165 (1150kr netshop)

CPU:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte (2575kr netshop)

CPU-kjøler:

Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2 (649kr komplett)

Lurte en stund på: Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A) (519kr komplett)

Ram/minne:

Sparte litt penger ved å gå for: OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch (1885kr netshop)

Skjermkort: Ukens tilbud komplett

Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express (3395kr komplett)

Harddisk:

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM (810kr netshop)

Operativsystem: var litt usikker om jeg skulle velge norsk eller engelsk..

Windows Vista Home Premium Nor OEM DVD 32bit (995kr netshop)

Pluss kjølepasta (arctic silver 5, 69kr) så ble det ca 13300kr.

Er også litt spent på om jeg får plassproblemer med å montere cpu-kjøleren.

Dugelig oppsett folkens?

Ting dere ville gjort annerledes?

Noe jeg har glemt?

Takker og bukker for alle tilbakemeldinger :thumbup:

Endret av Bravofox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du glømt DVD brennar?!

7807260[/snapback]

Takk for tipset, men neida :thumbup:

Jeg installerer dette fra den gamle maskinen min:

DVD-brenner: NEC ??

Lydkort: SB X-fi Fatal1ty

tv-kort hauppauge

samt noen ide-harddisker. Fordi jeg kjøper OEM versjonen av vista lurer jeg på å

heller koble til ide-harddiskene gjennom eksternt usb-kabinett...jeg har nemlig en del av de som jeg bruker kun nå og da... :hmm:

Er redd for å bruke opp "maskinvare tolleransepoeng" nemlig:

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/1...aktivering.aspx

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...ta++++++premium

Men det er en annen diskusjon, flere som har tips/kommentarer til oppsettet? :)

Endret av Bravofox
Lenke til kommentar
Har du glømt DVD brennar?!

7807260[/snapback]

Takk for tipset, men neida :thumbup:

Jeg installerer dette fra den gamle maskinen min:

DVD-brenner: NEC ??

Lydkort: SB X-fi Fatal1ty

tv-kort hauppauge

samt noen ide-harddisker. Fordi jeg kjøper OEM versjonen av vista lurer jeg på å

heller koble til ide-harddiskene gjennom eksternt usb-kabinett...jeg har nemlig en del av de som jeg bruker kun nå og da... :hmm:

Er redd for å bruke opp "maskinvare tolleransepoeng" nemlig:

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/1...aktivering.aspx

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...ta++++++premium

Men det er en annen diskusjon, flere som har tips/kommentarer til oppsettet? :)

7807339[/snapback]

OEM versjonen av Vista teller kun 11 poeng for skifte av systemhardisk i følge Runez blogg som du forsøkte å linke til.

Lenke til kommentar
OEM versjonen av Vista teller kun 11 poeng for skifte av systemhardisk i følge Runez blogg som du forsøkte å linke til.

7813233[/snapback]

Ja jeg håper det kun er bytte av systemharddisk som teller og ikke andre harddisker.

Rune svarte det, men var ikke helt sikker. Ingenting forundrer meg...når de gidder å trekke for skifte av skjermkort, nettverkskort og til og med lydkort, så kan man ikke være sikker på at de ikke trekker for harddisker også. Kjipt system uansett :thumbdown:

Beklager de dårlige linkene, Runes blogg er forresten her: http://blogs.msdn.com/runez/

Edit:

Det ser også ut til at problemet rundt OEM kan være mindre enn antatt.

Mulig at bytte av hovedkort krever ny lisens, mens bytte av andre

komponenter bare fører til ny aktivering:

http://www.hardware.no/nyheter/programvare...em-regler/36019

Endret av Bravofox
Lenke til kommentar

Da er oppsettet montert og jeg tenke jeg kunne dele noen erfaringer:

Kabinett: :thumbup:

Fantastisk. Hadde hørt Lian Li kabinetter få mye skryt før men ble mektig imponert.

Jeg fjernet usb og lydkort-panelet i fronten enkelt og greit. Eneste minus var at diskettstasjon rammen ikke går an å fjerne. Dvs, fjernet man det får man ikke festet dekslene i fronten og da blir det stygt hull. Ellers glimrende vifter, stille og rolige, kjølig og ikke minst veldig lett sammenlignet med mitt gamle chieftec. Helt genialt kabinett.

Hovedkortet: :cool:

1. Jeg måtte fjerne det metaldekslet som skal legges over CPU'en for å beskytte. Den var bøyd i en latterlig vinkel slik at den vil bøye og knuse cpu'en isteden for å beskytte den.

2. Den eneste driveren/programmet på den medfølgende cd'en som virker i vista var "asus update", men dette programmet virket veldig bra, og jeg kunne enkelt og greit oppdatere bios fra vista :thumbup:

3. Bios-oppdateringen gjorde at jeg fikk tilgang til "viftestyring" i bios. Dette gjorde at jeg kunne stille cpu-viften til stille (anbefales!) :yes: .

4. Ellers er det jo kjipt at det står på cd'en at den inneholder beta drivere til vista når den omtrent ikke gjør det, og at det omtrent ikke finnes vista-drivere til hovedkortet på asus sine hjemmesider (bare til raid og lydkortet).

5. Når dette er sagt fungerer hovedkortet fint i vista (usb, nettverk osv ikke noe problem).

Strømforsyningen (PSU) :thumbup:

Veldig grei og stille. Montert slik at 120mm vifta blåser rett opp gjennom hullet i taket på kabinettet.

Cpu'en: :thumbup:

Krefter i bøtter og spann (oppgraderte fra amd xp2800 så merket heftig forskjell ja!)

Cpu-Viften: :)

Enkel å montere. Ble først veldig skuffet da den støyet veldig. Så oppdaterte jeg bios og skrudde viftestyringen i bios til "stille", da ble det forholdsvis stille og rolig. Hadde tidligere en vannkjølt koolance og det nye oppsettet bråker ikke så fryktelig mye mer.

Skjermkortet (Gainward geforce 8800gts) :thumbup:

Var redd for lydnivået fra vifta men ble positivt overrasket, støyer ikke så fryktelig. Fikk problemer med å finne driver i Vista og endte opp med en driver uten noen særlige innstillinger, men det sparker hardt! Fps i Counter-strike source og Day of Defeat er sinnsykt i forhold til mitt gamle radeon 9800. Gleder meg til directx10 spillene kommer. Så får jeg heller finne meg i at kortet antagelig blir parkert når de nye directx10 ATI-kortene kommer.

Lydkort: :mad:

Soundblaster x-fi fatal1ty - Omtrent ingen innstillinger med driveren til Vista sammenlignet med i xp.

Vista: :thumbdown:

Intrykket så langt er at microsoft må være en vernet bedrift. Så mye penger, så mange ansatte, så lang tid på seg, og så klarer de bare å oppjustere grafikken og

kopiere noen mac-funksjoner? Veldig skuffet.

Har de egentlig klart å lage noe som helst nytt som faktisk er bra? Annet en den fancy "bytt mellom vinduer" i aero funksjonen og raskere søking? I tillegg er det jo elendig med drivere akkurat nå. Jeg fikk blåskjerm på min tredje boot fordi den ikke taklet skjermkortdriveren, og jeg kan f. eks ikke bruke tv-kortet mitt og hurtigtastene på logitech-keyboardet ennå. Når jeg forsøker å installere hendige tilleggsprogrammer går ikke det heller, de støtter jo heller ikke vista ennå! I tillegg har jeg en "brukerkontokontroll" som gir meg et helvetes byråkrati hver gang jeg vil gjøre små endringer. Jeg er den eneste brukeren og jeg er admin, så hvorfor får jeg advarsler som jeg må godkjenne 2 ganger hver gang jeg gjør den minste endring?? Microsoft har tydeligvis liten tiltro til brukerne. Skrur man av funksjonen får man et stort rødt skjold med X i det høyre hjørnet som forteller deg at ragnarok inntrer om få sekunder dersom du ikke skrur på funksjonen med en eneste gang. Forbanna tull, hold dere til xp så lenge dere kan folkens, Vista er ingenting å skryte av.

Hadde det bare vært flere og fetere spill til linux eller mac hadde jeg skiftet på et øyeblikk :yes:

Endret av Bravofox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...