Skyggen Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg skal gjøre et portrettintervju, og da trenger jeg ekstra lys og bedre lyd til kameraet mitt. (nv gs500) Jeg skal skaffe det uansett, men trenger det spesielt til dette prosjektet. Jeg har tenkt på denne miken, og dette videolyset. - Men hva gjør jeg når jeg trenger begge samtidig? Begge er jo tiltenkt skoen.. Dette er sikkert et idiotspørsmål, men jeg lurer nå jeg da.. Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg skal gjøre et portrettintervju, og da trenger jeg ekstra lys og bedre lyd til kameraet mitt. (nv gs500)Jeg skal skaffe det uansett, men trenger det spesielt til dette prosjektet. Jeg har tenkt på denne miken, og dette videolyset. - Men hva gjør jeg når jeg trenger begge samtidig? Begge er jo tiltenkt skoen.. Dette er sikkert et idiotspørsmål, men jeg lurer nå jeg da.. 7804518[/snapback] Mikrofonen kan du holde ved siden av, er ingen forutsetning at den er i skoen for å fungere. Hvis du derimot er nødt til å ha både lys og mikrofon på kameraet har du et problem. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Mikrofonen kan du holde ved siden av, er ingen forutsetning at den er i skoen for å fungere. Hvis du derimot er nødt til å ha både lys og mikrofon på kameraet har du et problem. Må innrømme at jeg ikke har sett det, men jeg skulle tro at det finnes en skinne som man kan skru i stativfestet med hotshoe-feste. Det burde gå bra å bruke til mikrofonen. Vet det finnes sånt til eksterne blitzer til kompaktkameraer (slaveblitzer), men de har ofte skrufeste også til blitzen. Evt. kan det være du klarer å modifisere det slik at det funker i hvert fall... Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Det tror jeg du har helt rett i. Hadde helt glemt en sånn løsning. Kan jo være noe tungvint hvis man bare har et stativ men... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Det tror jeg du har helt rett i. Hadde helt glemt en sånn løsning. Kan jo være noe tungvint hvis man bare har et stativ men... Det kommer an på konstruksjonen; ser ikke noe prinsipielt i veien for "stacking" av stativfester, altså at skruen du skrur inn i kameraet for å feste skinnen har et nytt stativ feste (sånn som de gamle telefonpluggene, vet du). Så lenge kameraet skal være håndholdt, er det uansett ikke noe problem. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 For det første burde du gå for myg mikrofoner eller en mikrofon boom med en røde videomic (en mikrofon som har fått hauger med gode kritikker) på tuppen. Videomicen kan også festes på kameraet. Lyset blir MYE bedre hvis du kjører på med ordentlig lamper, arbeidslamper e.l. Setter du de opp i høyden ca 45 grader til venstre eller høyre for kameraet blir det mye bedre. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 For det første burde du gå for myg mikrofoner eller en mikrofon boom med en røde videomic (en mikrofon som har fått hauger med gode kritikker) på tuppen. Videomicen kan også festes på kameraet. Lyset blir MYE bedre hvis du kjører på med ordentlig lamper, arbeidslamper e.l. Setter du de opp i høyden ca 45 grader til venstre eller høyre for kameraet blir det mye bedre. 7849070[/snapback] Jo, du har helt sikkert rett i dine anbefalinger! Jeg var nok ikke flink nok til å presisere at utstyret ikke spesifikt skulle kjøpes inn for dette prosjektet, men vil være for generell bruk. Røde sin mik har jeg sett på, men jeg synes den blir for stor, rett og slett. - Problemet er at jeg ikke vet hvor mikfrekvensen på kameraet går. Den nevnte Hama miken går til 130-15000 hz. Denne miken kan jo håndholdes også, og dette muliggjøres vel med å kjøpe et par meter med ledning med 3,5mm plugger. Hva tror dere om prestasjonene til videolyset? Vil 30 watt være ubehagelig å få rett i fleisen? (avhengig av avstand, selvsagt) Dette vil jo uansett ikke kunne måle seg imot lys stativ, men igjen er jeg jo ute etter ustyr som er egnet for generell bruk. Uansett tenker jeg å rigge opp noen leselamper e.l for dette prosjektet. Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 For å ta det siste først: Ja, lyset vil være ubehagelig å få i fleisen, men det må nesten til for å få fine bilder. Hva mener du med generelt bruk? Hvis du jobber frilans er ikke hverken leselamper eller den mikrofonen særlig brukbart. Da bør du nesten gå til innkjøp av et par dedo-lights og en god kondenser-mikrofon, og aller helst et nytt kamera;P Hvis generelt bruk betyr mer typen "filme julaften og ferier" trenger du jo ikke pese noe spes med utstyret. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg kan avkrefte at jeg er frilanser, men det trodde du vel heller ikke? :-) Med generell bruk mener jeg filming til familieformål, og ikke spesifikk bruk som naturfilming, konsertopptak, skateboardfilming o.l Etter noen timer med filming har jeg funnet ut at jeg er villig til å legge i litt ekstra for å få toppet det hele. Dette fremskyndes som nevnt tidligere av et intervju jeg skal gjøre. Da er jeg redd at den innebygde miken ikke blir følsom nok, så jeg tenkte på å kjøpe en mik som i tillegg kan håndholdes. Derfor bestilte jeg Hama Rmv 02. Bassen vil vel være litt fraværende etter frekvensen å dømme, men jeg er først å fremst ute etter å få frem lyden bedre, hvis du skjønner. Lys er jeg usikker på. Det er imidlertid lagt på is. Jeg får ta meg en tur innom Fotovideo i Trondheim snart, for å høre hva de har å komme med. Det har tidligere vært vanskelig å få svar på videolys generelt her på forumet, så det er mulig bruken av dette ikke er så utbredt. Da lyset er satt på vent kjøpte jeg en Hama Traveller monopod. Både miken og monopoden er på veg i posten.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå